Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Eriks skrev:/.../Nu till det tråkiga. Det finns nästan inga motorer att få tag i till min bil. :evil:
Gamla D5244t4/5 motorerna från 07 passar inte/.../
Är du säker? Motorn på t.ex. V70N 2,4D/D5 MY06-MY07 borde ju mekaniskt vara samma i grunden motorn i din bil. Men givetvis skiljer ju hjälpaggregat, kablage, fästen, slangar, mm. mellan V70N och V70II. Men en motor från en V70N som du strippar på allt och flyttar över motsvarande detaljer på från din gamla motor borde ju kunna lyckas? Givetvis gäller ju detta allt kablage och slangar också. Men placeringen av givare på själva motorn borde ju stämma. Allt kring motorn som tillhör avgasrening etc. behåller från din befintliga motor. Din styrbox och mjukvaran borde kunna fungera utan problem även om motorn kommer från V70N, den är ju samma rent mekaniskt och bestyckad med samma givare vad jag vet.

Kanske värt att kolla detta alternativ med någon som säkert vet om du kan använda en motor från V70N enligt mitt resonemang. Om det praktiskt är rimligt, etc. Då ökar ju utbudet på motorer och det borde vara lättare att hitta en.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Eriks skrev:Samma hände mig nu. En plastklämma på en kylarslang som gick mot webasto värmaren hade lossnat vilket gjorde att bilen kokade.
Bilen saknar ju tempmätare, men får man ingen annan varning så man kan stanna direkt innan de blir någon skada ?:-/
av Eriks
Camel skrev:
Eriks skrev:/.../Nu till det tråkiga. Det finns nästan inga motorer att få tag i till min bil. :evil:
Gamla D5244t4/5 motorerna från 07 passar inte/.../
Är du säker? Motorn på t.ex. V70N 2,4D/D5 MY06-MY07 borde ju mekaniskt vara samma i grunden motorn i din bil. Men givetvis skiljer ju hjälpaggregat, kablage, fästen, slangar, mm. mellan V70N och V70II. Men en motor från en V70N som du strippar på allt och flyttar över motsvarande detaljer på från din gamla motor borde ju kunna lyckas? Givetvis gäller ju detta allt kablage och slangar också. Men placeringen av givare på själva motorn borde ju stämma. Allt kring motorn som tillhör avgasrening etc. behåller från din befintliga motor. Din styrbox och mjukvaran borde kunna fungera utan problem även om motorn kommer från V70N, den är ju samma rent mekaniskt och bestyckad med samma givare vad jag vet.

Kanske värt att kolla detta alternativ med någon som säkert vet om du kan använda en motor från V70N enligt mitt resonemang. Om det praktiskt är rimligt, etc. Då ökar ju utbudet på motorer och det borde vara lättare att hitta en.
Tydligen var de inte så enkelt.. kollade upp det där och dom har gjort små förändringar hela tiden. Bytt ut olika motorfästen m.m själva bryggan motorn står på är annars också så enligt en mekaniker jag pratat med blir det lika mycket problem som om jag försöker med en 205 hk. motor.. :-/

Men nu låter det som att jag kanske fått tag i en hyfsad motor.. ska kolla lite mer om pris och garantier m.m
Var ju bara synd att det skulle vara sånt helvete att få dit en nyare motor. Ni som har en. Hur går dom?

Sen vill jag ge er alla ett stort tack för att ni visar intresse att hjälpa mig med detta bekymmer. =) :-)-) :-)-)
av Eriks
Hej igen allihopa och tack för alla svar jag hittils fått. Det har varit till stor hjälp. Dock så har det inte löst mitt bekymmer med den trasiga motorn.

En sak hade ni rätt i ni som skrev och det var artikelnummret. Tyvärr så finns det ca 12 st OLIKA motorer med det artikel nummret. Men nu så här i efterhand har jag fått tag i att det det behövdes ett originalnummer också.
Till min bil (Volvo V70 -09 Summum) så hade jag originalnummer 6906105. Detta skriver jag nu för er andra som läser detta och måste byta motor. Viktigt för er att ni MÅSTE ha rätt original nummer också annars passar inte era motorer.

Jag mailade ner till Volvo och fick detta bekräftat.

Så har ni någon motor åt mig så hör gärna av er.
Till er som måste byta motor hoppas ni hittar rätt motor i denna djungel av olika modifieringar dom gjort.
Användarvisningsbild
av Camel
Det är ju synd att motorerna inte passar enligt Volvo. Men motorfirmor (t.ex. VEGE Motorer Norden AB) påstår ju samtidigt att motor D5244T4/T5 passar till årsmodell 200603-200912, dvs. V70N och V70II. Undrar om det verkligen skiljer något i gjutningen mellan motorer som är fullständigt strippade. Självklart skiljer ju hjälpaggregat, fästen, mm. Men dessa kan man isåfall flytta över från den gamla motorn. Menar Volvo att inte ens en strippad motor D5244T4/T5 går att montera i din bil om den inte har precis samma originalnummer? Har de uttryckt att de gjort modifieringar i själva gjutningen av blocket så att alla D5244T4/T5 inte har samma block?
Användarvisningsbild
av crumpets
Att göra om gjutningen istället för att be konstruktörerna hålla sig till de fästpunkter som redan finns känns väl lagom rimligt. Trist att det inte är mer tillgängligt så att man skulle kunna mäta.
Användarvisningsbild
av Camel
Kanske det, men själva motorfästena är väl ditskruvade på motorblocket och inte gjutna i sin helhet? Då borde de gå att flytta över från den gamla motorn. Men det kanske har gjorts modifieringar av fästhålen ändå. Men helt klart är att motorfirmor påstår att ett strippat block passar. Men det är ju synd för TS om det Volvo påstår är rätt. Volvo borde ju ha rätt.
av Eriks
Om jag har förstått det rätt så är det samma block MEN med olik komponenter elkontakter skillnader på motorfästen m. M
Dvs att om jag får tag i en motor med fel originalkod så kanske jag måste byta säg ac pump elstyrningar kontakter. Jag kanske måste modifiera motorfästen m.m och sen kommer bilprovningen och drömmer ut det då bilen är helhets godkänd ä. :-/ så det är nog lättast att få tag i rätt motor från början så man slipper massa extra kostnader.
Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....