Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Charbelh
Med hjälp av en Trevlig kille :) så fick jag hjälp och fick reda på att det var fel på min Vida, så den endast läste av halva bilen. Men med hans vida så hitta en felkod CPM-B1D2993. Flamman uteblir efter start.. vi provade att starta värmaren . man hör hur pumpen kommer igång och fläkten den varvar upp men därefter så stannar den. Någon som haft det problemet och vet om det går att göra rent något eller är det flamm vakten som behöver bytas?
av andersuw
Den felkoden betyder bara att CPM spärrat värmaren från ytterligare startförsök eftersom sex misslyckade försök redan gjorts. Koden måste raderas för att värmaren överhuvudtaget skall försöka starta.

Har du inga andra felkoder som indikerar vad felet kan vara? Den kod du angav säger egentligen bara att värmaren inte funkar som den skall, inte vad det är för fel på den. VIDAs lista över tänkbara orsaker ser ut därefter, d.v.s. så här:

Defect in fuel capacity.
Defective fuel system.
Defective fuel supply.
Blocked intake system.
Defect in flame sensor.
av Charbelh
Vi raderade felkoden och startade värmaren. Man hör att pump och fläkt går igång sen efter ett tag så stog det att han kylde ner den och därefter så stänger den av sig. Vi hittade att det var något med flamman..
av andersuw
På vilket sätt hittade ni att det var något med flamman? Fick ni ytterligare någon felkod?
av Charbelh
Nej inga andra felkoder. Men den felkoden så står det : felkoden sätts om styrenheten detekterar att flamman uteblir efter start.
av andersuw
Stämmer. Men orsaken till det kan vara alla dem jag nämnde.
av andersuw
Om insuget är blockerat lär du ju se om du plockar bort innerskärmen så att du kan komma åt värmaren. Att du har tillräckligt med soppa i tanken för att värmaren skall starta (den går inte igång om det bara är ett fåtal liter kvar) gissar jag att du redan kollat. Om det faktiskt kommer någon soppa fram till värmaren borde man väl kunna kolla genom att lossa bränsleröret i värmaränden och sedan försöka starta värmaren. Om det är något fel på flamvakten som diagnossystemet inte kan upptäcka (t.ex. att den är helt täckt av sot och av det skälet inte ser någon flamma fast en sådan finns) tror jag inte man säkert kan veta på annat sätt än genom att demontera värmaren så pass mycket att man kommer åt flamvakten och vid behov kan göra ren den eller byta ut den.

Det finns också ett test i VIDA som man kan köra där diverse värmarkomponenter testas. Du hittar den under "information", "felsökning", "symptomrelaterade tester", "8 kaross och inredning", "87 klimatanläggning", "875 tillsatsvärmare, bränsledrivna", "kontroll av tillsats/pakeringsvärmarfunktion". Men jag är osäker på om du blir hjälpt av den testen i just det här fallet.
av Charbelh
såg att jag även har en felkod : ECM-P009600 INLUFTTEMPERATURGIVARE. Påverkar den diesel värmaren något?.. det jag tycker är märkligt är att även ifall jag kört bilen i 2 timmar så får jag inte tillräckligt varm luft i bilen. Det blåser nästan ljummen luft.
av andersuw
Nej den har inget med dieselvärmaren att göra utan med hur motorn funkar. Om du inte får riktigt varmt i bilen vid körning skulle det möjligen istället kunna vara något vaj på sensorn för kupétemperatur. På P2-bilarna (V70N m.fl.) är det ibland problem med den sensorn därför att den bygger på att en liten fläkt cirkulerar luften runt sensorn och den fläkten kan ibland bli lite rörelsehindrad eftersom det dras in damm i det hål i klimatpanelen där sensorn och fläkten sitter. Då tror förstås bilen att det är varmare i kupén än vad som faktiskt är fallet. Hur detta ser ut och funkar i den generation din bil tillhör har jag dock ännu inget grepp om.

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]