Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av balin
t4rdesign skrev:
kitco skrev:Finns det prut marginaler på dessa bilar priset för 2,5FT är satt till 299900:- Står att det är sänkt med 44000:- Ni som har nappat på erbjudandet fick ni någe rabatt eller någe extra i utrustningsväg för samma peng? Som jag har fattat de så blir nog dessa de sista MY11orna stämmer det? Har noterat att MY11 2,5FT har lägre förbrukning än MY10 eller om det var MY09 vad har de ändrat?

Är det värt att försöka pruta eller blir man bara idiotförklarad? :(

En grej till vilken av färgerna tycker ni står sig bäst i längden på r-design av Svart, Röd och Vit. Detta blir min 1a helt nya bil därav mina dumma frågor. Är en aning exhalterad :D
En T4, Den kan du pruta ner till 260.000 - 265.000 (runt 6%).
En 2,5FT Samma där 280.000 - 285.000 (runt 6%)
Utrustning/Tillbehör där har du ännu mer pengar att spara......

Har beställt en 2,5 FT R-Design. Fick med i priset. High Performance+Tonade 5 rutor+12 volt bagage+El infällbara speglar. Känns som en bra deal, eller?

Tänk på att T4 har S/S vilket gör att EU normen ser extra bra ut. Bör nog lägga på 5-10 cl (0,75 - 0,8 för T4) för att få jämförbara siffror med en bil utan S/S.

Valde 2,5 FT framför T4 endast på grund av det är en förmånsbil. Behöver inte tänka alls på andrahandsvärde. Kör ca 1300 mil per år. Då blir inte bränslekostnaden per månad någon stor sak.Förutom det är 2,5 FT vansinnigt mycket roligare att köra när man trycker på...
Dessutom känns det inte fel att kunna köra på två olika bränslen nu när bensin/diesel skenar upp mot 14 kronor...
av Arese
perhall skrev:
Ojdå... 325i e90 0-100 6,9 i test, snål, varvvillig, fint ljud... jag föredrar den alla dagar i veckan. Men visst är T5 mustig på mellanvarv. Dock betydligt törstigare. Sen finns ett intressant mönster med BMW-sexorna. De har oftast begränsat vrid på lägre varv, vilket gör att t ex 325i e90 är rolig men samma motor i en fullutrustad 525iT är seg. Samma med första 330 som kom 2000. Riktigt kul i 330i manuell (0-100 6,5 i test) men mycket seg i en 530iAT som jag hade../PH
Precis så är det, jag hade tidigare två E90 325i med 2,5-litersmotorn och, säg så här, det är inget för dieseltalibaner som gillar lågvarviga motorer. Men gillar man, och kan, växla så går de bra. Lill-brorsan körde samtidigt S40 T5 och jag åkte lätt ifrån honom i alla hastighetsintervaller. Sen ska vi inte tala om övriga egenskaper såsom varvvillighet, vibrationsfrihet, ljud eller bränsleförbrukning. Eller resten av bilen för den delen :D

Med detta sagt tycker jag att Volvofemman i FT är en väldigt fin kraftkälla givet pris- och storleksklassen i en V70. Vi talar trots allt om en stor bil för ca 300 kkr. För att få motsvarande (och mer...) fart i en BMW får man gå upp på 528i och lägga till minst 50% på priset. Man får ju en väldigt mycket trevligare bil i BMW:n men man kan ju verkligen värdera om det är värt mellanskillnaden.

I valet mellan FT och T4 skulle jag gått på FT. Mer kraft och karaktär till lite prisskillnad.

Mvh
Arese
av perhall
kitco skrev:
perhall skrev:
kitco skrev:Finns det prut marginaler på dessa bilar priset för 2,5FT är satt till 299900:- Står att det är sänkt med 44000:- Ni som har nappat på erbjudandet fick ni någe rabatt eller någe extra i utrustningsväg för samma peng? Som jag har fattat de så blir nog dessa de sista MY11orna stämmer det? Har noterat att MY11 2,5FT har lägre förbrukning än MY10 eller om det var MY09 vad har de ändrat?

