Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kostas skrev:Hur är det med bränsleförbrukningen då egentligen? Om man kör på bensin. Stad/blandad/landsväg. Jag KAN googla men vill "höra" det av mån som äger o kör en sån modell dagligen. Gärna då i R-design utförande med minst 18"fälgar.
Skatten... Ligger den på dryga 1200:-?
Räknas det som miljöbil än idag?
Kort sagt, väldigt varierande förbrukning. (har en R-design, manuell)
Jag upplever förbrukningen som väldigt känslig för vilken körstil man har.
Just nu kör jag på BF95. Ingen konst att köra på 0,8 lugn landsvägskörning. Den höga utväxlingen gör åkningen väldigt komfortabel, samtidigt som styrkan finns där.

Å andra sidan taktar jag senaste tanken på 1,15, men då har jag kört mest i stan, med kallstarter, kökörning etc.

Jag anser att den angivna förbrukningen för blandad körning (0,90 för BF95, 1,23 för E85) är realistisk.
Och det är ganska ovanligt idag, då bränsleförbrukning angiven av tillverkaren ofta är rena fantasisiffrorna.
Kostas skrev:Elmotorvärmare är ju standard har jag förstått. Är även kupekontakt det?
Inte standard men ett självklart tillbehör. Skinnklädseln blir riktigt kall annars under vintern, och så är det gött att slippa rutskrapning naturligvis... 8)
Otroligt lätt att eftermontera själv. Satsen innehåller en förgrening, 0,5m kabel, värmeskydd, kupéuttag, plåt att skruva fast uttaget i och något buntband.
Användarvisningsbild
av js1
Kostas - Hur gick det? Blev det ngt köp?
Går själv i samma tankar på en sån bil men är livrädd för förbrukningen. Samtidigt ser jag ju hur sista chansen att få tag i en begad lågmilare med Volvofemma håller på att rinna iväg :???:
Förstår inte hur alla kan ha så hög förbrukning. Jag kör blandat med min 2.5ft och ligger aldrig över litern/mil. Då är det med kallstarter och stadskörning varje morgon och landsväg på eftermiddagarna. Gasar på rätt bra också och har aldrig kommit över litern och då har jag mätt vid pump.

Kan tillägga att jag har automat.

Edit: Jag kör enbart med etanol
cbagling skrev:Förstår inte hur alla kan ha så hög förbrukning. Jag kör blandat med min 2.5ft och ligger aldrig över litern/mil. Då är det med kallstarter och stadskörning varje morgon och landsväg på eftermiddagarna. Gasar på rätt bra också och har aldrig kommit över litern och då har jag mätt vid pump.

Kan tillägga att jag har automat.

Edit: Jag kör enbart med etanol
Då måste du ha en extremt bra körprofil och nog gasa på sällan. Åkte i min kollegas 2,5FT automat och han kör stad, landsväg och "gasar på rätt bra". 3/4 tank och 220 km till tom tank. Etanol... det är i princip omöjligt att köra en 2,5FT aut under 1 l/mil med etanol om man inte kör extremt lugnt./PH
Tror inte det finns någon utom min mormor möjligtvis som klarar av att köra 2.5FT under litern på etanol.

Stadskörning i Örebro, mm visst. 2 Rödljus å sen ute på E18.

När vi åker till landet som är typ jämförbart, 2 rödljus sen landsväg, lite E4 å sen landsväg så hamnar vi på typ 1.3l/milen med Etanol. Bilen är ju specad att dra 0.97l/mil blandad körning enligt volvo på BENSIN. Etanol drar ca 30% mer.....

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 8975,d.bGE
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
spridare tätring

Tackar hjärtligt för alla svar fåt[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

När dottern lämnade in sin Volvo V90 p&a[…]