Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
Xylen skrev:Som sagt om Volvo själv måste friskriva sig så vill man kolla upp det noga jag tänker inte utsätta mina barn för en risk bara för att jag valde och titta åt andra hållet för det var enklast så. Tänker höra med min återförsäljare och fattar beslut efter det risken att det skulle glappa i nyckel avstängningen eller nått annat kan ju inte vara obefintlig....
rosenlorden skrev:Men herregud, skamligt dåligt Volvo att "friskriva" sig på detta sätt. Självklart ska en nyckelavstängning vara 100%ig antar man när man har det.
Blir förbannad när jag läser sånt här. Har bägge barnen i bak visserligen, då det är säkrare, men självklart ska man kunna ha en bakåtvänd stol i framsätet tycker man med nyckelavstängning - utan att oroa sig för att kudden ska lösa ut o krossa barnstolen. :-O) :-O) :-O)

Känns jävligt lågt av Volvo att kunna friskriva sig från en nyckelavstängd kudde - om det mot ALL FÖRMODAN skulle inträffa.. :x
Tänkte reda ut vad det är Volvo "friskriver" sig ifrån då det inte är helt klart för alla. Tyvärr är inte allt som står på internet och forum helt sant och speciellt inte när man tolkar det man läser som f*n läser biblen.

Nyckelavstängning har INGET med "friskrivningen" att göra!

"Friskrivningen" är vid de tillfällen som en airbag kopplas ur på verkstad och inget som kunden själv kan/får göra. Vid ägarbyte skickas en påminnelse om att airbagen är urkopplad (säljaren kan ju missat att informera till köparen) då bilen inte längre är i "orginalutförande". Skulle det hända en olycka vill Volvo helt enkelt ha det dokumenterat att airbagen är urkopplad på kunden/ägarens begäran.

Verkstadens dokumentationsinstruktion vid urkoppling av airbag:
När urkopplingen av krockkudde passagerarplats (SRS) är helt utförd, skriv texten nedan på en tom sida i slutet av Service- och garantiboken. Den ansvarige verkstadschefen måste bekräfta med en underskrift och en servicestämpel.

“I detta fordon är krockkudde passagerarplats (SRS) urkopplad på fordonsägarens begäran.”

“Datum XX-XX-XX (år-månad-dag). Mätarställning XXXXXX.”

Skriv ut 3 kopior av formuläret "Urkoppling av krockkudde passagerarplats (SRS), godkännande".

Blanketter angående godkännande av Inkoppling respektive Urkoppling av krockkudde passagerarplats (SRS) återfinns under INFORMATION/FORMULÄR/Blanketter.

Fordonsägaren måste bekräfta med en underskrift.
Den ansvarige verkstadschefen måste bekräfta med en underskrift och en servicestämpel.
Behåll originalet hos verkstaden.
Ge en kopia till fordonsägaren.
Skicka en kopia till det nationella säljbolaget/distributören/importören enligt instruktionerna i informationspaketet.

Att man inte vill avaktivera airbagen på bilar med PACOS är att Volvo inte vill ta bort funktionen från själva "nyckelavstängningen". Finns det ett "vred" ska det vara aktivt. Bilar utan PACOS går att avaktivera.
av Droopy
Xylen skrev:Enligt NTF och Volvo så får man inte mekanisk demontera en airbag med nyckelavstängning det är de som är problemet.
Aha, ok. Ja då blir det ju genast svårare.
Användarvisningsbild
av Guru
Droopy skrev:
Xylen skrev:Enligt NTF och Volvo så får man inte mekanisk demontera en airbag med nyckelavstängning det är de som är problemet.
Aha, ok. Ja då blir det ju genast svårare.
Men varför skulle man vilja det?
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Någon som vet om panelen med nyckelavstängningen är bolt on på en bil utan?

Hitta en på skroten och fundera om den bara är att sätta dit.
Användarvisningsbild
av hollan
passar gör den men du kommer inte få det att fungera
Och snälla medel Svensson pilla inte på airbagsysstem :!:
Användarvisningsbild
av Guru
hollan skrev:passar gör den men du kommer inte få det att fungera
+1
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
hollan skrev:passar gör den men du kommer inte få det att fungera

Behöver ingen pappa i forumet, tack för infon.
Användarvisningsbild
av Guru
Tror inte Hollan försöker vara pappa. Tycker det är en rimlig kommentar som svar på en fråga om man själv kan skruva på SRS.
Mitt +1 kan tyckas överdrivet men jag backar upp Hollan i hans svar, vissa saker ska man inte pilla på själv om man inte är utbildad.
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Guru skrev:Tror inte Hollan försöker vara pappa. Tycker det är en rimlig kommentar som svar på en fråga om man själv kan skruva på SRS.
Mitt +1 kan tyckas överdrivet men jag backar upp Hollan i hans svar, vissa saker ska man inte pilla på själv om man inte är utbildad.

Förstod vad han mena, det undra bara om det sitter en färdig kontakt för den panelen på insidan. Klippa och löda skulle jag aldrig göra i srs:en.
Användarvisningsbild
av Guru
_FrEdRiK_ skrev: Förstod vad han mena, det undra bara om det sitter en färdig kontakt för den panelen på insidan. Klippa och löda skulle jag aldrig göra i srs:en.
Vi trodde nog aldrig att du skulle klippa/löda heller. Även om man kan koppla in den med rätt kontaktdon så kommer det ändå inte att fungera. Inget plug-and-play på denna funktionen.

Du har köpt en bil som är förvä[…]

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste olje[…]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Säger som till andra: Bor du kring Stockholms[…]