Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Infide
SKulle jag bygga en bil skulle den plinga ganska normalt vid stillastående men skulle succesivt öka i takt med att hastigheten stiger. Vid 30+ skall det vara så högt att ingen skall kunna vistas i bilen. Dock bara på förarplatsen, inte så kul om det krånglar på passagerarverkstan och behöva åka med hörselkåpor till verkstan.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Och skulle jag bygga en bil så skulle jag förutsätta att min köpare har en hjärna och tar på sig bältet utan pip-ljud. Och så skulle jag lägga de slantarna på något roligare som t.ex att få ner bränsleförbrukningen. (eller på motorn så att den drar ännu mer soppa= trimmad som f-n) :wink:
Användarvisningsbild
av Guligan
VolvoBM skrev:
Bothner skrev:Bak går det att stänga av plinget och varningen på displayen endast på verkstad med hjälp av verkstadsdatorn. Fram går det bara att ha låg eller hög volym, inte att stänga av. Också det hos verkstad.
Vilken volym är det som standard från fabrik, hög eller låg? Vet du ev kostnaden att ändra?
Nu är det gjort på min, (sänkt till den lägre volymen alltså) Det var skööönt!
Vet inte kostnaden, verksta´n fakturerade direkt till finansbolaget och jag frågade aldrig efter priset. (förmodligen inte mycket)
av Jman
Kolla i bil inställningar i radio panelen.. Tror man kan stänga av den där.. Annars säg till volvo att inaktivera den med deras Vida.. Kan vara en sensor som ligger fel med
av zoran
perhall skrev:Javisst, jag har åkt många mil på E4:an med det ilskna pipet och en tom barnstol. Vet inte varför men det kommer ibland...

PH
Hmm, jag har nog inte ägt någon bilbarnstol som inte krävde faststpänt bälte för att sätta dit. Vad är det för bilbarnstolar ni har?
av zoran
Infide skrev:SKulle jag bygga en bil skulle den plinga ganska normalt vid stillastående men skulle succesivt öka i takt med att hastigheten stiger. Vid 30+ skall det vara så högt att ingen skall kunna vistas i bilen. Dock bara på förarplatsen, inte så kul om det krånglar på passagerarverkstan och behöva åka med hörselkåpor till verkstan.
Nja, om JAG skulle bygga bil, så skulle det först lysa en lampa. Om man ignorerar den i 5 minuter så börjar försiktigt pling. Sen sätts stereon på och SR P1 ställs in. Om man fortfarande ignorerar signalen, en varm kvinnlig röst kommer med uppmaningar att sätta på bältet. Om man fortfarande ignorerar, blir rösten mer och mer irriterad och försiktigt börjar med förolämpningar. Efter en stund blir förolämpningarna grövre och grövre. Om man FORTFARANDE ignorerar varningen byts den kvinnliga rösten mot en grov manlig stämma som hotar en till livet. Och slutligen slås auto-homing-device som tar över kontrollen över bilen, kör den till ett förutbestämt ställe i närheten, man kommer till destinationen, dörrarna låses och bilen sprängs i bitar med föraren i.

:) :) *host host* Nej, jag har INTE tagit något knark (ifall någon undrar)

PS. sån här funktion är också jobbig att ha ifall man råkar ut för mjukvarufel. DS.
Användarvisningsbild
av Bothner
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
av klabban
Baksätesbältesvarneren gjorde nytta idag. Alla satt bältade bak (trodde jag). Två i bakåtvända barnstolar och en vuxen. Trots det stod det att någon inte var fastspänd. Upptäckte omgående att en av barnstolarnas spännen "hoppat ur"... Även om man försöker vara duktig och kollar detta ofta så finns ju risken annars att man åker runt med en barnstol som inte sitter fast ordentligt!
av Primus
Tycker jag börjat förstå och acceptera funktionen nu. Men... i helgen tog låste dottern upp sitt bälte för att fixa en sak för att sedan snabbt sätta tillbka det igen. Då fortsatte pipandet till jag stannat. Jag anser att det är kanonbra att det varnade när hon låset upp. Men att behöva stanna hals över huvud för att få bort plingandet är inte trafiksäkert. Möjligen kan man påstå att det är trafiksäkerhetshöjande då hon inte kommer göra samma sak igen.. :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Antingen har jag missuppfattat allt, men om man nu inte vill lägga massa saker på golvet som någon skrev, eller lägga sin viktiga pärm i bagaget, vari ligger svårigheten att sätta i bältet på den platsen som man lägger grejerna, så plinget ger sig??

eller är det också för jobbigt!?
Fällbart framsäte?

I vår tidigare V70 fanns det beskrivet hur […]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]