Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Beställde en XC70-D4-BE-AWD i fredags. Ångest, första nya bilen jag köpt. Det blev lite bråttom för att beställa med rabatt på AWD och fria vinterdäck. Skulle få justera ordern denna veckan om det var något. Jag behöver HJÄLP med tips på följande grejer.
1. i BE ingår HP CD-stereo. Vi ville ha "audiokonsoll baksäte" men fick veta att det inte gick. Har sedan trott mig förstå att man då måste ha HP multimedia-versionen (+2000kr). Vet någon vad baksäteskonsollen kostar? Vad finns det för andra fördelar med multimediaversionen eller är det bara overkill? Kan man ev spegla upp smartphonen på skärmen?
2. Funderade på auto nivåreglering men tog bort det. Vad är pros and cons?
3. Fuktsensor eller inte? Vad gör den? säljaren verkade inte ha koll.
4. Elfällbara nackstöd, är det någon som tycker det är användbart på XC70?
5. Tog VOC men utan paket då vi tog barnsäten, då utgår sätesvärme och det var billigare att särvälja VOC och värmda spolarmunstycken. Nu läser jag att det verkar som att flera har fått beställa paketer med rattvärme, den får man ju på "köpet" primässigt i så fall. Är det fler som fått beställa med rattvärme fast den är stoppad? Om man tagit VOC kan man få värmarfjärren ändå eller hur funkar det (är ju bra om det inte är mobiltäckning tex)? Kan man köpa dosa när VOC-abonnemanget går ut?
Många frågor, hoppas någon förbarmar sig!
6. Min säljare (Bilia) kunde inte lova 181-hästaren "bilia kan ha bokat några hundra bilar redan". Tips på hur man kan påverka?
7. Säljaren kunde inte lova nokiadäck, har ni andra fått välja?
7. Det står Nokiandäck på min beställning. Så då får dom se till att fixa fram sådana. Bryr mig inte om hur, bara det sitter rätt däck på då det är dags att hämta ut den. Om inte blir det lite bråkigt... :wink:

Tycker Nokian-däcken alltid placerar sig högt i däcktesterna, så det känns bra. Ska vara version 8 om jag inte missminner mig.
jagälskarpv skrev:
6. Min säljare (Bilia) kunde inte lova 181-hästaren "bilia kan ha bokat några hundra bilar redan". Tips på hur man kan påverka?
Men vad står det i offerten/kontraktet då?
Jag har några offerter från bilia och på alla står det angivit under "motor" både hästkrafter och kw
3. "Fuktsensorn mäter luftfuktigheten I bilen så man kan styra AC:n för att slippa imma på rutorna.
Att bara mäta temperaturen räcker inte riktigt hela vägen."

4. Det är ju upp till dig och kan bero på hur ofta de ska fällas ner. I bilen jag har är de så gott som alltid nedfällda för att det kanske sitter någon vän där varannan månad så det är inte något som jag tycker är jobbigt att fälla ner och upp manuellt. Det är bra för sikten bakåt tycker jag.
jagälskarpv skrev:Beställde en XC70-D4-BE-AWD i fredags. Ångest, första nya bilen jag köpt. Det blev lite bråttom för att beställa med rabatt på AWD och fria vinterdäck. Skulle få justera ordern denna veckan om det var något. Jag behöver HJÄLP med tips på följande grejer.
1. i BE ingår HP CD-stereo. Vi ville ha "audiokonsoll baksäte" men fick veta att det inte gick. Har sedan trott mig förstå att man då måste ha HP multimedia-versionen (+2000kr). Vet någon vad baksäteskonsollen kostar? Vad finns det för andra fördelar med multimediaversionen eller är det bara overkill? Kan man ev spegla upp smartphonen på skärmen?
