Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
oilburner skrev:[quote
En teori jag har är att de beror på Svenska MK-dieslen som har lägre viskositet och därmed flödar snabbare i spridarna vilket ger för låga siffor.

När jag tankar utomlands visar nämligen datorn mera rätt.
Om det flødar snabbare (= mer) igjennom dysene så er vel det før at motoren brukar mer. Kan vel inte fløda mer enn hva motoren førbrukar oansett viscositet på dieselen eller??
Det enda som kan få felvisningen iførbrukningen til å variera mellan två olika typer diesel måste vara i fall det var stora variasjoner på brennverdien på dieselen altså innholdet i dieselen.
Tar jag fel??[/quote]

Japp, du tar fel. Det finns ingen flödesmätare till färddatorn utan den interpolerar bara fram volymen genom att interpolera bränsletryck och öppningstid på spridarna. Har du annan viskositet blir resultatet fel.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
FSandstrom skrev:Nån som vet om bränslevärmaren spar bränsle, dvs hurvida den går på vid låga temperaturen för komfortens skull eller för motorns? Testade åka hem idag utan den påslagen, det blev aldrig varmt i bilen:-) (30 min, snitt 30km/h, bilköer, max hastighet kanske 70 under kort sträcka)
Oj, har provat min och det är ingen revolutionerande skillnad, Några minusgrader här och bilen blir varm på ca 6-7 minuer utan värmaren och 4-5 minuter med värmaren på.
av umeboy
Är det inte så att även om du inte stält uret att värmaren skall gå före du far så startar värmaren när du startar motorn för att den snabbt skall bli varm? så är det då på min xc90... kan man slå av den helt och hållet på V70 II?

Har fått bekräftat att volvo tog bort valmöjligheterna på busniess typ sista agu....
bilförsäljningen har vänt och volvo vill tjäna mer pengar igen???
Säljaren skylde på skattmasen men jag får ju utrusta en förmåns bil med extrautrustning för 1.000.000 om jag vill det men förmånsvärdet blir ju lite häftigt då...har provat Ford S-Max och dom har liknande kanpanj dock får man välja till precis som man vill ha den....och till min förvåning en riktigt kul bil.....skärpning volvo...ni tappar kunder
Användarvisningsbild
av VolvoB20
umeboy skrev:Är det inte så att även om du inte stält uret att värmaren skall gå före du far så startar värmaren när du startar motorn för att den snabbt skall bli varm? så är det då på min xc90... kan man slå av den helt och hållet på V70 II?
Japp, man kan välja autostart av/på, en suverän kanon funktion.
av Steff 99
Tobbev skrev:Nu har jag tankat.

Resultat: 59.98 liter på 79.9 mil = 0.7507 l/mil.

50 mil motorväg i snittfart 100 km/h ungefär, vet inte så noga, resten blandad körning.

Då har jag kört värmaren på tiduret varje morgon och eftermiddag, kanske 12 gånger, vilket borde kostat runt 2(?) liter totalt. Drar man bort dessa 2 liter blir det 0.726 l/mil.

Färddatorn visade ungefär 0.68 l/mil (uppskattat då jag nollställde ett par gånger under tanken). Det ger ca 6.8% mer i verklig förbrukning.

Tänkte bara dela med mig om någon är intresserad :)

Bilen har gått 115 mil ungefär.
Kollade idag efter tankning
Färddatorn säger 0,81 l/mil med manuell beräkning blir det också 0,81 l/mil så det stämmer precis med färddatorn i detta ligger även värmarens förbrukning.
Blandad körning o bilen har rullat 65 mil totalt.
av refbob
Hej

Jga körde mina första 30 mil igår med min v70 2.4d automat summum. Den visadade 0.70. NU har jag tankat och får väl se hur det går nu...
Jag är riktigt nöjd med bilen hittils. Går stadigt och fint på vägen trots vinterväglag. Dieselvärmaren är kanon när det var som igår -25 grader! Automaten växlar väldigt mjukt och fint. Kan rekomenderas.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
FSandstrom skrev:Nån som vet om bränslevärmaren spar bränsle, dvs hurvida den går på vid låga temperaturen för komfortens skull eller för motorns? Testade åka hem idag utan den påslagen, det blev aldrig varmt i bilen:-) (30 min, snitt 30km/h, bilköer, max hastighet kanske 70 under kort sträcka)
Gjorde ett prov i går. Var ute och småkörde lite, några köer och några km 70-väg, totalt ca 40 minuter, det var inga problem att få bastuvärme i bilen om man drog upp tempen. Då var det -17 grader ute brrr......

Detta var med värmaren urkopplad. Men är det kallare än -20 så behövs kanske värmaren för att hålla tempen.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
VolvoB20 skrev:
Gjorde ett prov i går. Var ute och småkörde lite, några köer och några km 70-väg, totalt ca 40 minuter, det var inga problem att få bastuvärme i bilen om man drog upp tempen. Då var det -17 grader ute brrr......

Detta var med värmaren urkopplad. Men är det kallare än -20 så behövs kanske värmaren för att hålla tempen.
ok, får hoppas att att kylan ligger kvar så får man testa mera
av berrob
Tycker det är fantastiskt hur snålt en del kan få sina bilar att gå :-) Speciellt med högsnittfart. Nu har ju inte min manuella rullat så långt men mätt på tankning 0.65 liter milen 84 i snitt slutade det på. Låg strax under 100 i snitt innan. Färddator 0.59 sa den. Tycker det är ok men inte mer. 0.73 drog den nere i Stockholm, det är också ok med tanke på att den är ny.

Men jag måste syna dom som säger att bilen drar ca 0.62 med en snittfart på runt 115. Känns smått otroligt eller så är det en lång nedförsbacke utan trafik. Själv brukar jag landa på runt 100-110 i snitt på långstyrningar och då ligger man och kör runt 130-140 där det går. Då tar den aldrig nå 06 milen ....

Dock nöjd med bilen än så länge, men man åker mer än man kör. Testa en Saab 9-3a så fattar ni vad jag menar..
av Ogya
Jag tror att komgångskörning inte är inkluderad i snittet. Det skulle förklara avvikelsen mot verkligheten. Ett sätt att testa är att nolla färddatorn och köra några få meter. Stannar man sedan bilen, och har tomgång, så ska snittförbrukningen rusa snabbt iväg efter bara några sekunders tomgångskörning.

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]