- tor 24 nov 2011, 18:17
#591493
Det känns väldigt relevant att hänvisa till att en motor kan bli svår att bli av med när en trådskapare har för vana att byta bil varje år. Risken att bli ståendes med sin bil, alternativt behöva rea ut den oproportionerligt mycket, är mer uppenbar i ett märke där den genomsnittliga köparen sannolikt bryr sig betydligt mer om bränsleekonomi än rakt fram prestanda. Hade diskussionen enbart handlat om hur "bra" en motor är blir det förstås ett sidospår men här handlar mycket om frågeställningen kring de ekonomiska effekterna av ett visst motorval. Och då Volvos bilar med stora bensinmotorer obönhörligen är mindre eftertraktade begagnade känns det relevant att nämna. Hos andra märken ser begagnatköparna annorlunda ut även om efterfrågan skiftar mot mindre motorer oftast där också.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i