Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Uppdatering: (enl. önskemål)
Efter att ha tillbringat bra mycket mer tid än behövligt bakom ratten,
så tänkte jag komma med ett litet utlåtande..: (märk väl att detta är en ytterst personlig upplevelse)
Ok, då kör vi! (Romanvarning!)

Jag är förälskad! (L) (L) (L)
Bilen är helt och hållet perfekt för mig samt familjen.
Automatlådan ger silkesmjuka knappt märkbara växlingar vilket är underbart när man skall lägga ut på en 110-väg
och enbart hör ett skönt morrande och känner att man bara "glider iväg" upp i önskvärd hastighet.
Om man så önskar så kan man enkelt, med ett aningens mer bestämt tryck på pedalen,
aktivera Polestars lilla kryddning som förvånansvärt effektivt skjuter iväg dig upp i tresiffrigt.
Det är förvånansvärt lätt att moderera kraftens inblandning i körningen. Det känns lite som att man har två olika motoreffekter som man kan välja mellan. En skön glidare som absolut inte känns trött alt. en potent "mungipehöjare" som skjuter iväg med ett hotfullt morrande.
Skillnaden som jag känner i jämförelse med potenta, turboförsedda bensinjämlikar,
är att kraftutdelningen i dieselversionen ges på ett mer subtilt och mindre "stressigt" sätt.
Dieselns råstyrka och lågvarviga arbetssätt gör att man stillsamt(?) sugs iväg på ett sätt som jag personligen älskar.
Jag har testat igenom lite olika "hastighetsområden"(20->70, 70->120 m.fl) för att verkligen känna om jag kan urskilja något specifikt område där accelerationen är som bäst, men jag måste säga att det fungerar kanon över de områden man behöver kraften i vid normal körning.

Om denna "symfoni" enbart har att göra med Polestars optimering har jag svårt att säga, men det är i.a.f. mer än tillräckligt för att fylla mina behov. En diskret, snygg, bekväm och riktigt kraftfull familjebil som utan att bli stressig i sin framtoning ändå kan bjuda på riktigt trevliga accelerationer när man så önskar.

Jag har tidigare aldrig haft nöjet att bekanta mig med en adaptiv farthållare, men har nu helt och hållet uppslukats av hur underbar denna lilla option är. Den frammanar verkligen till en lugn och avkopplad körning. Jag trodde tidigare att det primärt var vid motorvägskörning som denna option kom till sin rätt, men där hade jag fel. Att på t.ex. 70-väg, aktivera den och bara glida med bakom någon utan att behöva gasa/bromsa när hastigheten pendlar +-10km/h är riktigt underhållande och detta fungerar ypperligt även på 50-sträckor. Rekommenderas starkt!

När det gäller bränsleförbrukningen, så har jag enbart bildatan att förmedla då jag ännu inte har hunnit mäta vid pump.
Vid körning på plan väg i såväl 90km/h som 110km/h så visar displayen mellan 0,44 och 0,49. Vanligt? Ovanligt?
Det skall bli intressant att senare följa en hel tank med tillhörande förbrukning vid normal körning.

Helhetsintrycket som jag vill förmedla är att jag personligen är ruggigt glatt överraskad över bilens egenskaper
och att detta verkligen överträffat mina förväntningar som jag hade innan bilen hamnade i min ägo. :-)-)

Mvh Familyman (En rejält lycklig, blivande tvåbarnsfar) -tillökning i februaris mitt-
Senast redigerad av 1 Familyman, redigerad totalt 0 gånger.
Vad kul att du är nöjd med bilen, tyckte det var trevlig läsning av det du skrivit.
Hämtade min nya Xc70 D3 i måndags med bla adaptiv farthållare. Kan bara hålla med dig om att den verkligen är underbar, till och med i stadstrafik!
Så låter en nöjd bilägare!
Det är ungefär så som jag upplevde min första tid med min "Tia".

Grattis till din nya bil!!!
Uppdatering:
Bilen åker idag in för en A2A-besiktning, till det smått facila priset av 630 riksdaler. :D
Det är sannerligen olika hur man bemöts från försäkringsbolag. Jag har haft att göra med både Länsförsäkringar och Volvia. Länsförsäkringar var med råge det sämsta försäkringsbolag jag någonsin haft något att göra med, utom just när försäkringen skulle tecknas. Då var de hur bra som helst. Aldrig mer Länsförsäkringar.

Volvia har aldrig krånglat. Lyssnar på vettiga argument, fixar allt snabbt och effektivt.

Men det beror väl på vilken person man råkar ha att göra med, förstås.
"Men det beror väl på vilken person man råkar ha att göra med, förstås."
Och vem du är, dvs trevliga glada och positiva bemöts oftast bättre än tvärtom :)
Har folksam och är mycket nöjd med det ( är en storkund med många fordon och kåk mm).
Håller med om att volvos D motorer är härliga att köra. Kör själv en XC70 D5 med polestar och den är helt grym trots att bilen är stor och tung så rör den lätt på sig. Man vill bara ut på motorvägen :D
Har som jag säkert påpekat en par andra potenta åk men diseln med manuell låda rätt behandlad spöar lätt min ex bensin ltt med 25hk mer
Jag har en kollega som precis hämtat ut en splirrans ny BMW 525d Touring MY12.
Han(och inte minst jag) blev ganska förvånade när det visade sig att han inte hade en chans ifrån såväl stillastående som rullande start.
Enligt bilarnas fakta, så skall han vara sekunden snabbare till 100km/h, men så var inte fallet.
Hur som helst, så blir jag bara mer och mer förälskad i min helt underbara familjekombi.
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]