Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Nollställde datorn inför ett besök i Stockholms innerstad. Förbrukningen landade på 10,1. Sedan har en ytterligare resa i Stockholms innerstad + Arlanda t.o.r. gjorts. Landade hemma på 8,0. Allt detta enligt färddatorn. Så två trippar i innerstaden + resan till Arlanda slutar på 8,0. Nu kör jag lite lungnt men inte konstigt lungnt. Ganska nöjd så här långt. Men antalet mil är så lågt ännu att jag egentligen inte törs dra några slutsatser.

Kan jag landa på Volvos officiella siffror 8,3 kommer jag vara nöjd. Skulle tro att jag gasar mer i framtiden samtidigt som den borde dra något mindre efter ett antal mil. Mina BMW brukar sjunka efter ett antal(inte så få) mil.

Sedan kommer ju frågan upp om färddatorn ligger i närheten av förbrukningen. I BMW stämmer det väldigt bra. Om jag tittar på hur långt jag kört och hur långt som indikeras till nästa tank så ligger siffrorna ännu lägre.. :shock: .
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Primus skrev:Nollställde datorn inför ett besök i Stockholms innerstad. Förbrukningen landade på 10,1. Sedan har en ytterligare resa i Stockholms innerstad + Arlanda t.o.r. gjorts. Landade hemma på 8,0. Allt detta enligt färddatorn. Så två trippar i innerstaden + resan till Arlanda slutar på 8,0. Nu kör jag lite lungnt men inte konstigt lungnt. Ganska nöjd så här långt. Men antalet mil är så lågt ännu att jag egentligen inte törs dra några slutsatser.

Kan jag landa på Volvos officiella siffror 8,3 kommer jag vara nöjd. Skulle tro att jag gasar mer i framtiden samtidigt som den borde dra något mindre efter ett antal mil. Mina BMW brukar sjunka efter ett antal(inte så få) mil.

Sedan kommer ju frågan upp om färddatorn ligger i närheten av förbrukningen. I BMW stämmer det väldigt bra. Om jag tittar på hur långt jag kört och hur långt som indikeras till nästa tank så ligger siffrorna ännu lägre.. :shock: .
Grym skillnad det blir med automat. Inte ens om jag tok-kör som en idiot kan jag komma i närheten av de sifforna
av perhall
Min färddator visar faktiskt en alldeles för hög förbrukning, mellan 5 och 10 % för mycket.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:Grym skillnad det blir med automat. Inte ens om jag tok-kör som en idiot kan jag komma i närheten av de sifforna
Sen väger XC70in mycket mer också.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
VolvoB20 skrev:Grym skillnad det blir med automat. Inte ens om jag tok-kör som en idiot kan jag komma i närheten av de sifforna
Sen väger XC70in mycket mer också.
Inte så stor skillnad då jag har AWDn, 4-hjulsdriften väger ju en hel del.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:Inte så stor skillnad då jag har AWDn, 4-hjulsdriften väger ju en hel del.
Utan extrautrustning (som RTI osv) så skiljer det ca 230kg mellan din V70 D5 awd och hans XC70 D5 awd. Den vikten gör skillnad, helt klart!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
VolvoB20 skrev:Inte så stor skillnad då jag har AWDn, 4-hjulsdriften väger ju en hel del.
Utan extrautrustning (som RTI osv) så skiljer det ca 230kg mellan din V70 D5 awd och hans XC70 D5 awd. Den vikten gör skillnad, helt klart!
250 kg mer för XC70II, nä det stämmer inte .....

XC70II D5 1821kg ,V70II D5 AWD 1787kg ,V70N D5 AWD 1743kg

Skiljer bara 79 kg mot min, sen har jag tung extrautrustning tex krok, RTIn väger inte många gram .....
av Bobafett
Åkte en tripp, Täby->Sthlm City->Sandviken->Sundsvall->Täby. Hamnade på 0,96l i snitt. Låg mellan 120-150 på motorvägarna. Kör en 2,5T manuell. Inte så värst imponerande siffra, tyvärr.
av Steff 99
Det är därför det är omöjligt att köra en XC90 D5 aut i stadskörning under
1,3l/milen den väger ytterligare 300-350 kg (2150kg) plus extrautrust.
Vikten avgör en stordel hur bränsleförbrukningen blir, det går inte att lura naturlagarna.. :cry: ..tyvärr
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Det är därför det är omöjligt att köra en XC90 D5 aut i stadskörning under
1,3l/milen den väger ytterligare 300-350 kg (2150kg) plus extrautrust.
Vikten avgör en stordel hur bränsleförbrukningen blir, det går inte att lura naturlagarna.. :cry: ..tyvärr
Oj, den väger ju bara 23% mer än min men drar ju nästan 100% mer i stan mot min ... det kan inte bara vara vikten, det måste vara automaten också. Luftmotståndet gör ju inte så stor skillnad i staden.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 56
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]