Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Jag menade att om dansk radio, som nämnts tidigare i tråden, går att få in i Uppland kan mottagaren inte vara så dålig.
av andersuw
apersson850 skrev:Jag menade att om dansk radio, som nämnts tidigare i tråden, går att få in i Uppland kan mottagaren inte vara så dålig.
Jag förstod utmärkt väl vad du menar. Mitt svar var på skämt (som smajlin på slutet antyder). Det hampar sig nämligen så att den sändare i Uppsalatrakten som skickar ut Radio Uppland råkar vara belägen i Danmark. Se här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Danmark,_Uppsala_kommun
Användarvisningsbild
av apersson850
Aha, jag är för dåligt insatt i uppländsk geografi, uppenbarligen. Däremot vet jag att Denmark ligger söder om Poland, åtminstone om man är i delstaten Wisconsin i USA.
av andersuw
apersson850 skrev:Aha, jag är för dåligt insatt i uppländsk geografi, uppenbarligen.
Ajabaja. Viktig historisk mark. ;-) Alldeles i närheten återfinns Mora (äng) där svearna i forna dagar valde sin kung.

http://faktatexter.se/mora-sten-och-mora-stenar

Man kan således säga att svenske kungen brukade väljas i Mora i Danmark (nästan i alla fall). ;-)
apersson850 skrev:Däremot vet jag att Denmark ligger söder om Poland, åtminstone om man är i delstaten Wisconsin i USA.
Absolut. Fast man blir lugnad av att veta att Lindstrom finns norr om dem båda. Där har jag passerat än gång och minns att jag skrattade högt när jag såg namnet målat med jättebokstäver på vattentornet. Vattentornet i Lindstrom, Minnesota verkar dock vara ännu mera spektakulärt än det i Lindstrom, Wisconsin. Se här:

https://www.flickr.com/photos/picturesbyann/2489468016/

Där har de t.o.m. fått dit prickarna över o och a. :shock:
Användarvisningsbild
av EjS
andersuw skrev:
apersson850 skrev:Jag menade att om dansk radio, som nämnts tidigare i tråden, går att få in i Uppland kan mottagaren inte vara så dålig.
Jag förstod utmärkt väl vad du menar. Mitt svar var på skämt (som smajlin på slutet antyder). Det hampar sig nämligen så att den sändare i Uppsalatrakten som skickar ut Radio Uppland råkar vara belägen i Danmark. Se här:

Det måste bli destination för min nästa Sverigessemester!

Ser fram emot att ni bjudar välkommen med danska flaggan, wienerbrød och Grøn Tuborg.
av andersuw
EjS skrev:
andersuw skrev:

Det måste bli destination för min nästa Sverigessemester!

Ser fram emot att ni bjudar välkommen med danska flaggan, wienerbrød och Grøn Tuborg.
Du är förstås välkommen! Men vi får nog improvisera mottagandet lite med flagga från den (mer eller mindre obefintliga) Skånelandens nation, wienerbröd från Landings Konditori och bira från Slottskällans Bryggeri. ;-)
Användarvisningsbild
av palmqvist
Låter riktigt gött ;)
Användarvisningsbild
av apersson850
Räcker wienerbrödet till någon till, tror du? I så fall kommer jag också. Under tiden får jag väl dra skämsfilten över huvudet, tända en ficklampa där under och konsumera Herman Lindqvists svenska historia, så jag hittar till Danmark nästa gång.
av andersuw
apersson850 skrev:Räcker wienerbrödet till någon till, tror du? I så fall kommer jag också.
Absolut, särskilt om du lovar att bjuda på kaffe nästa gång jag befinner mig Trarydstrakten. Vi har ju redan varit där, bilen och jag, vid hemtransporten från Kristianstad. ;-)
apersson850 skrev:Under tiden får jag väl dra skämsfilten över huvudet, tända en ficklampa där under och konsumera Herman Lindqvists svenska historia, så jag hittar till Danmark nästa gång.
Jag vet uppriktigt sagt inte om det är så värst mycket att se. Men för dem som någon gång kör E4:an norrut och närmar sig Uppsala den vägen kan det vara värt att notera att Danmarks kyrka syns lång väg, på höger sida om vägen strax före första avfarten till Uppsala, och att det strax före det slättland (med bl.a. Mora äng) som man kommer ner på då man ser kyrkan (och staden i fjärran) finns en rastplats benämnd Mora stenar. Enligt uppgift kan man därifrån fotvandra (jag har själv inte testat) till minnesbyggnaden med stenarna. Se sista delen av Wikipedias beskrivning här. Man befinner sig här också bara någon kilometer eller två från Linnés Hammarby, Carl von Linnés lantgods, som kanske kan vara värt ett besök, åtminstone för den botaniskt intresserade.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Har varit där på dop eller om det var bröllop när jag var 10 typ runt 30 årsedan vill säga, tyckte det skulle bli grymt spännande o åka färja till Danmark o få en sån där go röd pölse som man alltid fick på färjan, sjukt besviken när vi kom fram kan jag lova....
Men var förbi för några årsedan o nu var det helt ok :)

6000 mån känns bra månadspris f&o[…]

Jag fick information om att intervall oljebytet p&[…]

Styrservo V70 2010

Det finns en tryckgivare på servon som g&ari[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]