2. Funderade på auto nivåreglering men tog bort det. Vad är pros and cons?
3. Fuktsensor eller inte? Vad gör den? säljaren verkade inte ha koll.
4. Elfällbara nackstöd, är det någon som tycker det är användbart på XC70?
5. Tog VOC men utan paket då vi tog barnsäten, då utgår sätesvärme och det var billigare att särvälja VOC och värmda spolarmunstycken. Nu läser jag att det verkar som att flera har fått beställa paketer med rattvärme, den får man ju på "köpet" primässigt i så fall. Är det fler som fått beställa med rattvärme fast den är stoppad? Om man tagit VOC kan man få värmarfjärren ändå eller hur funkar det (är ju bra om det inte är mobiltäckning tex)? Kan man köpa dosa när VOC-abonnemanget går ut?
Många frågor, hoppas någon förbarmar sig!
7. Säljaren kunde inte lova nokiadäck, har ni andra fått välja?
1. Inte vidare koll då inget var av intresse för min del. Hur kul är det att titta på video i 7"-display. Spegling av smartphonen verkar mkt osannolikt mht min erfarenhet av andra sammanhang.
2. Nivåregler om husvagn annars inte pga kostnad (inköp+uh). IMO
3. -
4. Ett av det allra minst nödvändiga leksaker vad jag kan komma på.
5. Fattar inte riktigt. "VOC utan paket" -tolkar jag som att du inte valt dieselvärmare (i klimatpkt). Konstigt val isf och går inte ihop med din fråga om "värmarfjärren", vilket f.ö. ska gå att kombinera om jag minns rätt. Rattvärmen ska väl vara öppen igen.
6. Utnyttja din ångerrätt och se till att få med 181hk på pappret. Du kan vara säker på att du får minsta möjliga annars.
7. Jag blev lovad andra däck, men brydde mig inte om att få med det på specen. När ordern var oåterkallelig ville handlaren inte längre kännas vid löftet.
Tack för infon alla!
1. Någon som sett pris på baksäteskontrollen? Sett att Toyota tex har speglingsfunktionen, vore ju suveränt. Men förmodligen måste man köpa till "connected touch" för 12tkr! Dyrt tycker jag...
2. OK!
3. Är det någon som har sett effekten av fuktsensorn i verkligheten?
4.OK!
5. Med "bara" VOC utan klimatpaket så kan jag väl styra värmaren via appen och förhoppningsvis tidsställa i bilen också? Jag hoppas verkligen inte att det innebär att jag valt bort värmaren men du har kanske rätt ....säljaren borde varit med där..Tack för rattvärmetipset, ska se till att det paketet läggs till istället, bara 500kr upp + att jag förmodligen får tidursfunktionen...hoppas detta ordnar sig..
6.Klantade till det där...163 på papper...fick en annan offert mailad under kontraktsskrivningen och blev distraherad...förhandlade inte så bra heller då..
7.Dito. Man blir såå efterklok....
Nu misstänker jag att det är den nya 181hk 4-cyl VEA-motorn och inte en till 181hk ommappad 5-cyl eftersom jag på ett frågemail till säljaren fick ett svar att hela bilen kommer att konfigureras om ...utan kostnad..pgas volvos ändring. Ska man sörja att man inte får 5-cyl eller vara glad att få den nya snålare? Lutar åt det senare..någon som vet mer..ingen info på hemsidorna!
jagälskarpv skrev:Nu misstänker jag att det är den nya 181hk 4-cyl VEA-motorn och inte en till 181hk ommappad 5-cyl eftersom jag på ett frågemail till säljaren fick ett svar att hela bilen kommer att konfigureras om ...utan kostnad..pgas volvos ändring. Ska man sörja att man inte får 5-cyl eller vara glad att få den nya snålare? Lutar åt det senare..någon som vet mer..ingen info på hemsidorna!
Vad jag hört är det nu bara fwd som får den nya motorn och awd får den gamla upphottad till 181hk iaf på XC60 och XC70. När även awd får den nya motorn visste inte säljaren men trodde att den skulle kunna beställas efter årsskiftet.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]