Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kromad
Glöm det jag nyss skrev. Visst solenoiden betedde sig annorlunda från de andra och hördes inte när den aktiverades men när jag började köra stämmer ÄR och BÖRvärdet överens.

Så ja... Uppdatering av programvara på torsdag nästa.
av Kromad
Angående solenoiden där som betedde sig annorlunda mot de andra. I vida hittade jag bara hur man ser vilket värde de har i mA.

Men går det på något sätt att se det hydrauliska trycket i dom? Är som sagt inte så bekant med Vida men jag hittar inte.

SLC3 hördes inte och mA ändrades inte i närheten av lika mycket som de andra solenoiderna när jag med motorn avstängd men tändning på aktiverade/avaktiverade den i Vida. Men när jag körde bilen visar ÄRvärdet samma som BÖRvärdet. Men det är ju som sagt i mA och inte hydrauliska trycket.
av Kromad
Nå SLC3 solenoiden klickade fint om man gjorde rätt i Vida. Dvs stängde av den istället (OFF) för att försöka klicka på ON.

Har även uppdaterat mjukvaran idag. Blev tydligen bara Service 2.0 för den var gratis men den innehöll just programvaran till växellådan - ingen skillnad.
Dock vet ja inte men bör man inte nolla adaptionerna och göra en ny upplärning när man fått en ny mjukvara i TCM?

Har även suttit och kört med indikatorläge på. Bilen slirar ingenting när TC är låst. Vid själva växlingen släpper den låsningen helt, sen aktiveras slippery lockup någon sekund och sen låser den. Det är när den släpper låsningen helt som varvtalet studsar upp lite nu är det som absolut mest 200 v/min som den hoppar upp. Växellådan växlar så sjukt smidigt i övrigt så hade jag inte kört ett antal automater tidigare hade jag aldrig ens reagerat på detta.

Och den beter sig helt annorlunda när man kör i manuellt läge och växlar själv. Då är växlingarna något snabbare och ingen flare. Inte heller i sportläge eller ens i D när bilen är kall. Underligt minst sagt.

För visst ska den här funktionen med slippery lockup helt enkelt visa sig som att varvtalet går ner i två steg? Den ska väl ändå inte bumpa upp något?

Återstår nu är väl att kika på de där värdena med turbotrycket där faktiska värdet skiljer sig lite från önskat värde.

Om inte det löser det... Hur ska man tänka då? Öppna plånboken och köpa ett nytt ventilhus på ren chansning eller köra och se om saker och ting blir bättre eller sämre? Vänta på att en felkod dyker upp?

Börjar bli lite tom på ideer. En tanke jag haft är att originaloljan blir tammefan tevatten när den är varm. Väldigt låg viskositet på den oljan runt 100⁰C
Om man skulle ha köpt en 20 liters dunk med Ravenol WS och sett om det blir någon skillnad eftersom flare uppenbarligen bara uppstår när bilen är varm. Nu vet jag inte om Ravenololjan har npgot högre viskositet då dom inte går ut med spec på det men många verkar ju köra på den oljan utan problem.

Edit: eller rent gå på 3309 oljan och testa. Tror knappast det kan skada. Den har då definitivt högre viskositet när den är varm.
av Kromad
Gjort nollning av adaptionen samt kört en upplärning med Vida. Ingen skillnad. :-(

Så nu kikade jag på turbotrycket. Önskat värde är som sagt högre än faktiska värdet. Har rengjort Mapsensorn uppe på motorn men inte tagit mig ner till intercoolern för att rengöra den sensorn där nere ännu. Ska även leta läckor på tryckslang/rör sen.

Bilden är tagen stillastående på tomgång
IMG_20240808_202402.jpg
Turbotryck
IMG_20240808_202402.jpg (3.04 MiB) Visad 933 gånger
Har läst en del på diverse sidor att felande turbotryck kan orsaka fel i växlingar så det är mitt största hopp just nu innan jag ringer en automatlådeverkstad.

+Att jag ska skifta batteriet som är kasst. Riktigt långsökt men det måste ändå bytas innan vintern...
Senast redigerad av 1 Kromad, redigerad totalt 0 gånger.
av Kromad
VolvoB20 skrev: sön 04 aug 2024, 22:53 Varför nollar ni adoptionen? Den är ju för att kompensera för slitaget. Lådan kommer tro ni har stoppat i nya lameller/bromsband och det har ni väl inte?
Det är ju som att nolla slitagevarnare på bromsarna utan att byta belägg.
Vad jag förstår kommer det nu ta låååång tid innan lådan fattar att det inte är nya delar monterade
Nä de kanske var dumt men gjort är gjort.
Hursom ska det inte ta lång tid när man gjort en adaptionskörning med Vida...tror jag.
av Kromad
Ceska skrev: mån 05 aug 2024, 07:01
Kromad skrev: sön 04 aug 2024, 12:34
Ceska skrev: lör 03 aug 2024, 20:24 Dålig temp/tryckgivare som sitter vid IC, eller dålig var den inte dock tillräckligt för att påverka växlingar.

Tror att du är något på spåret här faktiskt. Jag hittade till slut var jag kunde se önskat laddtryck och faktiskt laddtryck (sensorvärdet).

Det faktiska värdet var konstant LÄGRE än det önskade börvärdet. Så mycket som 20 % vid något tillfälle. Detta måste ju innebära att jag har något litet läckage någonstans? Faktum är att på en enda plats är det lite grisigt på denna bil och det är på tryckröret som går upp vid torpedväggen. Så jag kommer kika på det som nästa åtgärd.

Dubbelkollat växellådeoljan nu i förmiddags och den höll rätt nivå så det var inte det.

Kommer även kolla om det finns någon senare programvara till TCM än den jag har. Har länge misstänkt det är något med programvaran eftersom bilen växlar fint kall, växlar även bra och distinkt under fullgas samt manuell växling eller körning i sportläge. Är endast under körning i D som den börjar med dessa uppvarvningar mellan växlarna.

Så. Kolla turbotrycksläckage och uppdatering växellåda. Återkommer med resultat
Då får du kolla tryckvärden med avstängd bil, det finns 2 givare, om jag minns rätt, dem ska diffa max några procent och inte som i ditt fall 20%. Diffar inte då, så troligtvis har du luftläckage.
Hm 🤔

Jag har bara sett önskat värde och faktiskt värde. Men önskade värdet kommer väl från ECM och sen är det sensor som ger faktiska värdet. Ska kolla om man kan se värdena för både MAP-sensorn uppe på motorn och sensorn vid intercoolern.

Den uppe på motorn har jag rengjort. Var lite lurvig men ändå inte värst. Blev iaf ingen skillnad efter rengöring.

Ska ta lös den vid intercoolern. Måste bara svarva av händerna först så man kommer ner dit 😂 verkar eländigt trångt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]