Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Snacksalig skrev:
Steff 99 skrev:Tycker man BLIS är onödig.....vad tycker du om ABS.....ganska kass det oxå.. :roll:
Nja, jag kan förstå nyttan av BLIS för de som inte har uppsikt bakåt eller har svårt att vrida på nacken, eller pedestrian detection med full autostopp etc för de som lätt sitter och drömmer sig bort i stadstrafik (under 30 km/h, eller var den nu slutar fuingera).

Jag har dock svårt att se det som de omvälvande otroliga säkerhetsdetaljer som Volvo marknadsför dem som. Hur många olyckor beror egentligen på att någon långsamt byter körfält utan att blinka eller att de glömt kolla döda vinkeln?
ABS är ju egentligen onödig om man kan bromsa med lika stor nyans själv, så att man kan hålla styr på bilen vida halt väglag. Jag är dock tveksam till att andra än mycket avancerade rallyförare skulle klara detta lika bra som tekniken.
Att vrida på huvudet och kolla döda vinkeln är dock görbart för de flesta utom de mycket oviga.
Jag tror det största problemet vid filbyte är de förare som tror de är bäst, som tror att de pga att de skall vrida på huvudet och titta bakåt är de som orsakar mest problem i högtrafik i storstäder, åker man ute på åkern med traktor förstår jag att man inte saknar BLIS.
Fördelen med hjälpsystem är precis som ordet säger en hjälp till att undvika att medtrafikanter kommer i kläm och att man även " ser" att man exv. Har en mc i dödavinkeln......självgodhet är den största faran i trafiken.... (N)
av jpennerb
Att någon kan hylla Audis stolar är märkligt! Dessa stolar gör att man får träsmak i röva efter någon timmas körande något man verkligen inte får i volvos, saabs eller BMWs stolar. Sen ska vi inte ens nämns Audis baksäte...
av mattish
Sluta bråka om audis stolar. Smak och tycke, men även vanesak.

De farsan har haft i sina två A4or (-07&-10). Innan dess var det V50. Övergången till tysken var lite brokig, precis som flera gånger förr. Man sitter hårdare, men samtidigt väldigt bekvämt med lårstöd och bra sidostöd. Gå tillbaka till en V50 är otänkbart, man sitter inte så bra som man gör i audin (tillexempel). Däremot vänjer kroppen sig.

Eller man kanske inte ska skriva att den gör det, för vissa vill inte vänja sig! Skit i det nu och diskutera ny version av V70in istället!
Jag har inte gillat nuvarande versionen av v70 så länge. Det var det absolut sista jag faktiskt ville ha ganska länge, men för ett tag sedan tog det en vändning. Har det med ålder att göra :P ? Nu har jag en, men det är endast pga en möjlighet till tjänstebil jag fick. Jag hade aldrig betalt de pengarna som min bil kostade om jag skulle lagt upp dom privat. För slätstruken och allmänt anonym.

Trots detta har jag en nu och jag gillar den grymt mycket. Snygg att titta på, skön att åka i och hyffsad att köra (audi quattro sätter spår ;) ) V70N tyckte jag var kanonsnygg och tycker fortfarande, hur ska den nya se ut?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mattish skrev: Skit i det nu och diskutera ny version av V70in istället!
Som jag skrev i den andra tråden. Sidorutorna krymper och bakre sidorutan kommer försvinna först om trenden håller i sig.
Med detta tempo kommer kanske sidorutorna att ha ersatts av plåt helt och hållet på nästa modell.
Bild
Bild
Bild
av jpennerb
Den nya V70 IV (?) hoppas jag får någon hybrid med el motor och kanske någon ny avancerad etanolmotor eller gasmotor som genererar ström till elmotorn. Sen hoppas man givetvis på några nya säkerhetslösningar! :D
av mattish
jpennerb skrev:Den nya V70 IV (?) hoppas jag får någon hybrid med el motor och kanske någon ny avancerad etanolmotor eller gasmotor som genererar ström till elmotorn. Sen hoppas man givetvis på några nya säkerhetslösningar! :D

Ja det är kanske något dom inväntar? Dom kör på V60 plug-in hybrid och sen ser hur det faller ut och anpassar V70in till det.

V70in kanske försvinner och blir V80 eller V90?
av perhall
Det enda som är bra med V70 f n är väl att den är bekväm, tyst, billig och säker. Allt annat är ju konkurrenterna bättre på om vi pratar premiumbilar. Det här gamla pratet om att modellivscykler blir kortare och kortare stämmer ju inte, snarare tvärtom. Jag tror inte det kommer en ny V70 förrän våren 2016... det ska bli en facelift till MY14, och sen brukar den köras fyra MY men även med tre MY blir det inte förrän sommaren 2016 som MY17... men kanske det hinner komma en V80 innan... så Volvo timar in nästa generation E-klass, 5-serie och A6... /PH
av jpennerb
perhall skrev:Det enda som är bra med V70 f n är väl att den är bekväm, tyst, billig och säker. Allt annat är ju konkurrenterna bättre på om vi pratar premiumbilar...
Jag tycker att V70 II står sig väldigt bra jämfört med tyskarna. Iaf om man jämför hur mycket bil man får för pengarna både nytt och begagnat. En BMW 520d touring MY09 för 220000kr och som har rullat 17000mil är inget som lockar...

Men visst iom att både BMW och Audi har kommit ut med nya vagnar så hamnar Volvo lite efter...
av perhall
jpennerb skrev:
perhall skrev:Det enda som är bra med V70 f n är väl att den är bekväm, tyst, billig och säker. Allt annat är ju konkurrenterna bättre på om vi pratar premiumbilar...
Jag tycker att V70 II står sig väldigt bra jämfört med tyskarna. Iaf om man jämför hur mycket bil man får för pengarna både nytt och begagnat. En BMW 520d touring MY09 för 220000kr och som har rullat 17000mil är inget som lockar...

Men visst iom att både BMW och Audi har kommit ut med nya vagnar så hamnar Volvo lite efter...
Absolut om man väger in priset. Men för tio år sen var ju Volvo nästan lika dyra som Audi och BMW och klarade sig bra... nu säljs Volvo på pris. Man får en fullutrustad Volvo för samma pris som en naken audi-bmw-merca alt. s är den mycket billigare. Men förutom priset är det nog bara komfort och säkerhet som är lika bra eller bättre i Volvo. Måste säga eftersom jag kör många bilmodeller att det är fantastisk komfort i V70II. Om man t ex kör på en knagglig vinterväg går den oerhört tyst, mjukt och skrammelfritt jämfört med t ex en BMW e61 som är jämförbar med en V70II på bra väg. /PH

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]