perhall skrev:a. Det här är normativt men jag vill ändå säga det. TS är orolig för reservdelsförsörjningen. Volvo är Sveriges vanligaste bil, V70 är den vanligaste Volvon i Sverige och produktlivscykeln är lång (nu inne på nionde årsmodellen). Volvo dessutom känt för att hålla reservdelar länge. Ska TS ha en bil finns inget bättre val. Så chilla i denna fråga eller åk med Uber...
b. Gällande gamla och nya motorer så håller jag inte alls med om att nyare alltid är bättre. Det beror till stor del på cylinderantalet. Downsizing innebär en uppoffring. Visst kan man tänka att man vänjer sig och att barnen kommer att tänka annorlunda, men faktum är att även helt bilointresserade människor rätt ofta kommenterar när de åker med mig i 6- och 8-cylindriga bilar. "Man hör att det är en snabb bil"; "Den låter kraftfullt" eller "Vad tyst den går." Aldrig någonsin har det sagts om en 4-cylindrig bil. Min kollega har f ö just bytt sin BMW 330i mot en 4-cyl 328i och är inte glad... han pratar om förlusten nästan varje gång vi ses...
PH
Jag håller med dig. Jag har en polare som köpte en S60 Vea T5:a (han finns för övrigt på detta forumet) som delar min uppfattning att motorn är urtrist, varvar, pustar och låter, inte alls värdigt ett bilmärke som i princip tar premiumpriser för sina bilar.
Ni som pratar om VEA motorns förträfflighet tycker jag ska provköra nya och gamla T6:an. Där blir skillnaden väldigt stor och Vea´s brister uppenbara. Sexan som kom till my12 (2011) går silkeslent, drar jämnt över hela registret, går att köra snålt och är väldigt TYST, den har även 440 nm mot Vea 400nm. Märker ni inte då skillnad på motorgång mellan dessa blir man ju orolig.
Auto Motor & Sports Mikael Johnsson slutomdöme är talande, efter att man testat de båda T6 motorerna -T6 (Vea) känns mer som en hottad T5 än en T6. Av sexans lyxkänsla finns inte ett spår. Speciellt inte på de lägre varv man oftast använder. I T6 saknar jag två cylindrar, trots allt!
Jag skulle bli mycket förvånad om inte Volvo med påtryckning från sina ägare just nu jobbar med nya premiummotorer till de starkaste dieslarna och bensinarna, D5, D6 och T6,T8. :roll: