Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejhopp!

Huruvida hållbarheten på en Powershift-låda är sämre än Geartronic diton har jag inte en aning om, och bryr mig personligen egentligen inte ett smack om då jag har förmånen att ha tjänstebil. MEN....när flera här säger att GT-lådan skulle vara mjukare i ingrepp och växling än PS då skall åtminstone jag protestera å det vildaste. Jämfört med GT-lådan i min 2,4D MY10 är PS-lådan i min T4 så oändligt mycket mjukare och, som någon efterlyste, växlingarna märks mest på varvräknaren. Enda fördelen jag kan finna med GT-lådan är att den inte var lika tveksam vid kickdown som PS-lådan. Detta kan kanske i o f s bero på att min 2,4 D hade ett betydligt biffigare vrid och att det i och med detta räckte att "tagga" ner en växel vid landsvägsfart istället för som PS-lådan både två och ibland tre steg. Nä...jag väljer Powershift före Geartronic vilken dag i veckan som helst.
Kan inte förstå den som skrev att PS slår i växlarna.....kan det månne varit ett måndagsexemplar?
En tekniskt kunnig och bilintresserad Volvo-säljare jag känner, Jo det finns faktiskt sådana... :wink: , sa till mig när vi diskuterade just PS kontra GT att "Geartronic-lådan var inte ens up to date när den presenterades"

Kör lungt och krama varandra i trafiken!
Niklas
andreas_lofgren skrev:Visst är Geartronic en mjukare låda men priset man får betala är inte modernt längre. +34% förbrukning i stadskörning funkar inte längre.

Tråkigt dock att Powershift inte håller samma nivå som exempelvis VAGs DSG lådor.
Nu är väl det där en sanning med en anings modifikation. En automatlåda i volvo medför inte med automatik 34% högre förbrukning i stadstrafik. Däremot är konventionella automatlådor i kombination med moderna turbodieselmotorer en olycklig kombination, just pga turboladdningen vid låga varvtal. Det är absolut inte nåt unikt för volvo, andra märken med konventionella automatlådor uppvisar precis samma tendenser. Du får ungefär samma förhållande med en 525dx t.ex., som en v70 d5awd. Vid landsvägskörning är skillnaden nästan försumbar t.ex.

Dessutom, det pris du pratar om, låt oss säga att någon kör 1000 mil ren stadskörning om året och att det rör sig om ca 2 dl extra. Det är 200 liter om året, dvs 2500-3000 kronor. Med tanke på att folk med glädje betalar mer än så för att studsa runt på t.ex. breda 18-tumsdäck, så framstår ju förbrukningskortet som lite överspelat. Så om jag, under den tid jag har bilen (3-4 år) får betala 10000 extra för bekvämligheten att åka automat i stockholms stadstrafik så .... nej, det är inte dyrt, det är billigt! Framförallt är det en droppe i havet sett till alla andra kostnader.
Snabbsvar: Eftersom jag alldeles nyss åkte Geartronic och numera åker med låda från ZF så kan jag dessvärre säga att det skiljer mycket mellan olika konventionella automatlådor. 34% är Volvos officiella siffra på D5 AWD, jag kan inte tänka mig att den i verkligheten är lägre. Dock svårt att kolla exakt eftersom jag aldrig ägt både en manuell och automatväxlad variant av samma Volvo.

För mig som kör lite är det småpengar, och för de flesta också, men låga CO2 siffror säljer bilar, sätter vägskatter och avgifter osv så det är viktigt att de är låga.
Jag har kört DSG-låda i Skoda, och den växlade synnerligen mjukt om man inte piskade på bilen.
Den Geartronic jag har i min XC70 växlar väldigt mycket mjukare nu, efter 2000 mil, än vad den gjorde när den var ny.
Enzo skrev: Med tanke på att folk med glädje betalar mer än så för att studsa runt på t.ex. breda 18-tumsdäck, så framstår ju förbrukningskortet som lite överspelat.
Om nu förbrukningen är helt ointressant, hur kommer det sig att nybilsförsäljningen totalt domineras av dieselbilar. Och varför sägs att alla icke dieselbilar är totalt iskalla på marknaden för att de drar marginellt mer?

Har åkt lite med kollegans XC med bensinare, det är ju på en helt annan planet vad gäller komfort o prestanda mot min D5a. Men jag åker lik förbaskat D5 för det är liiiiiite snålare.
Förbrukningen är inte ointressant. Nästan alla bilköpare är väldigt intresserade av vilka förbrukningssiffror bilen kan uppvisa. Men sen hänger de på grejor och kör på ett sådant sätt, att de får den siffermässigt snålare bilen att ta mer än en till synes glupskare modell skulle göra, eller spenderar betydligt mycket mer pengar på annat, så att detta "annat" kostar avsevärt mer än vad skillnaden i förbrukning skulle göra.

Men de har köpt en snål bil.
andreas_lofgren skrev:Powershift är en dubbelkopplingslåda som har lika lite effektförluster som en manuell växellåda.
Tydligen inte i Volvos fall, Powershift drar klart mer än manuell, andra tillverkare redovisar lägre förbrukning för robotiserade växellådor än för manuella.
VolvoB20 skrev:Har åkt lite med kollegans XC med bensinare, det är ju på en helt annan planet vad gäller komfort o prestanda mot min D5a. Men jag åker lik förbaskat D5 för det är liiiiiite snålare.
Jag åker D5 därför att Volvo inte anser att bensinmotor + manuell låda + AWD är en kombination som någon vill köpa.
mikebike skrev:
VolvoB20 skrev:Har åkt lite med kollegans XC med bensinare, det är ju på en helt annan planet vad gäller komfort o prestanda mot min D5a. Men jag åker lik förbaskat D5 för det är liiiiiite snålare.
Jag åker D5 därför att Volvo inte anser att bensinmotor + manuell låda + AWD är en kombination som någon vill köpa.
Och jag åker manuell XC för att volvo anser att ingen vill köpa en V70 awd med manuell låda.
VolvoB20 skrev:
mikebike skrev:
Och jag åker manuell XC för att volvo anser att ingen vill köpa en V70 awd med manuell låda.
Jag hade en V70N AWD Man tidigare, skulle gärna ha köpt en V60 AWD Man, men....

Anledningen till att jag köpte en XC60 istället för en XC70 är att jag tycker den senare ser ut som en sminkad gris med sina skärmbreddare av plast. :wink:

Hej Har en V70 classic 2016 D4 AWD med 18 500mil […]

Startproblem batteri?

Det kan vara intermittent kortslutning också[…]

Jag har ju problemet att bilen "klonkar"[…]

Jodå, jag hittade kontaktstycket till slut. […]