- tor 21 maj 2015, 18:12
reo91 skrev:Flera av varandra oberoende Volvotekniker som sagt just detta; "hade det varit min bil hade jag kört på bensin". Om det är så vet jag ju inte men någon anledning till detta uttalande borde det väl finnas kan jag tycka. Vet inte om jag håller med om att bara för att en bil är byggd för ett visst bränsle så ska den också klara det. Har kontakter inom Uppsala Taxi där många kör WW gasbilar, enorma problem med spridarna (pga biogasen enligt Möller bil)Sceptic skrev:Motorn är kanon i 2.5FT men om man hör ett skärande/gnisslande ljud bör man nog snarast bege sig till en verkstad. Jag kör enbart på 98 oktan då de tekniker jag frågat menar att etanolen sliter på spridare och bränslepump, rätt eller fel...?Sliter vete katten, men har aldrig fått höra av min tekniker att Etanol inte är bra. Vet att det kan bli en liten röd hinna i spridarna som kan lösas med att man kör en tank bensin om man nu skulle börja få problem.
Vår förbrukning ligger på ca 1,1 med mestadels kortare körning upp till en mil. Uppgiven förbrukning är med bensin/etanol: blandad 9,9/13,8 landsväg 7,2/10,2 och stadskörning 14,7/20,1. Ska jag komma ner på 7,2 i landsvägskörning skulle jag nog dock behöva "frihjula"![]()
Vad gäller garantier så tycker jag Bilias och Upplands Motors Maxitrygg är pefekt med 2 år eller 2000 mil.
Annars sliter det inte vad jag vet. Man hör så mycket om just detta men som jag brukar säga: en bil som är byggd för att kunna gå på enbart Etanol kör med Etanol. Vet att denna bilen har delar som inte en Bensin-bil har, så why not?
Dock Ford:s etanol/bensin-motor som även Volvo kört med ska man köra på bensin då den inte håller för Etanol.
V70 2.5FT R-Design MY11 - Aut - Svart Metallic - Polestar
- By Lillolle