Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sweborn
Kan ge slutrapport nu. Min ÅF har hanterat situationen bättre än exemplariskt och har ordnat med en XC60 till mig. XC70 är uppenbarligen en bil med många bra egenskaper, tycker mycket om modellen generellt, men just det jag har råkat ut för är en potentiell nackdel och det går inte att göra något åt.
av ntense
Felet är tyvärr något som finns på de flesta AWD modeller om jag förstått det hela rätt tyvärr. Min bil blev som sagt mycket bättre efter mjukvaruuppdateringen men är inte vibrationsfri. Jag väntar fortfrande på att detta skall lösas...
av sweborn
AWD har utretts och uteslutits.

Volvo anser rätt och slätt att XC70 är en kompromiss. Obalans finns i alla bilar, sedan är alla bilar olika i sitt sätt att hantera dem. Min tolkning är att chassit borde stramas till, fjädringsvägar kortas och bussningar göras hårdare för att hålla små obalanser från ex. hjulen i schack, men då försvinner den extraordinära komforten. Finns ju V70 också...
av ntense
Har själv en vanlig V70 2011, med vibrationer. Flera vänner lider också av detta som har nya AWD bilar. Detta är inget XC specifikt... Icke AWD bilar lider inte av detta. Efter mjukvaruuppdatering som sänkte grundtrycket i haldexkopplingen blev det mycket bättre men är fortfarande inte okej för en modern bil.
av Fartdåre
Konstigt att Volvo inte har kunnat lösa ett sådant problem... Problemet
är ju uppenbart inget nytt.
Har åkt i många awd bilar men aldrig en volvo. Ingen bil har uppvisat
några problem. Vissa har varit hyrbilar med många mil på.

Kanske dags att tona ner det här med "lyx" och "premium" och arbeta igenom
modellprogrammets tekniska frågetecken. Sedan kan de sälla sig till skaran "vanliga"
bilmärken som man egentligen konkurrerar med. Justera priset lite sen kan Volvo ställa sig i kö.
Att knö bilarna fulla med krafs som inte går att använda är inte premium.

Har funderat på en XC70 ett tag men ju mer man läser i forumet desto mer avtänd blir man.
Vibrationer, krånglande vxl. lådor, stereoanläggningar som lägger av, RTI som har eget liv, awd
system som fungerar dåligt, mystiska elfel överhuvudtaget som kommer och går.
Många fel på helt nya bilar men de flesta på bara något eller några år gamla. Ska inte vara så!
Köper jag en bil för nära en halv miljon vill jag att den fungerar felfritt. Åtminstone inom garanti tiden...
Ska ju inte behöva provköra enskilda ex. för att se om de kanske fungerar.

Verkar som att Volvo slänger ihop sina bilar med desperation för att konkurrera, om det sedan
funkar är inte viktigt. Lite Microsoft... Funkar ur kartongen, men inte sen.
Kostar bilen också en halv miljon blir det ju sista gången man köper en....

Kanske en Superb Alldrive eller en CR-V istället. Skoda har ju samma Haldex system men
tydligen utan större problem. Bara man undviker DSG lådan så...
Honda är ju Honda. Stoppa i nyckeln och kör...I tio år, sen kanske något går sönder...

Nåväl...funderar vidare...

Hoppas det löser sig för er.
av Fartdåre
sweborn skrev:AWD har utretts och uteslutits.

Volvo anser rätt och slätt att XC70 är en kompromiss. Obalans finns i alla bilar, sedan är alla bilar olika i sitt sätt att hantera dem. Min tolkning är att chassit borde stramas till, fjädringsvägar kortas och bussningar göras hårdare för att hålla små obalanser från ex. hjulen i schack, men då försvinner den extraordinära komforten. Finns ju V70 också...
Då ursäktar man ju dålig ingenjörskonst (eller brist på kompetens) genom att man anser att ens egen produkt är en kompromiss
och att den kanske inte fungerar.
Finns ju bevisligen de som lyckats att göra en awd bil som fungerar...
av ntense
Om jag förstår det hela rätt inträffade detta på bilar from 2011. Innan dess har de inte haft dessa problem. Vår S80 AWD -07 går helt utan kännbara vibrationer.
av sweborn
Stämmer bra med när det började synas i trådar i forum exempelvis (2011). Dock tror jag inte det hjälper att byta märke, ex. BMW har haft rejäla problem med obalans i nya 5-serien och det är ganska dyra bilar när kunden kommer in med en skakande 550. Jag tog av förklarliga skäl en provtur i en 520d demobil nyligen och den... Skakade, suck. Audi åker också på att köpa tillbaka bilar i Sverige enligt forum. Man får vara om sig och kring sig när man byter bil har jag lärt mig, det finns ett klart värde i att välja ett exemplar som går att provköra innan köp. Nybilsköp är inte för mig absolut bättre än begagnat, längre.

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]