Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jpennerb skrev:Är nöjd med min 2.5Ft Automat som är en grym kombo! Såg att du hade automat på din V70N så kör vidare på det spåret så blir du inte missnöjd(den manuella är inge vidare samarbetsvillig). Det negativa är förbrukningen med lite hetsig stadskörning där den gärna går upp mot 1.8l/mil 8) Men på landsväg/motorväg nöjde den sig med 1.15l/mil med packning och takbox och etanol i tanken.
Varför är inte den manuella samarbetsvillig?

Jag har manuell på min och jag tycker växellådan är hur skön som helst och upplever inte att den stretar emot.

Jag kör nästan bara långkörning. Mellan 4-20mil varje gång och den drar 1,1-1,2. En gång har jag kommit ner till 1,0 men då fick jag kämpa. Min har gått 16400 mil nu och rullar fint (peppar peppar)
Användarvisningsbild
av Åba
Återigen, tack för responsen och användbara diagram och länkar till andra trådar!
Är nu mer sugen än nånsin... :D
Jimpen89 skrev:Varför är inte den manuella samarbetsvillig?
Lådan är sladdrig och har långa lägen. Sen är inte automaten världsklass men passar biltypen bättre än med manuell låda, enligt min åsikt. Har testat den manuella lådan och gillar tyvärr den inte. Sen finns det självklart andra som gillar den manuella bättre! :wink:

Kan tilläggas att jag lägger den mesta av tiden i stan därför är automat ett ganska självklart val för mig!
av PeterA
Jag tycker tvärtom den manuella känns grymt trevlig och rapp. Automaten gjorde den seg när jag provkörde dom som mest. Smaken e som baken med andra ord...

Förbrukningen är bra mycket lägre än min tidigare 2.4 170hk -06 sport edition köpt ny av mig. Detta beror till största del på utväxlingen på 6:an som får ner förbrukningen i landsvägs och motorvägsfart.

Jag ligger på 1.13 i snitt på E85 för det mesta och då är jag inte snäll. Högsta förbrukningen mellan tankarna hittills är 1,36 på E85.

På bensin ca 200 mil drog den 0,72 och då drog min V70N 0,92 på samma sträckor.

Bilen i sig känns bra och naturligtvis lite modernare än V70N. Blåtand och andra nymoderniteter var mycket välkommet av mig.
Vad som är det enkilt största lyftet för min del är fjädringskomforten som är något mjukare än sportchassit jag hade på min V70N. Då skall sägas att jag hade grövre krängningshämmare än Standard på den. Även slammret från hjulställen över brunnar mm är borta på min 2.5FT R-design.

Prestandan går inte att jämföra!
Så mycket piggare i alla lägen än min gamla 170hk.

Vad som varit mindre bra med mitt ex är att jag fått lämna in den två gånger för gnek och knak i inredningen vilket min V70N inte hade på 5år och 11000mil.

Hoppas det hjälper något i valet.
/P
PeterA skrev:Jag tycker tvärtom den manuella känns grymt trevlig och rapp. Automaten gjorde den seg när jag provkörde dom som mest. Smaken e som baken med andra ord...

Förbrukningen är bra mycket lägre än min tidigare 2.4 170hk -06 sport edition köpt ny av mig. Detta beror till största del på utväxlingen på 6:an som får ner förbrukningen i landsvägs och motorvägsfart.

Jag ligger på 1.13 i snitt på E85 för det mesta och då är jag inte snäll. Högsta förbrukningen mellan tankarna hittills är 1,36 på E85.

På bensin ca 200 mil drog den 0,72 och då drog min V70N 0,92 på samma sträckor.

Bilen i sig känns bra och naturligtvis lite modernare än V70N. Blåtand och andra nymoderniteter var mycket välkommet av mig.
Vad som är det enkilt största lyftet för min del är fjädringskomforten som är något mjukare än sportchassit jag hade på min V70N. Då skall sägas att jag hade grövre krängningshämmare än Standard på den. Även slammret från hjulställen över brunnar mm är borta på min 2.5FT R-design.

Prestandan går inte att jämföra!
Så mycket piggare i alla lägen än min gamla 170hk.

Vad som varit mindre bra med mitt ex är att jag fått lämna in den två gånger för gnek och knak i inredningen vilket min V70N inte hade på 5år och 11000mil.

Hoppas det hjälper något i valet.
/P
Håller helt och hållet med dig om lådan. Jämför man med tex 2,0F känns det som att den lådan är från stenåldern. Älskar hur mjukt växlarna går in med.

Det med gneket i inredningen började för mig för någon vecka sedan. Låter som att det är till höger vid bakluckan om man kollar bakifrån. Väldigt irriterande då det gnekar i varje gubb eller hål
av Rille67
Hämtade ut min 2,5FT My10 för tre timmar sedan :-)-) Mycket nöjd. Specen ser ut som följer.

6000 mil
Svart met
Automat
Summum
Herrgårdsvagn pkt
Teknik pkt
Sollucka
Keyless
Integrerade barnstolar
Elmanövrerad baklucka
Fast drag
Laminerade rutor
5 tonade rutor
Aktiva xenon ljus
Bluetooth, AUX, High Performance
Lite styling i form av takspoiler och dimljusram i silk metal

Som en extra bonus visade det sig att den också var Polestar optimerad. Intyget från Volvo låg i handsfacket :D Jag tyckte motorn var riktigt skön med överraskande bra driv och spets. Jag har provkört flera MY09 i min jakt på ny bil men blivit besviken och tyckt att den varit lite slö faktiskt, sämre än min nuvarande 2,5T MY05. När jag då satt i denna MY10 så upplevdes en enorm skillnad. Jag trodde då det berodde på årsmodellsuppgraderingen från MY09 till MY10. Men det visade ju sig bero på fler saker...hehe. Det sitter väl 258 hk i den. Frågan är om man ska regga Polestar eller inte? Det råder delade meningar om det på forumet.

Annars upplever jag den största skillnaden i förbättrad komfort mellan V70n och V70II. Hastighetsberoende servo är också en positiv överraskning. Vet inte om det är standard i alla V70II.

Jag noterade också rejält med knarr och knak vid krypkörning över gupp. Jag påtalade detta och när jag hämtade ut den idag hade dom smort upp bakluckan. Hörde inget så hoppas det försvann.

Sen är det soppan med ventilkontroll men det kan du läsa om här http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=84308

Mvh
av Rille67
Ja du vet vissa prioriterar stark motor. Andra mycket utrustning. Jag vill ha både och. Min kompromiss är begagnad.

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]