Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
kave skrev:Det beror nog väldigt på hur man kör. Efter en timmes motorvägskörning så fryser de även om det bara är ett par minusgrader.
Kör man mest i stan och kortare sträckor hinner man förmodligen aldrig se problemet. Då har man ju å andra sidan inte behov av spolarvätska heller iofs.
När man är ute mycket på vägarna får man ta den spolarvätska som står till buds vid tappen.
Kanske är det blandningen som är avgörande då? Jag blandar alltid 50/50 och köper aldrig färdigblandad. Visst finns det väl koncentrerad vätska att tillgå på mackarna?

/Martin
Användarvisningsbild
av Variosboy
Bytte lampor åt en polare på hans mercedes från 2001, på den bilen så gick det en slinga med motorkylvatten genom spolarvätskebehållaren, så med andra ord så får spolarvätskan en temp runt 90 grader, det måste ju vara finfint!?
Användarvisningsbild
av apersson850
Det där har varit en Mercedesgrej i många år.
På min 854 Turbo satt spolarmunstyckena rakt ovanför turbon, så där behövdes ingen elvärme för att tina dem. Det är väl dagens design med kraftigt lutande framruta som ställer till det. Munstyckena hamnar ovanpå kallzonen vid torpedväggen, inte ovanför grenrören.
Användarvisningsbild
av apersson850
Förmodligen, men den blir ju i alla fall varm, den också. Men det gör ingen nytta i det här fallet, om munstyckena inte sitter ovanför. Min bil har eluppvärmda munstycken, så det spelar ingen roll.
av mikebike
Momentum skrev:Fast jag tror mera på en lösning där man använder en värmeväxlare mellan kylvattnet och spolarvätskan
Det hade jag på min 343 på 80-talet. Problemet är att det tar en bra stund innan kylarvattnet blir varmt.
Varm spolarvätska vill man ju ha från start.

Fast det var mycket billigare än "Hotshot". ;-//
Användarvisningsbild
av Mabuse
Krollspell skrev:
Mabuse skrev:
Momentum skrev: Hur menar du nu? Förväntar du dig att vätskan ska värmas på sin väg förbi munstycket??
Hur ska spolarvätskan annars värmas?
?:-/
Det är väl inte vätskan i första hand som ska värmas upp utan just munstyckerna så dom inte isar igen lika lätt.
Det är väl solklart att vätskan ska värmas!

Jag har aldrig under ca 20 års tid som bilägare varit med om att munstyckena i sig har frusit, på någon av mina bilar, eller andra bilar jag lånat eller åkt med.
Däremot händer det ofta på vintern när bilen är kall och ska startas, att spolarvätskan skapar en tunn isfilm på vindrutan innan man får upp värmen i kupén så att defrostern hinner få lite värme i vindrutan. Detta borde kunna undvikas som man fick upp temperaturen på spolarvätskan så den hjälper till att värma vindrutan.

Jag har sett en Ford Mondeo med eluppvärmd vindruta, och det verkar vara en förträfflig idé, men bara en "vanlig" värmeslinga borde man kunna fästa där vindrutetorkarna parkeras för att de inte ska frysa fast/för man ska kunna frosta loss dem från rutan om de frusit.
Användarvisningsbild
av Camel
Mabuse skrev:Jag har sett en Ford Mondeo med eluppvärmd vindruta, och det verkar vara en förträfflig idé, men bara en "vanlig" värmeslinga borde man kunna fästa där vindrutetorkarna parkeras för att de inte ska frysa fast/för man ska kunna frosta loss dem från rutan om de frusit.
I hushållet har vi en Ford med elvärmd vindruta (och även eluppvärmda spolmunstycken). Detta är förträffligt bra på vintern och följande procedur på vintermorgnar oftast är tillräcklig:
1. Borsta bort snö och skrapa sidorutor+bakruta.
2. Lossa torkarna om de frusit fast
3. In och starta bilen. På med vindrutevärmen
4. Efter 10 s spola rutan och kör med torkare på full fart
5. Undertiden jag backar ut och tills jag ska köra framåt har oftast isen släppt underifrån och torkarna har viftat bort isen.
6. Om det är hård isbark kan man köra lite med vindrutevärmen och sedan skrapa, isen lossnar mycket kätt.
7. Ingen återimning/återfrysning när man kör iväg även om motorn är kall.
8. Jag har aldrig varit med om att spolvätskan fryser på Fordens vindruta, man kan alltid spola.

Med ovanstående procedur klarar jag 1 min-gränsen för tomgångskörning. På bilar som inte har denna finess blir det gärna att man startar bilen och sedan skrapar rutorna. Återimningen/återfrysning var märkbar på förra bilen (V70N) och var besvärande i flera km innan varmluften började komma. På min nuvarande Volvo V70II finns PTC men jag har inte provat om den hjälper då jag inte haft bilen på vinterhalvåret ännu.

Definitivt hade det ju varit bra om Volvon hade haft åtminstone några slingor vid parkeringsläget på torkarna. Forden har värmeslingor även där och det fungerar mycket bra.
apersson850 skrev:Fords elvärmda framrutor gick under öknamnet "grå starr", vilket säger en del om hur det var att se genom dem i vissa ljusförhållanden.
Vi har haft 4 Fordar i hushållet, alla med elvärmd vindruta. På ingen av dessa bilar har jag störts av värmetrådarna. I viss vinkel reflekteras solljuset. De är inte helt osynliga. Men enligt min mening är det ingenting mot vad en repig vindruta efter all isskrapning (på ibland smutsig) vindruta orsakar i siktförsämring. På min V70N var vindrutan bedrövlig efter 10.000 mil. Fullt med horisontella repor efter skrapning. Repor orsakade av vindrutetorkarna var inte alls lika tydliga. Där kunde man snacka om grå starr! :( På förra Forden var vindrutan fortfarande nästan helt repfri efter 8.500 mil. :D Den nuvarande har gått 3.000 mil och har fortfarande totalt repfri vindruta. Volvon har inte utsatts för en vinter ännu.

Jag önskar att eluppvärmd ruta hade funnits till Volvon. Märkvärdigt att Forden som dessutom är en "snikvariant" har detta som standard jämte eluppvärmda spolmunstycken och till råga på allt även 12V-uttag i bagaget. Kostar extra på Volvo. :(

Hej Erik 🙂.. Jag tycker de blir väldigt […]

Även motorstyrningen hos en diesel måst[…]

Vad bra att du hittade bekymret!

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]