Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Jimmy Svensson skrev:
Alexas skrev:Usch nä inte Audi. Då pratar vi problem haha :D nä jag ska inte skrämma dig men alla jag känner som har haft audi har haft mycket seriösa problem. Vet inte hur deras nya modeller är men jag har bara dåliga erfarenheter från Audi.
Samma här. 6 lax när en diord gå sönder i lyktan. Tre st fick han byta. När han fick köpa tredje lyktan körde han direkt till BMW och bytte in bilen
Jag kan rekommendera att köpa Toyota. Det är premium service - åtminstone här i Danmark.

Har en 2006 Avensis D4-177 för körning till dagis och affären som har gått 20000 mil.

Vid 16000 mil i 2013 gick motorn sönder. Aldrig servad på Toyota. Ny motor med 100% goodwill.

Vid 20000 mil knäckt fjeder höger bak. Ny fjeder och jobb 100% goodwill. Iom. att det bara går att beställa 2 fjeder fick jag den andra fjedern med gratis om det skulle hända i vänstersidan.

Att bilen går sönder som inget annat jag ägt är een sak - men deras service är så himla bra att jag fundera på Lexus GS när jag ska byta bil.
av mattish
Toyota är duktiga på goodwill, det har jag med upplevt. Nya strålkastare på en bil som rullat 14000 mil för att ljusbilden var lite diffus, men inte underkänd enligt bilprovningen.
av GBXC
Det er store skilnader hur man opplever sitt merkeverksted, også her i Norge. Har lest noe statistikk på kundetilfredshet i medlemsbladet fra Norges Automobil forbund, dette er riktignok en god stund siden. Såvidt jeg husker det var Toyota kunder svært tilfreds med sine forhandlere, mener BMW også scoret bra. Volvo, MB, VW/Audi kom som regel dårlig ut i denne statistikken desverre.. En av grunnene til at jeg valgte å forsøke Volvo vs Mercedes var dårlig erfaring med Mercedes forhandleren.
av Gourmand
I den här typen av trådar, så brukar myter frodas. Begrepp som måndagsexemplar är vanligt, trots att det knappast är någon existerande verklighet. Robotar är ju som regel inte fyllsjuka. Begreppet kvalitet är ett annat begrepp som omges av myter - Toyota brukar nämnas i dessa sammanhang samt diverse tyska bilar.
Inte sällan förknippas kvalitet med olika känslor - inget knarr i dörrpanelerna, fin plast i vred och knappar, mugghållarens placering osv. Idel betydelselösa oväsentligheter staplas på varandra.
I min värld handlar kvalitet om helt andra saker - motorers och växellådors livslängd, bilens motståndskraft mot rost, att motorn går på rätt arbetstemparatur under vinterkörning, framkomlighet i vinterhalka osv.
Trådskaparen har haft en del besvär med sin bil, men inga allvarliga fel som har med bilens grundkonstruktion att göra. Nu säljs Volvon pga av dessa besvär och istället införskaffas en Audi, i förhoppningen att den nya Audin inte ska drabbas av några liknande besvär. Om detta kan man inte sia, men det man med säkerhet vet är att den kapitalförstöring som detta val innebär är en ekonomisk fadäs i den högre skolan.
Den billigaste och mest ekonomiska bil du kan äga är som regel den bil du redan har och det är detta som glöms bort i frustrationen när en bil drabbas av lite småfel.
Jag har haft en del olika bruksbilar genom åren, bl.a. BMW, men jag har kvar min V50 D2 från 2012 och den har egentligen inte kostat någonting i reparationer, bara servats på en lite, privat Volvoverkstad. Jag har också kört gashydraulisk Citroen-diesel och gör så fortfarande och den enda reparationskostnad, utöver sedvanlig service har varit byte av en spolarpump - på 17 år ! Ska väl tilläggas att det inte rör sig om samma Citroen under alla år.
Men, om jag jämför min utmärkta V50 och mina Citroener med en nära anhörigs Toyota-bilar och hennes sambos BMW-bilar och alla bärgningar, svindyra reparationer och usla vinterköregenskaper som dessa bilar varit och är föremål för, så blir det svårt att inte småle när struntprat om kvalitet och det ännu dummare premiumbegreppet kommer på tal.
Det är bara att önska trådskaparen lycka till med nyförvärvet och hoppas att Audin inte råkar ut för vare sig småfel eller större fel, vilket tyvärr inte är ovanligt med VAG-bilar och andra tyska bilar och ej heller ovanligt hos japsbilarna.
Risken är ju att man i detta läge och om det inträffar drabbas av s.k. vansinne och det är garanterat värre en "vinande högtalare".
Användarvisningsbild
av EjS
Toyota ligger i top i autoindex i Danmark på just verkstaden og hållbarhet.

