Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DrCarlsson
VolvoB20 skrev:Precis så tänker jag, och så tror jag volvo tänker också. Gen 5 spinner ju grymt mycket mer i vissa lägen än Gen 4 men det påverkar ju inte säkerheten för får du sladd så går ju DSTC in och bromsar farten och stabiliserar bilen. En vanlig FWD bil som en vanlig V70 är ju på inget satt farligare än en AWD tex.

Att Gen 5 spinner mer ser jag mer som ett komfortproblem, man kommer inte iväg lika fort som en Gen 4, man gör lätt fula spår i gräsmattan när man flyttar tunga släp vilket aldrig hänt med Gen 4. Man gräver upp spår i utfarten från huset om man snabbt vill ut på 90 vägen i en lucka.Och man får kanske ta det lite lugnare vid en omkörning då det inte greppar lika snabbt och man får inte samma acc direkt, men ev sladdar fixar ju DSTC precis som på en FWD så osäkrare är det inte även om det spinner mer.
Ok, då är det alltså DSTC-systemet som som räddade upp situationerna när jag testkörde. Man lär sig så länge man lever...

Trist för dig att du förstör tomten med fula spår. Har du kört fast också så är det ju katastrof...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Stopp ett tag VolvoB20, i din egen tråd skriver du ju klart och tydligt att Gen5 är trafikfarligare, hur ska du ha det??
Är det ett komfortproblem, eller farligt?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:Stopp ett tag VolvoB20, i din egen tråd skriver du ju klart och tydligt att Gen5 är trafikfarligare, hur ska du ha det??
Är det ett komfortproblem, eller farligt?
Jag har sansat mig nu, det skrev jag när jag var som mest besviken på systemet och det slirade som bara fasiken. Men jag kan erkänna att det nog var överilat och jag hade fel :oops: . Vid lite eftertanke så är det bara ett komfortproblem med slirandet, farligt är det inte. Jag har ju t.o.m haft en BMW med stora V8an och bakhjulsdrift utan både antispinn och antisladd, inte ens det var ju farligt, bara att gasa och åka på bredsladd genom kurvorna.

Nä, jag retirerar och säger efter körning på halt underlag att Gen 5 långsamma prestanda är ett komfortproblem som gör att man kommer iväg långsammare och gör rätt mycket märken efter sig.

Och dåligt acc är ju INTE farligt, för i så fall skulle alla volvos Drive modeller vara farliga. :oops:
av llesrof
DrCarlsson skrev: Ok, då är det alltså DSTC-systemet som som räddade upp situationerna när jag testkörde. Man lär sig så länge man lever...
Vad är det för situation du syftar på som behövde räddas upp? I ditt först inlägg, där du konstaterade att Haldex generation 5 fungerade perfekt eftersom kraften fort fördes över till bakhjulen, skrev du bara att du körde på blankis med sommardäck och att du också också provade snabbheten i systemet genom att köra lite fortare. Hur menar du att du kunde testa snabbheten genom att köra lite fortare? I "högre fart" med sommarhjul på blankis kan jag mycket väl tänka mig att DSTC räddar situationen i större utsträckning än vad AWD för. Systemen samverkar ju.
av Basserex
Jeg har en XC70 D4 Aut MY13 Nokian pigg som vinterdekk, og har fulgt diskusjonen om Haldex 5 med stor interesse. Nå har snøen kommet dit hvor jeg bor i Norge, og det som er scenarioet hver morgen er:
-Påkjøring på asfaltert vei er en svak oppoverbakke
-Den delen som er nærmest asfaltert vei er blankpolert is
-Bakre del hvor jeg kører på er hard snø/grus.
Med andre ord er det veldig lite å gripe tak i for forhjulene, dette var et stort problem for den V70'en som jeg byttet inn til fordel for XC70'en (tidligere år).
Etter å ha lest kritikken til Haldex 5 fryktet jeg at dette skulle gå dårlig, erfaringene er;
-Det spinner ikke ett milisekund når kraften overføres fra foraksel til bakaksel selv når jeg gir øyeblikkelig full gass, dette har jeg min sønn stått på utsiden og verifisert, vi har prøvd å ta det opp på video men lysforholdene har ikke vært gode nok til nå.
Jeg lurer på om det er slik som andre har indikert, at den tregheten som eventuelt er i Haldex 5 "kamufleres" av treghet i converter/girkasse???
Uansett har jeg problemer med å se hvordan dette kunne vært gjort bedre av noe 4x4 system, og er således veldig fornøyd sålangt.
Jeg skal komme tilbake med de ulike små tester som jeg er istand til å sette opp i vinternorge.
av mattish
Basserex skrev:Jeg har en XC70 D4 Aut MY13 Nokian pigg som vinterdekk, og har fulgt diskusjonen om Haldex 5 med stor interesse. Nå har snøen kommet dit hvor jeg bor i Norge, og det som er scenarioet hver morgen er:
-Påkjøring på asfaltert vei er en svak oppoverbakke
-Den delen som er nærmest asfaltert vei er blankpolert is
-Bakre del hvor jeg kører på er hard snø/grus.
Med andre ord er det veldig lite å gripe tak i for forhjulene, dette var et stort problem for den V70'en som jeg byttet inn til fordel for XC70'en (tidligere år).
Etter å ha lest kritikken til Haldex 5 fryktet jeg at dette skulle gå dårlig, erfaringene er;
-Det spinner ikke ett milisekund når kraften overføres fra foraksel til bakaksel selv når jeg gir øyeblikkelig full gass, dette har jeg min sønn stått på utsiden og verifisert, vi har prøvd å ta det opp på video men lysforholdene har ikke vært gode nok til nå.
Jeg lurer på om det er slik som andre har indikert, at den tregheten som eventuelt er i Haldex 5 "kamufleres" av treghet i converter/girkasse???
Uansett har jeg problemer med å se hvordan dette kunne vært gjort bedre av noe 4x4 system, og er således veldig fornøyd sålangt.
Jeg skal komme tilbake med de ulike små tester som jeg er istand til å sette opp i vinternorge.
Automatlådan sköter det nog bättre än om du skulle dumpa upp kopplingen för att komma iväg snabbt..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mattish skrev:Automatlådan sköter det nog bättre än om du skulle dumpa upp kopplingen för att komma iväg snabbt..
Det kan ju vara så att automatlådans slirade i convertern håller på i en halv sekund vid start och under tiden så hinner Haldex Gen 5 låsa vilket tar 0.5 sekunder.

Men dumpar kopplingen gör jag inte, tvärtom, jag försöker ju starta utan för mycket hjulspinn.

Men det finns ju andra tillfällen, tex när man passerar en hal fläck, då spinner ju hjulet loss innnan Haldex kopplas in. Då borde ju knappats automatlådan spela in, jag rör ju inte ens kopplingen och utomatlådan har ju jämt drag.

Enda chansen att det inte ska slira "en millisekund" i de läget är ju att Haldexkopplingen är åtdragen hela tiden, ifall man nu skulle råka passera en hal fläck.

Programvaran jag har i min bil nu verkar göra så (Programvaran med "Instant Traction" ), Det känns som den den drar åt Haldexkoplingen direkt proportionellt mot gaspådraget, Om man sedan vrider på ratten så släpper den trycket med en "serie smällar" så att bilan ska kunna svänga, vilket ju inte funkar om Haldexkoppligen är åtdragen
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Stadig nye erfaringer med haldex 5! Skulle kjøre i gang på glattisen og opplevde at den sliret foran før jeg kjente bakhjula begynte å trekke. I en isete bakke opplevde jeg det samme, bilen sliret foran forbløffende lenge før bakhjula slo inn.B20, har du merket noen bedring med den andre softwaren? Dette er vel vanligvis ikke trafikkfarlig, men skal du ut på veien i tett trafikk, kan det være det. I 80 km i timen går bilen 22 meter på et sekund og hvis du blir stående et sekund og slire er det skummelt! Det å kjenne bilen er jo viktig, når det gjelder trafikk sikkerhet.
Senast redigerad av 1 2013xc70, redigerad totalt 0 gånger.
av llesrof
Är det verkligen så att vissa kör med mindre marginal bara för att bilen är fyrhjulsdriven? Chansar man på att hinna ut eftersom man utgår från att alla hjulen ger grepp direkt? En framhjulsdriven bil är ju minst lika farlig i ovan nämnda situation.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20
Filter i Aisin tf-71sc?

Har en D3 VEA 2017 med Aisin tf-71sc. Har läs[…]

Tack den har jag. Men behöver veta vilka stif[…]

Re: Motorbyte

söker efter ett motorblock till B4164T2 eller[…]

Blinkande ljus