Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Variosboy skrev:Du får ha dimljusen på när du vill, men ALDRIG tillsammans med halvljus, oavsett hur mycket dimma det är eller inte..
Det är alltså inte förbjudet att åka med dimljus mitt på blanka dagen, det är kombinationen med halvljus som är olaglig, och som sagt, denna kombination är alltid olaglig. Det är antingen dimljus eller halvljus som gäller.
Ja, förr var det tom kopplat så att man inte kunde ha dem tända samtidigt, t ex på Volvo 740. Sedan MY92 går det dock att ha båda på samtidigt, tror det är nån ändring i EU-regelverk. En 940 MY91 kan inte ha dimljus och halvljus samtidigt, det går däremot fr o m MY92... Antar att ni alla minns detta:)/PH
Användarvisningsbild
av apersson850
Det kom nåt EU-reglemente som föreskrev att det skulle vara möjligt att tända dem samtidigt, för det var ju inte förbjudet överallt (inte här heller) på den tiden. Min 850 Turbo från 1994 (runda DE-ljus i spoilern) kunde man göra som man ville i, när det gällde att kombinera olika ljus. Det var inte förrän några år senare som det blev förbjudet att ha dimstrålkastarna på den tända samtidigt med halvljuset.
Men i den 740 GLT 16 valve från 1989, som jag hade före 850:n, där slocknade dimstrålkastarna om halvljuset var tänt. Däremot kunde man köra dem tillsammans med det separata varselljus som den årsmodellen hade (från 1990 försvann det, det blev automatiskt halvljus istället).
Användarvisningsbild
av Vojje
Vid mörker (gryning, skymning) gäller halvljus resp. helljus. Inget annat får användas.
Undantaget är dimma och nederbörd då dimljus är tillåtet.

Vid dagsljus går det bra att använda dimljus istället för halvljus.
Användarvisningsbild
av Camel
Vojje skrev:
Variosboy skrev: Lågt ställt ljus är inget som besiktningen gnäller på
Stämmer detta?
Nej.
Spoiler »
Användarvisningsbild
av Camel
tomBer818 skrev:Jag upplever att det är väldigt dålig räckvidd på halvljus, jag har xenon.
För bilar med en strålkastarhöjd upp till 1 m anses halvljuset bländande om nedvinklingen är < 5 cm/10 m. Centrum på halvljusstrålkastaren på V70II är ungefär 66 cm över marken. Det betyder att de får lysa 132 m på halvljuset innan det blir nedslag på besiktningen. Dock är allmänna rekommenderade inställningen (om inte tillverkaren specar annorlunda) en nedvinkling om 10cm/10m, dvs 66 m längd på halvljuset för V70II. Volvo specar just denna nedvinkling (1%) på V70II. Mellan två vita kantreflexstolpar på landsvägarna är det 50 m.
av Droopy
Jag stör mig sällan på något i trafiken men visst fasiken är dagens lyktor på bilarna betydligt mer bländande än för tio år sedan, nu menar jag inet alla de som kör runt med dimljus och diverse dioder/led dygnet runt utan de vanliga strålkastarna.

Antingen kör folk runt med 500kg skrot i bagaget el så har de fipplat in starkare glödlampor el led lampor el vad det nu är.

gjorde en stökis S-vall Stockholm för några dagar sedan, kvällstid och fasiken vad trött i ögonen man blev efter 20mil av ett ständigt bländande av andra bilar.

Eller så börjar synen bli taskig, kan ju vara något sådant ochså för jag har aldrig haft problem tidigare med mörkerkörning och mötande bilar.

Tänkte mer om dagens utforming på strålisarna med projektionslampor och allt vad det nu heter kan tänkas påverka. Var riktig mör i ögonen efter 38mil kan jag säga.
av umekille
Strömbortfall även det minsta lilla kan göra otrolig
effektförlust på en strålkastarlampa. Ett sätt kringgå
det problemet är att dra nya grövre kablar till lyset direkt
från batteriet via ett relä som orginalkablarna sköter om.
(samma som dragningen av extraljus)
Användarvisningsbild
av bjornw
Körde XC90 när V70II kom och en av sakerna som var en besvikelse var det dåliga halvljuset och mediokra helljuset. XC90n var mycket bättre på båda. När XC60 kom något år senare hade man rättat till misstaget och den hade både bättre halv och helljus än XC90n.
Höjden över marken är naturligtvis en faktor till XC60 fördel gentemot V70, men inte mot XC90.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]