Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
svedan skrev:Värmarens förbrukning räknas inte i färddatorn. Så hur vet man att den ökar totalförbrukningen?? Bara vad man tror eller önskar (så man får rätt?)? Tekniskt så drar en motor mindre när den blir varm, så värmaren ska ju vara på enligt mig. Om jag flyttar bilen 5 m, hinner den inte starta! Fast som sagts tidigare, kör jag bara korta sträckor, kan den ju stängas av. men då kör jag ju varje gång med kall motor, vilket inte är så bra!! Lycka till :wink: :wink:

Jag skriver upp mina tankningar i en app varje gång jag tankar så jag har exakt koll på hur många cl den dragit sen jag hämtade ut bilen. Det var också så jag märkte att skillnaden från färddator och verklig förbrukning ökade något när man hade den i auto.. på samma sätt som det ju också ökar om man kör värmaren via VOC/tidur eller direktstart.
av mattish
Att ställa bilen på tomgång har inte samma effekt ur värmesynpunkt som att köra värmaren, både ur värmesynpunkt och miljö..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mattish skrev:Att ställa bilen på tomgång har inte samma effekt ur värmesynpunkt som att köra värmaren, både ur värmesynpunkt och miljö..
Japp, värmaren värmer upp lite mer, men du får ett urladdat batteri, på tomgång får du batteriet fulladdat på köpet. Miljömässigt är det strunt samma, Motorn genererar något mera föroreningar, dessa tas dock om hand av avgasreningen. Värmaren brinner lite renare men i gengäld saknar den rening helt och hållet så det som skapas far ut utan helt utan rening.
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev:
mattish skrev:Att ställa bilen på tomgång har inte samma effekt ur värmesynpunkt som att köra värmaren, både ur värmesynpunkt och miljö..
Japp, värmaren värmer upp lite mer, men du får ett urladdat batteri, på tomgång får du batteriet fulladdat på köpet. Miljömässigt är det strunt samma, Motorn genererar något mera föroreningar, dessa tas dock om hand av avgasreningen. Värmaren brinner lite renare men i gengäld saknar den rening helt och hållet så det som skapas far ut utan helt utan rening.
Har du provat detta när det är riktigt kallt, typ tvåsiffrigt minus? Min erfarenhet är att det inte går att hålla arbetstemperatur utan extra värme när man kör sakta/krypkör, än mindre vid tomgång. Någon värme blir det väl kvar i systemet från kallstart, naturligtvis, men frågan är hur mycket. Men det klart, har man automat kan man ju alltid lägga i 'D' och handbroms, svårare för dig med manuell. :wink:

En teoretiskt teknisk lösning för att få upp temperaturen på personbilsdieslar i kallt klimat är annars att skapa friktionsvärme med motorn på något sätt - alltså den dubbla vinsten av ökad alstrad spillvärme i motorn och friktionsvärme skapat externt av motorn (som skulle kunna värma kupén).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:
VolvoB20 skrev:
Har du provat detta när det är riktigt kallt, typ tvåsiffrigt minus? Min erfarenhet är att det inte går att hålla arbetstemperatur utan extra värme när man kör sakta/krypkör, än mindre vid tomgång. Någon värme blir det väl kvar i systemet från kallstart, naturligtvis, men frågan är hur mycket. Men det klart, har man automat kan man ju alltid lägga i 'D' och handbroms, svårare för dig med manuell. :wink:

En teoretiskt teknisk lösning för att få upp temperaturen på personbilsdieslar i kallt klimat är annars att skapa friktionsvärme med motorn på något sätt - alltså den dubbla vinsten av ökad alstrad spillvärme i motorn och friktionsvärme skapat externt av motorn (som skulle kunna värma kupén).
En del bilmodeller löser ju just detta genom att låta generatorn jobba och värma ett el-element i defrostern.

Om jag provat när det är rejält kallt ... Jodå... Men jag bor ju i södra delen av landet och det är ovanligt med temperaturer under -20 ... Men som du säger, är det under -10 grader så drar jag igång värmaren för då tycker jag att motorns värme inte riktigt räcker till längre... men att den auto-startade vid +7 grader kändes ju mest som totalt stört-löjligt.... jag vill ju spara värmaren till de dagar det är -10 och kallare... och är det så kallt så får/behöver den ju också gå en längre stund och då är det ingen risk att den sotar igen.
Användarvisningsbild
av Perra83
Hjälpte grannen med sin dieselvärmare. Satt en Webasto i hans V60 D3 -11 eller -12. Min -13 har en Ebersprächer.
I alla fall så har han haft bilen i två år. Extravärmare "AV" och han visste inte hur han startade den varken med tidur eller på direktstart.
Visade hur han startade den på direkten och den startade direkt och utan rök :shock:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
V60 bifuel, -18: omkopplaren

Omkopplaren för gas-/bensindrift, som sitte[…]

Dämpare/fjäder bak?

Aj då, ja det var ju faktiskt en markant ski[…]

Bränsletanks-reparation