En grej till vilken av färgerna tycker ni står sig bäst i längden på r-design av Svart, Röd och Vit. Detta blir min 1a helt nya bil därav mina dumma frågor. Är en aning exhalterad :D
MY10 har lägst förbrukning och MY09 högst. MY11 EURO5 mittemellan
PH

Nu hänger jag inte med hur kommer det sig att MY11 har högre än MY10?
MY10 och tidiga MY11 med EURO4 har 8,8 i EU-Mix. Nya MY11 nu har EURO5 och 9,0 i EU-Mix.
PH
av perhall

MY09: 9,3 (200 hk, ca 48 km/1000 r/m på sexan)
MY10: 8,8 (231 hk, ca 58 km/1000 r/m på sexan)
MY11 tidiga EURO4: -"-
MY11 sena EURO5: 9,0 (231 hk, ca 58 km/1000 r/m på sexan)

Svart tycker jag - men då åker du på ett metallictillägg
PH
Användarvisningsbild
av epostaren
Jag tycker att alla tre färgerna är mycket snygga, men svart bil har jag haft och skulle aldrig välja det igen och då bara av anledningen att den är endast snygg en liten stund efter tvätt, sen syns all smuts på den. Den vita är snygg, men kräver att man är extra noga vid vaxning, för om man inte rengör på djupet ordentligt (vilket man naturligtvis ska göra ovsett färg), så ser den smutsig ut hur mycket man än vaxar den. Jag skulle välja den röda och lägga en Ditec-behandling på den...
Användarvisningsbild
av Mabuse
vandenhoogen skrev:Personligen skulle jag ALDRIG köpa en 2,5FT idag, inte ens om den var billigare...Känns som en mer svårsåld bil om några år med utsläpp en bit över 200gr
Utsläppen är 200+gr bara om man tankar bensin. Med etanol i tanken minskar klimatpåverkan och oljeberoendet med 70%.
av vandenhoogen
Guligan skrev:
Summum skrev: Men numera finns det väl inga Fordar kvar från 80-talet kvar skulle jag tro, de är väl utskrotade.
Det har du nog rätt i, vete f-n när jag såg en Ford Sierra senast slog det mig nu. Så vanlig som den var för ett tag sen.
Att dra paraleller med en motor tillverkad på 80 talet känns inte så relevant, och hur många 80tals bilar ser man idag övrerhuvudtaget.?? Knappast tillräckligt många för att kunna urskillja om det är mer eller mindre av någon, volvo 240 är inte ens vanlig...
av perhall
t4rdesign skrev:

En T4, Den kan du pruta ner till 260.000 - 265.000 (runt 6%).
En 2,5FT Samma där 280.000 - 285.000 (runt 6%)
Utrustning/Tillbehör där har du ännu mer pengar att spara......
Det där gällde väl när däckrabatten fanns tom 13 febr? Har svårt att tro att man kan få 20 000 rabatt nu.../PH
av perhall
balin skrev: Har beställt en 2,5 FT R-Design. Fick med i priset. High Performance+Tonade 5 rutor+12 volt bagage+El infällbara speglar. Känns som en bra deal, eller?

Tänk på att T4 har S/S vilket gör att EU normen ser extra bra ut. Bör nog lägga på 5-10 cl (0,75 - 0,8 för T4) för att få jämförbara siffror med en bil utan S/S.

Valde 2,5 FT framför T4 endast på grund av det är en förmånsbil. Behöver inte tänka alls på andrahandsvärde. Kör ca 1300 mil per år. Då blir inte bränslekostnaden per månad någon stor sak.Förutom det är 2,5 FT vansinnigt mycket roligare att köra när man trycker på...
Dessutom känns det inte fel att kunna köra på två olika bränslen nu när bensin/diesel skenar upp mot 14 kronor...
Stämmer bra med EU-normen och S/S. Dock så sänker inte S/S EU-mixen med mer än några cl (i praktiken skiljer det 0-3, 4 cl/mil beroende på var och hur man kör, oftast 0-1...). Men jag kan inte tro att det är svårare att köra T4 på EU-mixen än 2,5FT. T4 är ju en helt nyutvecklad motor som fått låga förbrukningsvärden i tester, medan 2,5FT är hur törstig som helst under vissa omständigheter - men ok när man kör lugnt. Det är inte heller omöjligt att EURO5 drar upp förbrukningen mer än de 2 cl som signaleras. D2 har ju visat sig vara betydligt törstigare än DRIVe i C30... vi får väl se... och hoppas på mycket körglädje och låga bränslenotor/PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go