Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
Guligan skrev:Jag ser inte riktigt poängen med D3. För några få tusenlappar så får man en D4, dvs +27 hk. Lägre kostnad per hästkraft erbjuder väl inte ens trimfirmorna...
Instämmer. Svårt att sia om men troligen får man tillbaka någon av de tusenlapparna vid försäljning.
Men om man absolut vill ha något tillval så kanske man väljer det istället för effekten? För handen på hjärtat, i 99% av körningen är det ingen skillnad mellan D3/D4.
Men när det gäller tjänstebilar, finns det en basbeloppsgräns precis mellan D3/D4? Eller är det så att handlarna ger extra bra pris på D3 lagerbilar?
av Johnken
En liten recension av D3 (136hk) manuell och jag tycker ändå att den motorn är väldigt trevlig, då har jag förstås inte prövat D4an. Men den räcker gott och väl till för normal körning. Skönt vrid och lättkörd. Men jag håller med om att det är svårmotiverat att inte välja D4an för den lilla prisdiffen.

Dock så har jag ändå valt automaten eftersom jag vant mig vid automat och tycker det är väldigt behagligt. Så då vet ni!
Användarvisningsbild
av joel80
Knight8806 skrev:Sen ska vi inte glömma att etanolen blir dyrare nu i vinter. Det blir faktiskt billigare för dessa ägare att köra på bensin i ett tag framöver. Jag tycker vi inte ska hålla på och definiera ordet "miljövänlig" i den här tråden, eftersom en diesel är miljövänligast i den meningen att den drar minst, samtidigt som etanol (alkohol) är miljövänligast i den bemärkelsen att det är förnyelsebart drivmedel som framställs ur spannmål, sockerrör, vete och skogsråvara. Det blir liksom ord mot ord utan att det hjälper TS komma fram till ett bra beslut gällande val av motor.

Hej

Mitt första inlägg... beställde en V70 D3 igår(!) och skapade ett konto här kände att jag måste få ur mig lite av den barnsliga längtan.. men istället så blir det första inlägget ett litet pekfinger.. (flåt)

Anledningen till att Etanolen under vintern är dyrare är som du säger att den innehåller mer bensin. Det för att man inte ska få problem vid kallstarter (vilket man får ändå om det pendlar runt 0, har en etanoldriven V50 idag.). Men att då tro att man enbart p.g.a höjningen av priset som motsvarar bensinhalten får en skillnad i om det är lönsamt eller inte att köra etanol är en seglivad myt. I och med att det blir högre bensinhalt i etanolen ökar även energihalten och du kommer längre på en tank. Min vinterförbrukning när jag kör på E75 (som vinteretanolen egentligen borde kallas) ligger ungefär 5-10% under sommarförbrukningen. Och då får man kanske räkna med att bilen egentligen borde dra mer på vintern i.o.m fler kallstarter.

Jag för journal i en mobilapp där jag kan se kostnad per km och följa förbrukningen, och ligger ca 1,50-2kr/mil billigare med etanolen än bensinen. Den ändras inte nämnvärt på vintern. Kostnaden vid pumpen hämtas igen av att jag kommer längre med vinteretanolen.

Om däremot etanolpriset höjs i förhållande till bensinpriset utan att det tillförs bensin i etanolen kan det ju såklart svänga så det blir mer fördelaktigt med bensin.. Men det är några kronor kvar dit.

Hoppas ni förstod mitt resonemang och att jag inte blev för off topic.. isåfall skyller jag på ovana (och får väl smisk för att jag inte läst reglerna tydligt..).
:)

//Joel
Användarvisningsbild
av V9097
Jag vill bara göra ett inlägg angående det tråden startades för. Nämligen jämförelsen D2 aut och D3 man.

D2 aut är hopplöst slö, växlar lite som den själv vill efter dagsform och dessutom inte övertygande snål. Den låter tråkigt till på köpet.
D3 man tycker jag är pigg, rask och snål. Nästan så jag undrar om den inte ger lite mer än databladets 136hk/350 Nm
. Ljudet är 5-cylindrigt fint.

Jag skulle inte ge många kronor extra för en D4 när D3 fungerar så bra

Jag skulle inte betala många kronor extra för en D4
Användarvisningsbild
av joel80
V9097 skrev: Jag skulle inte ge många kronor extra för en D4 när D3 fungerar så bra

Jag skulle inte betala många kronor extra för en D4
Så kände jag också när jag beställde och tyckte det var bättre att lägga de pengarna på t.ex Volvo on Call, dragkrok och andra tillbehör.
På samma sätt valde jag också bort att köpa automat.. värdesätter högre utrustningsnivå mer än automatlåda.

//Joel
av veeseventy
Veldig godt fornøyd med med min D2 Aut, men personlig synes jeg skinninterør er viktigere for den gode "premiumfølelsen", så jeg hadde da valgt D3manuell med skinn any day!
V90 läggs ner.

Men ökade gjorde den väl inte heller set[…]

Att tanka en dieselbil motsvarar en laddeffekt so[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste oljeb[…]

Köpråd, årsmodell 2020-2023

Sensus startar om varje gång du stäng[…]