- tis 06 sep 2011, 21:53
Både och skulle jag vilja säga, när en awd släpper så gör det rejält :D
Moderator: Moderatorer
Variosboy skrev:Jag brukar sällan ligga nära vare sig min eller bilens gräns, och de gånger jag upplevt detta har bilarna som kört om också varit lugna i sin framfart även om de kört snabbare än mig.Nu menade jag inte att du buskör :D utan att den omkörande bilen som fladdrar omkring ligger nog farligt nära vad den klarar innan det snurrar runt
apersson850 skrev:Kan man väja bättre för att man har fyrhjulsdrift? I krisiga lägen brukar man frikoppla när man ska väja, och då spelar det ingen roll hur många hjul som driver. Eller hur menar du?
Det jag kan tänka mig är att det är mindre risk att få framvagnssläpp, eftersom drivningen fördelas över fler hjul. Men då väjer man ju inte, då gasar man för att accelerera.
Att det sen är lättare att komma iväg när det är halt är förstås självklart.
Volvo skriver i sina broschyrer att man har nytta av HDC när man ska dra upp en båtsläp uppför en slipprig sjösättningsramp. Hur trovärdigt ett sånt dokument är kan förstås diskuteras, men om vi nu leker med tanken att det är korrekt, så kan jag inte begripa hur det skulle hjälpa uppför, om det inte vore så att fyrhjulsdriften kopplas in redan från start.
Dessutom framgår det klart av Haldex tekniska information att den version av Haldexkoppling som sitter i dagens Volvobilar har kapacitet att låsa kopplingen helt vid start, och sen släppa igen om ingen slirning detekteras, så att man undviker att det börjar slira från början. Men det är ju upp till varje Haldexkund (läs biltillverkare) att använda kopplingen så som de själva vill.
Cox skrev:Trodde inte att du trodde det heller! :DVariosboy skrev:Jag brukar sällan ligga nära vare sig min eller bilens gräns, och de gånger jag upplevt detta har bilarna som kört om också varit lugna i sin framfart även om de kört snabbare än mig.Nu menade jag inte att du buskör :D utan att den omkörande bilen som fladdrar omkring ligger nog farligt nära vad den klarar innan det snurrar runt
Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]
Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]