Att bilens "vinteregenskaper" inte är bra är ju en subjektiv bedömning och fullständig ointressant på alla andra platser än norra Sverige och Norge!
av andersuw
EjS skrev:Att bilens "vinteregenskaper" inte är bra är ju en subjektiv bedömning och fullständig ointressant på alla andra platser än norra Sverige och Norge!
Den andra hälften av det påståendet halkar definitivt i diket. ;-)
av Gourmand
EjS skrev:Toyota ligger i top i autoindex i Danmark på just verkstaden og hållbarhet.

Att bilens "vinteregenskaper" inte är bra är ju en subjektiv bedömning och fullständig ointressant på alla andra platser än norra Sverige och Norge!
Jaså, det finns ett "autoindex i Danmark" som säger vad ? Ingenting, menar jag. Hur mår vevstakslagren efter 20 000 mil, drivaxlar, ventilstyrningar, gravrost, oljeförbrukning, el-fel osv. Att reservdelarna är svindyra framkommer inte heller och att motorerna allt som oftast inte kommer upp i arbetstemperatur, vilket drastiskt försämrar livslängden framkommer inte heller. Meningslös statistik används ofta som fakta, vilket det sällan är i verkligheten.
Vad gäller vinteregenskaper, så är det tvärtom. Det är tämligen enkelt att avgöra och vinteregenskaper är minst lika viktiga även när det är barmark och runt nollan. Vinter är så mycket annat än snö och 30 minus i Norrland inland.
av tanaris
Gourmand skrev: Trådskaparen har haft en del besvär med sin bil, men inga allvarliga fel som har med bilens grundkonstruktion att göra. Nu säljs Volvon pga av dessa besvär och istället införskaffas en Audi, i förhoppningen att den nya Audin inte ska drabbas av några liknande besvär. Om detta kan man inte sia, men det man med säkerhet vet är att den kapitalförstöring som detta val innebär är en ekonomisk fadäs i den högre skolan.
Det är som sagt en tre år gammal tjänstebil, så det är ändå dags att byta. Det ligger väl också lite i vågskålen, byta en tre år gammal välutrustad V70 mot en ny välutrustad V70 är inte direkt jätteupphetsande.
av andersuw
tanaris skrev:Det är som sagt en tre år gammal tjänstebil, så det är ändå dags att byta. Det ligger väl också lite i vågskålen, byta en tre år gammal välutrustad V70 mot en ny välutrustad V70 är inte direkt jätteupphetsande.
Om det mest är nyhetens behag du är ute efter kan du ju alltid vänta ett par månader och beställa en V90 istället.
Användarvisningsbild
av EjS
Gourmand skrev:
EjS skrev:Toyota ligger i top i autoindex i Danmark på just verkstaden og hållbarhet.

Jaså, det finns ett "autoindex i Danmark" som säger vad ? Ingenting, menar jag. Hur mår vevstakslagren efter 20 000 mil, drivaxlar, ventilstyrningar, gravrost, oljeförbrukning, el-fel osv. Att reservdelarna är svindyra framkommer inte heller och att motorerna allt som oftast inte kommer upp i arbetstemperatur, vilket drastiskt försämrar livslängden framkommer inte heller. Meningslös statistik används ofta som fakta, vilket det sällan är i verkligheten.
Vad gäller vinteregenskaper, så är det tvärtom. Det är tämligen enkelt att avgöra och vinteregenskaper är minst lika viktiga även när det är barmark och runt nollan. Vinter är så mycket annat än snö och 30 minus i Norrland inland.
Du måste söka jobb i Gallup eller liknande. Det verkar som du är expert på området. Lycka till med projektet.
Transmissionsolja till M66

Hej, Frågan gäller en v70 2011, D3, ma[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]