Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Knight8806
Siljer det bara en cm mellan modellerna Drive och tex D5?
Är det bara fjädrarna som skiljer eller är det hela fjäderbenet?Tänkte om det går att höja den med enkla medel?
Det skiljer faktiskt hela 2 cm (20 millimeter), alltså 151 mm och 134 mm när 2 personer befinner sig i kupén.

Både DRIVe:n och D5:an har samma hjulupphängning. Där fram har den ett sedvanligt fjäderben, undre tvärlänk och krängningshämmare. Där bak har den individuell hjulupphängning (minskar understyrningen), trailing-arm multilink, spiralfjädrar och krängningshammare.

Om jag inte tar fel så går det att beställa med högre chassi från fabrik, för de som vill det. Tror dock inte att Volvo eftermonterar sånt. Finns väl alltid en eftermarknad för detta, men mer en så vet jag inte.
Vill minnas att de sitter sportchassi på drive i kampen om dropparna.
Jag vill minnas att det där stämmer bra.
av jassa
Är den lite hårdare med sportchassi för att inte fjädra igenom vid gupp och liknande.
Var och provkjörde bilen ifråga och tyckte att den inte var supertrött utan tvärtom positivt överaskad att den klarar omkörningar i landsvägsfart
riktigt bra för sina 115hk.Det känns som att bilen skulle ha några extra hk utöver dom 115: )
Går det att montera drag på bilen utan att den blir för tung för mijöklassningen?
Vad kan man pruta ner en 2012 man momentum med 4000mil på mätaren ,nuvarande pris är satt till 259000kr.
Hur är kvaliten i jämförelse med den gamla v70 före ford blev inblandad?
Åter igen tack för erat engagemang i mina bilfrågor!
Användarvisningsbild
av Knight8806
Är den lite hårdare med sportchassi för att inte fjädra igenom vid gupp och liknande.
Ja. Den är något styvare/stötigare.
Var och provkjörde bilen ifråga och tyckte att den inte var supertrött utan tvärtom positivt överaskad att den klarar omkörningar i landsvägsfart
riktigt bra för sina 115hk.Det känns som att bilen skulle ha några extra hk utöver dom 115: )
Den är inte alls så pjåkig! Den är hyfsat rapp för sin lilla motor, mycket tack vare lättrycksturbon. :D
Går det att montera drag på bilen utan att den blir för tung för mijöklassningen?
Tror inte monteringen av dragkrok gör nån skillnad i det här fallet. Reglerna ändras ändå till årsskiftet. V70:n du tittar på är skattebefriad i 5 år från det datum som den först registrerades. Efter årsskiftet är det som jag minns bara V40 D2 manuell S/S som blir miljöklassad och skattebefriad (vid nybilsköp). Resten blir helt plötsligt V8 motorer i regeringens ögon. Så, antingen V40:n eller en trampbil. :-)-)
Vad kan man pruta ner en 2012 man momentum med 4000mil på mätaren ,nuvarande pris är satt till 259000kr.
Standard är ca. 8 %, men om du kan få 10 % har du en bra deal (gäller återigen vid nybilsköp). När det gäller begagnat beror det lite på historiken. Byter du in en bil samtidigt, så äts rabatten upp tillsammans med inbytesvärdet för din gamla bil (som med all sannolikhet får ett grovt underpris) till en gröt som inte går att bedöma om det är en bra affär eller inte. Eller rättare sagt mindre dålig affär vs. dålig affär.
Hur är kvaliten i jämförelse med den gamla v70 före ford blev inblandad?
Jag har en V70 2.4 170 hk Classic MY08 (dvs. den sista V70 modellen innan den gick ur produktion, till förmån för V70II). I mina ögon finns vissa kvalitetsaspekter i min bil som jag tror Volvo aldrig någonsin kommer att överträffa. Det är klart att vissa saker (om inte allt) är subjektiva bedömingar från min del. Sittkomforten, motorn, växellådan håller god kvalitet och ja listan kan göras lång.
V70II är dock större, rymligare och har naturligtvis nyare teknik. Allt känns dock inte som Volvo, men det gör o andra sidan inte resten av modellprogrammet heller. Det märks tydligt att alla uppköp har gjort ett tydligt avtramp i bilarnas form och kvalité. I vissa trådar klagas det till exempel på lädret, som inte tycks hålla lika bra som de gjorde förr.
Åter igen tack för erat engagemang i mina bilfrågor!
Du är så välkommen! Jag hjälper gärna till så gott det går.
av MattiasD
Knight8806 skrev:Tror inte monteringen av dragkrok gör nån skillnad i det här fallet. Reglerna ändras ändå till årsskiftet. V70:n du tittar på är skattebefriad i 5 år från det datum som den först registrerades. Efter årsskiftet är det som jag minns bara V40 D2 manuell S/S som blir miljöklassad och skattebefriad (vid nybilsköp). Resten blir helt plötsligt V8 motorer i regeringens ögon. Så, antingen V40:n eller en trampbil. :-)-)
Både V70 T4F (etanol) och Bi-fuel (metangas) är miljöklassade även nästa år.
av dst02
Jassa: ang hur hård bilen känns med sportchassi , DRIVen jag hade kändes mycket mjuk, jag hade aldrig trott de va sportchassi på den om jag inte visste om de, min förra bmw 3 serie med std chassi å motsvarande hjul var betydligt fastare i hullet än volvon.
Användarvisningsbild
av MartinS
Drive är lägre, men den har inte sportchassie för det.

/Martin
av mattish
MartinS skrev:Drive är lägre, men den har inte sportchassie för det.

/Martin
Jag tror faktiskt det står lågt sportchassi på min..

Perfekt att ha en sån som jobbebil när man är ute på byggen :P
av jassa
Ska vara och titta på den igen och försöka pruta lite på den :lol:
Vad är det för garantier på en bil som är uttagen slutet på 2011 och har gått ca 4000mil.
Bilen finns hos en Volvohandlare och jag tror den har varit hyrbil tidigare.
Vad kan det vara för service intervall på bilen och när byter man kamrem och vad kan bytet kosta.
av dst02
Du har väl MRF garanti om 500 mil/6 mån, service intervall 1gång om året/2000 mil.
Användarvisningsbild
av Knight8806
Vad är det för garantier på en bil som är uttagen slutet på 2011 och har gått ca 4000mil.
Garantier vid registreringsdatum:

Två års nybilsgaranti. (I ditt fall ca. 1 år kvar osv.)

Tre års vagnskadegaranti.

Tolv års garanti vid genomrostning.

1 års servicegaranti infaller efter varje service.

10 års assistans under förutsättning att du servar hos Volvoverkstad.
Vad kan det vara för service intervall på bilen och när byter man kamrem och vad kan bytet kosta.
20 000 km / 1 år. Det som infaller först! På den bilen som du har i åtanke (med 4 000 mil på mätaren), väntar en storservice vid 6 000 mil (dvs. vid nästa servicetillfälle). Det är en s.k. "Underhållsservice" vilket inkluderar allt som ingår i en normal basservice eller intervallservice + slitagekontroll och bränslefilter (dock ej additiv, då motorn regenererar på annat sätt, via NO2-emmisioner). Kamremsbyte kommer först vid 18 000 mil (lite osäker, kan var 24 000 mil), också en stor service. Priset har jag ingen uppgift på, men räkna med runt 10k.
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]