Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Perc skrev:Precis. Inkopplingsbar 4WD som på t.ex Hilux och Pajero och sånt är bra när man ska dra döda älgar ur skogen, men till vardags är det mest irriterande då det bryter och knakar och går trögt. Sen finns det ju varianter där alla fyra hjulen alltid driver och man istället spärrar en eller flera diffar då det krävs. G-wagen har ju, fortfarande år 2012, tre diffspärrsknappar högt monterade på instrumentbrädan.

Inkopplad 4WD alt. spärrad mittdiff kan dessutom vara lurigt eller direkt farligt då det ska bromsas på halt underlag eftersom bromsarna inte kan fördela mer kraft till framvagnen där det behövs. Jag kan just tänka mig hur en som köpt en 2013 års G63 AMG myser när han har 20 centimeter snö på uppfarten och äntligen får en anledning att spärra diffarna :lol:

Volkswagen Amarok är ju en blåkopia på Toyota Hilux förutom en detalj: det går att få den med konstant fyrhjulsdrift a'la personbil om man vill.
Ett annat exempel är Land/Range Rover modellerna som idag har helt elektronisk styrning. Samt Touareg med offroad paketet.
Perc skrev:...spärrad mittdiff kan dessutom vara lurigt eller direkt farligt då det ska bromsas på halt underlag eftersom bromsarna inte kan fördela mer kraft till framvagnen där det behövs.
Tanken är förstås inte att man ska åka omkring med låsta diffar på vägar där man kommer upp i hastigheter som gör att det du nämner överhuvudtaget blir ett problem.
Precis som allt annat som är effektivt, är "terrängbilsfyrhjulsdrift" farligt om man inte begriper sig på det.

När jag skrev att jag är imponerad av hur min XC70 tar sig fram menade jag jämfört med vad jag ägt tidigare, alltså fram- eller bakhjulsdrivet. Inte jämfört med en International 955XL eller nåt sånt...
apersson850 skrev:Tanken är förstås inte att man ska åka omkring med låsta diffar på vägar där man kommer upp i hastigheter som gör att det du nämner överhuvudtaget blir ett problem.
Precis som allt annat som är effektivt, är "terrängbilsfyrhjulsdrift" farligt om man inte begriper sig på det.
Nej, men vill man öht använda fyrhjulsdriften i sin toyota hilux (t.ex.) så blir det "låst diff" eftersom det öht inte finns nån mittdiff. Det är antingen stelopererad fyrhjulsdrift eller bara slirig bakhjulsdrift som gäller.
Jag har tipsat både AMS och Teknikens Värld om att skriva en artikel i ämnet baserat på diskussionerna i denna tråd. Hoppas att någon av dem nappar...
Jag byter inte heller min XC förrän Volvo gått tillbaka till ritbordet och fixar till detta...(nu är jag lycklig ägare av MY12 så det tar ett tag men ändå...)
OptimusPrime skrev:Jag har tipsat både AMS och Teknikens Värld om att skriva en artikel i ämnet baserat på diskussionerna i denna tråd. Hoppas att någon av dem nappar...
Jag byter inte heller min XC förrän Volvo gått tillbaka till ritbordet och fixar till detta...(nu är jag lycklig ägare av MY12 så det tar ett tag men ändå...)
Det är nog mest konstruktörerna på Haldex som borde besöka ritbordet igen va..? Volvo har ju inte konsturerat kopplingen :wink:
Som OEM-tillverkare har man naturligtvis ansvar för slutkonstruktionen, vilka underleverantörer man väljer och vilka av deras produkter man köper in.
Så visst är det hos Volvo det ska funderas.
Sen är det en annan sak att generation 5 kan ha sådana fördelar (pris exempelvis) att de funderar ut att den är bra nog. Åtminstone så länge de inte hör ett ramaskri från kunderna och ser beställningarna rasa neråt. Men med tanke på att en av XC-bilarna som står på parkeringen utanför jobbet bara har framhjulsdrift, för "Jag tycker bara den ser fin ut att titta på", sa ägaren, så spelar det kanske ingen roll?
Gearbox skrev:Fant denne på nettet....

http://www.iea.lth.se/publications/MS-T ... cument.pdf

Her kan dem som er teknisk interessert få bryne seg.
Rapporten peker på flere forhold som gjør at gen 5 oppfører seg som den gjør.

Volvo har jo også stoppet Haldex i å tilby "Haldex controller" for manuell låsing av koplingen.
Det dokumentet har jag studerat i detalj.

Tänkte lägga in en bild på något som ni inte klarar av med Gen 4.

Här är en typisk start med Gen 5 om man är lite oförsiktigt, det blir djupa gropar efter framhjulen, till vänster i bilden där bakhjulen stod så syns inte ett enda märke efter bakhjulen.

Okej, okej, om man fortsätter att spinna så kopplas bakhjulen in och det blir märken där med, men responstiden känns som den är tillbaka på visco/gen1 nivå.

Startar man med en GenIV på det sättet så blir det ju bara 4 st små exakt lika stora märken och så är man iväg.

Bild
Jag har följt denna tråd med stort intresse och viss oro eftersom jag har beställt en V60 AWD. Nu kommer ju jag från framhjulsdrivet så jag lär ju uppleva en stor förbättring oavsett. Om jag förstår det hela rätt så är fördelen med gen 5 gentemot gen 4 lägre bränsleförbrukningen och nackdelen är effektiviteten. Med tanke på hur flertalet använder sina bilar så är det väldigt liten del av körsträckan som de kommer att uppleva detta som ett problem medan man alltid har nytta av lägre bränsleförbrukning. Sen finns det ju alltid undantag och många av hittar man nog på detta forum :).

Jag tror att en bra lösning hade varit att ha två lägen, ett gen 4 läge som alltid är redo och ett gen 5 läge som är "offline" och kickar in när man sladdat tillräckligt länge. Tyvärr är väl en sån lösning lite för dyr.

/R
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 130
Belysning

Belysning i Kupen, belysning i bagaget eller belys[…]

Fel efter byte VVT

Jadå, enda gången jag backar är j[…]