Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vid senaste tillfället regenerering pågick startade den ca 10 minuter innan jag kom fram till min arbetsplats. Jag stängde av motorn i vanlig ordning, och tänkte att den fortsätter igen när jag återstartar bilen, men icke. Borde man låtit den gått färdigt innan man stänger av motorn?
Nej det behöver man inte.. Men du kommer få en regenerering ingen med kortare intervall.
När partikelfiltret har en viss mängd partiklar startar regenereringen då motorn kommit upp i arbetstemp. Skulle du bara köra kortare resor så inte bilen får regenerera automatisk kommer filter komma upp till den nivån att det kommer upp en varning. Då kan det vara bra om du tar en liten tur och kör en halvtimme eller nått så bilen får köra regenereringen.
Mkt korta körningar fick sedan "Sotfilter Fullt" . när det kom upp så gick bilen som en påse nötter(möjligt att en påse nötter hade vart snabbare än bilen :) )
den måste tydligen nollas innan regenerering kan köras.
efter den manuella regenereringen så kändes det som en ny bil.
kan det vara så att om det inte får köra den automatiska regenereringen fullt ut så kan filtret ligga precis under gränsvärdet för start?
Det borde väl nästan vara som att köra med strypt avgassystem?
Ah.. hade det gått så långt är det inte konstigt att regenereringen tog så lång tid. När det där meddelande kommer upp är ju partikelmängden bra mycket högre än när den själv går igång för regenerering.

Det är rätt att när inte regenereringen körs helt ut så hamnar partikelvärdet på någonstans mellan 0 (eller så lågt den kan bränna) och den mängd där regenerering börjar.
Men det är inte så att det märks på bilen.. får regenereringen köras då den vill med automatik ska man inte märka något på hur motorn går, blir det däremot fullt ställer väl datorn om något så att bilen blir apseg? (rätta mig gärna om jag missuppfattat detta.)
Vad jag har förstått blir mottrycket högre ju fullare filtret är och man ska ju ha så lite mottryck som möjligt.
När "Sotfilter fullt" kommer upp så stryps effekten på motorn pga högt motstånd.
så har jag uppfattat det iaf
Användarvisningsbild
av joel80
Men skillnaden på nyregenererat och där den startar normal regenerering kan ju inte vara så stor? Skulle vara intressant att få siffror på det.. om det är märkbar skillnad får man se till att busköra strax efter regenerering då.. :D
Ny regenerering idag.. (uppdaterade första posten)

2013-11-05 vid 24570km
efter 220 körda mil.. Det pågick i ganska exakt 30km den här gången också.
av oldtimersmc
joel80 skrev:Ok.. min går inte ner under 1.0l/100km när den regnererar.. det är ett snabbt sätt att kolla om man misstänker att den gör det.. alltså att släppa gasen någon eller några sekunden. I vanliga fall går det ner till noll snabbt..
Regenerar det går den neråt saktare och aldrig helt.

Körde 40 mil idag.. fortfarande ingen regenerering igen. :)
Förbrukningen borde bero på hur fort du rullar...
joel80 skrev:Ny regenerering idag.. (uppdaterade första posten)

2013-11-05 vid 24570km
efter 220 körda mil.. Det pågick i ganska exakt 30km den här gången också.
Du verkar ha en optimal körmönster för att köra diesel = långa körningar. En annan hade pajat partikelfiltret efter ett tag. Våra "långturer" med bilen är 10-20min resten är korta korta körningar mellan dagis, affär och vänner. Verkligen inte optimalt med en snåldiesel för oss. Jag har flera bekanta som följt med dieselhysterin fast deras körmönster liknar vårat, många har problem med motorfel som följd! :roll:
oldtimersmc skrev: Förbrukningen borde bero på hur fort du rullar...
När den regenererar har du rätt i att det ju har att göra med hur fort man rullar när man testar att motorbromsa, men som jag skrev så går den aldrig ner i under 1.0l/100km. Även om jag testar i motorvägsfart.

Om man släpper gasen när den inte regenererar går den alltid ner till 0,0l/100km.. så länge man alltså har en växel i och motorbromsar.
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]