- tor 01 sep 2011, 21:31
Jag måste prova vid tillfälle... Detta skulle ju kunna förklara att funktionen upplev som slumpmässig...
Både min mek och bilsäljaren (samt undertecknad) har i så fall hela tiden varit ute och cyklat...
?:-/
Tarsiger skrev:Jag bad idag en nybilssäljare hos Bilia att kommentera det förhållandet att (fjärr-)nycklarna inte tycks särskilt pålitliga i sin funktion att ställa in stol och speglar enligt de inställningar som "gäller för nyckelbäraren". Så sa jag, för jag trodde nämligen att till varje individuell nyckel hörde bestämda, lagrade inställningar.Om funktionen är som du beskriver "det sparas som det är just då" har vi ju med en total konstruktionsflopp att göra. Helt klart bara för Volvos ingenjörer att skriva om kravspecen och göra om göra rätt... Självklart ska det ju sparas per nyckel när man lagrar med samtidig tryckning av memory och 1, 2 eller 3 knappen. om man sedan tillfälligt ändrar t.ex. ryggstödslutningen eller en spegel och låser UTAN att först lagra ska det ju inte sparas i "nyckelminnet".
Han menade dock att alltihop är missförstånd pga att instruktionsboken inte lästs tillräckligt noga.
Så här sa han om funktionen. När man låser bilen med nyckeln, då lagras i nyckeln de inställningar som stol och speglar just då har - kan vara t ex de inställningar som blir efter att man tryckt på en av stolens tre siffror och som eventuellt sedan ändrats lite med de olika reglagen - och när samma nyckel senare används för att låsa upp bilen så intar stol och speglar de i nyckeln lagrade inställningarna. Tryckningar på stolens 1, 2 eller 3 leder till den motsvarande inställningskombination som lagrats i stolen och har inget att göra med vad som för tillfället finns lagrat i nyckeln.
Ligger denna beskrivning i linje med era erfarenheter av funktionen?
Jag måste prova vid tillfälle... Detta skulle ju kunna förklara att funktionen upplev som slumpmässig...
Både min mek och bilsäljaren (samt undertecknad) har i så fall hela tiden varit ute och cyklat...
?:-/
mvh / Lasse Falk, Bromma.
http://www.rejsa.nu
http://www.rejsa.nu