- sön 01 maj 2011, 08:25
#524897
Och ja, bilen är betydligt fastare i väghållningen. Inte samma gungande och den absolut största skillnaden upplever man genom att den kränger mycket mindre i rondeller/kurvor samt att den svajar mindre i högre farter. I synnerhet om du pressar bilen lite. Men kommer du upp i höga farter och kör provocerat så är tom sportchassit mjukt så någon race-sättning är det absolut inte. Skillnaden i vanlig landsvägskörning mot originalchassit är faktiskt mycket liten eller rättare sagt - man kan tro att det blir sämre komfort med sportchassit - vilket det faktiskt inte blir.
Enda nackdelen som jag ser det är på riktigt dåliga vägar i låg fart (ex Göteborgs innerstad). Där hoppar och skakar det lite för mycket för att kalla det komfort men det är snarare skicket på vägarna det är fel på och inte bilen ;)
Om du ex har kört BMW:s sportchassi på en 3-serien så är det stenhårt i jämförelse.
På ex C30 Drive (som också har sportchassit) så har jag läst att det även är en annan styrväxel så det är inte omöjligt att det är det även på R-design. Dock har jag inte märkt någon större skillnad i just styrningen med R-design och utan.
PeppesBodega skrev:Finns fortfarande några lagerbilar kvar har jag fått reda på.Tyvärr är det sämre med HGV-paketet,men man kanske kan klara sig utanDet är styvare krängningshämmare, styvare stötdämpare och sänkta, styvare fjädrar som ingår i sportchassit.?
Vad jag fått fram ska det vara skillnad på fjädrar,krängningshämmare och kanske även. styrningen på en R-design mot en "vanlig",men upplever man bilen som lite smidigare och piggare ang. väghållningen eller är det ingen större skillnad?
Att 18" gör skillnad är jag medveten om men jag menar bilen i övrigt.Man är fortfarande sugen...
Och ja, bilen är betydligt fastare i väghållningen. Inte samma gungande och den absolut största skillnaden upplever man genom att den kränger mycket mindre i rondeller/kurvor samt att den svajar mindre i högre farter. I synnerhet om du pressar bilen lite. Men kommer du upp i höga farter och kör provocerat så är tom sportchassit mjukt så någon race-sättning är det absolut inte. Skillnaden i vanlig landsvägskörning mot originalchassit är faktiskt mycket liten eller rättare sagt - man kan tro att det blir sämre komfort med sportchassit - vilket det faktiskt inte blir.
Enda nackdelen som jag ser det är på riktigt dåliga vägar i låg fart (ex Göteborgs innerstad). Där hoppar och skakar det lite för mycket för att kalla det komfort men det är snarare skicket på vägarna det är fel på och inte bilen ;)
Om du ex har kört BMW:s sportchassi på en 3-serien så är det stenhårt i jämförelse.
På ex C30 Drive (som också har sportchassit) så har jag läst att det även är en annan styrväxel så det är inte omöjligt att det är det även på R-design. Dock har jag inte märkt någon större skillnad i just styrningen med R-design och utan.
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson