Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Soulman
Trist att så många fastnat så hårt i tanken på vad en familjekombi är. Efter att ha ägt det mesta, inklusive V70 av senaste snitt, så kör jag nu Skoda Superb. I frågan om kvalitetskänsla, pris, utrymme och ekonomi vinner Superben med hästlängder. Ja förresten, släng in hästen i baksätet, den lär inte klaga. Sen har den inte riktigt senaste säkerhetstekniken med typ BLIS och annat tjafs som sällan funkar i praktiken, men är en Euro NCAP 5:a trots det. Superben är en familjekombi av rang, V70 löjligt trång i hela kupén och inte minst i bakluckan. Den är alldeles för låg. Mondeo har jag aldrig haft, men väl provkört. Alldeles för smäckig men med bra utrymmen och tveksamt andrahandsvärde. Passaten är ju så präktig så man dör bakom ratten, precis noll körkänsla, precis som med V70.

Jag har dessutom haft två Skoda Octavia RS och alla dagar i veckan skulle jag välja den före V70. Funkar fantastiskt bra om man är 1,80 lång med två bakåtvända barnstolar och ett hav av utrymme i skuffen.

Lägg några minuter på Google så hittar ni tester både i Sverige och andra länder där Superben smiskar det mesta. Inte minst är det en Top Gear-favorit och de brukar inte vara flirtiga.

Tack för ordet.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Soulman skrev:men är en Euro NCAP 5:a trots det.
Det är ju bara synd att dom där testerna inte säger så mycket om säkerheten i bilar, om man inte krockar under kontrollerade former i ett lab. Man vet ju att dom flesta bygger bilarna efter testerna, Volvo därimot har gjort fler tester än vad Euro NCAP någonsin kommer att göra. Googla iihs och s60...
av Lövet
Hade Skoda haft andrahandsvärde och ljudisolering på annat än nylagd asfalt så hade den varit en superutmanare. För visst ser V70II ut som en minibil i baksätet i jämförelse.

Däremot undrar jag om du kört Passat ens när du säger att den har samma körkänsla som V70II? För den känns sisådär 500kg lättare på vägen än Volvon.
av dst02
V70 tycker Jag är en superbil, den är funktionell och som någon skrev så är den krocksäker och rejäl. Går att använda till allt och på så vis är den den bästa bil Jag haft men så kvaliten som inte bara Jag utan många andra också klagar på är helt hopplöst dålig.

Skoda tycker Jag har grymma bilar för sitt pris å till skillnad från volvo så tjatas de inte premium hela tiden trots dom inte är premium. Skoda tycks hålla sig till vad dom är utan att skämmas för det. Utmärkta bilar för vanligt folk.
Hade gärna köpt en ny octavia combi för superpriset 212 000,- med dagens kampanjerbjudande men blir inte av med volvon som Jag tänkt och byta in den skulle ge mig en förlust på runt 100 000,- på inte ens 2 års ägande.
av Mwi
Soulman skrev:Trist att så många fastnat så hårt i tanken på vad en familjekombi är. Efter att ha ägt det mesta, inklusive V70 av senaste snitt, så kör jag nu Skoda Superb. I frågan om kvalitetskänsla, pris, utrymme och ekonomi vinner Superben med hästlängder. Ja förresten, släng in hästen i baksätet, den lär inte klaga. Sen har den inte riktigt senaste säkerhetstekniken med typ BLIS och annat tjafs som sällan funkar i praktiken.
Ja Skodas syskon inom VAG koncernen gjorde ju bra ifrån sig i det här provet, http://www.vibilagare.se/nyheter/volvo- ... 230?page=2
det verkar ju praktiskt att dörren öppnar sig eller lossnar då är det ju enkelt att kliva ut efter krocken. Eller kanske mer korrekt det blir lättare för räddningspersonalen att lyfta ut resterna. Och att VAG låter en Skoda vara mer krocksäker än Audi glöm det, Skoda är deras lågprismärke.
av jpennerb
Skoda och Ford lirar inte i samma liga som Volvo och skall inte nämnas ihop med det senaste märket! :wink:
av Lövet
Förutom bättre plastkvalité samt bättre ljudisolering ser jag inga större skillnader mellan Skoda/Ford och Volvo. Det är länge sedan det var dåliga bilar.
av Droopy
Soulman skrev:Trist att så många fastnat så hårt i tanken på vad en familjekombi är. Efter att ha ägt det mesta, inklusive V70 av senaste snitt, så kör jag nu Skoda Superb. I frågan om kvalitetskänsla, pris, utrymme och ekonomi vinner Superben med hästlängder. Ja förresten, släng in hästen i baksätet, den lär inte klaga. Sen har den inte riktigt senaste säkerhetstekniken med typ BLIS och annat tjafs som sällan funkar i praktiken, men är en Euro NCAP 5:a trots det. Superben är en familjekombi av rang, V70 löjligt trång i hela kupén och inte minst i bakluckan. Den är alldeles för låg. Mondeo har jag aldrig haft, men väl provkört. Alldeles för smäckig men med bra utrymmen och tveksamt andrahandsvärde. Passaten är ju så präktig så man dör bakom ratten, precis noll körkänsla, precis som med V70.

Jag har dessutom haft två Skoda Octavia RS och alla dagar i veckan skulle jag välja den före V70. Funkar fantastiskt bra om man är 1,80 lång med två bakåtvända barnstolar och ett hav av utrymme i skuffen.

Lägg några minuter på Google så hittar ni tester både i Sverige och andra länder där Superben smiskar det mesta. Inte minst är det en Top Gear-favorit och de brukar inte vara flirtiga.

Tack för ordet.

Det är ju många aspekter som ska vägas in vid ett bilköp, priset , utseendet, komforten, lastutrymme, får jag in skidorna på längden, köper jag en bil för att skjutsa folk osv osv osv. Superb är en bil med utrymmen utöver det vanliga, var själv och tittade på en för ett år sedan men priset och utseendet gjorde att jag avstod.

Passat samma sak där, priset var i linje med vad en v70 T4F kostade men jag tyckte bilen var ful som stryk, Mondeon hade betydligt sämre komfort än V70in och plastig inredning så valt föll till sist på en V70 T4F för att jag gillar priset, utssendet, komforten, kvalitetskänslan och lastutrymmet som fyller mina behov.

Om man sedan ska tala om körglädje så fins det ju inte i dessa kolosser överhuvudtaget i mitt tycke, körglädje har jag i en liten sportig bil med vråltrimmad motor, det är körglädje för mig, men för tillfället är det komfort som gäller.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]