- ons 08 jun 2011, 13:00
Vad det gäller prestanda så kan du ju fundera på hur bra mått 0-100 intervallet egentligen är. En bil som är snabbare till 100 behöver inte vara den som ligger först vid 200...
Om du är intresserad så kan du söka, då det avhandlats i flera trådar tidigare.
NiKeMaN skrev:Jag drog inte igång jämförelsen vilket du också vet. Jag avslutade bara ett inlägg med att bevisa min poäng, att för mig hade inte en 525d ens varit intressant pga drivlinan. Medan den är det för köpare som har andra prioriteringar. Och i just detta fallet verkar det som att trådskaparen, av tidigare inlägg att dömma, också prioriterar drivlinan högt.viktore skrev:"Jag har aldrig jämfört T6 med BMWs diesel. Personligen så hade jag aldrig, oavsett märke övervägt en bil med dieselmotor och 100hk minde"NiKeMaN skrev: Om du äger bilen 2-3 år så kostar det dig INTE 80-150 000.- extra att åka BMW. Det är rent jävla skitsnack. BMW'n måhända vara dyrare i inköp - men det är pengar som man delvis får tillbaka när man säljer bilen. Lägg sedan till BMW's fria service och låga bränsleförbrukning så är dom inte så mycket dyrare.Jag har aldrig jämfört T6 med BMWs diesel. Personligen så hade jag aldrig, oavsett märke övervägt en bil med dieselmotor och 100hk mindre, för att få lite bättre inredningskvalitet och väghållning. Varken i en V70 eller 5-serie satsar man på att prestera bra tider på Nordschleife...
Nu vet jag att jag inte kan sitta på ett Volvo-forum och övertala trogna Volvo-kunder att köpa BMW. Likväl som att Volvo-folk tittar in på BMW forumen och försöker med detsamma. Något i Volvo tilltalar ju även mig - annars hade jag ju inte varit inne på min 6e "nyare" Volvo.
Hur du kan jämföra en BMW diesel med den starkaste bensinmotorn Volvo har att erbjuda ser jag som ett gott betyg för BMW's dieselmotorer.
Volvo V70 T6 (304hk) 424000SEK grundpris: 0-100 på 6,9s och en blandadförbrukning på 1,02 l/mil....
BMW 525dA (204hk) 430000SEK grundpris: 0-100 på 7,3s och en blandadförbrukning på 0,62 l/mil....
(Åker du 3000 mil per år som är ganska normalt, så skiljer det alltså 1200 liter bränsle! 16-17000:- per år. Då har jag inte ens räknat med att dieselpriset är billigare än bensinpriset). I min värld så är 1500.- per månad en ganska trevlig summa att spara.
Så jo... BMWn har en hel del att sätta emot... I, ja, stort sett det mesta.-)
Om man lägger stor vikt vid bränslekostnad så kollar man rimligtvis på en jämförbar motor till 525d.
V70 D5 grundpris 343 000, blandad förbrukning på 0.51l/mil....
Bottom line är att beroende på vilka preferenser och prioriteringar man har så har en BMW för samma pris som en Volvo olika mycket att sätta emot
Det roliga är ju att just du gjorde den jämförelsen tidigare i tråden. Och trots BMW's 100 hästar mindre - så hänger den på T6an. Dom 0.4 sek som det skiljer "på pappret" i tiden är helt försumbar.
BMW's 520d är prestandamässigt jämförbar med stora D5 motorn. Både förbrukningsmässigt och prestandamässigt. ;)
Då är man snabbt nere på 368000:- i grundpris på BMWn.
Det var du som började jämföra 525d vs T6an... En snål, och snabb diesel mot en törstig och lika snabb bensinare.
Anyway så missar du fortfarande min poäng i det hela, så därför lägger jag diskussionen iom detta inlägg.
Vad det gäller prestanda så kan du ju fundera på hur bra mått 0-100 intervallet egentligen är. En bil som är snabbare till 100 behöver inte vara den som ligger först vid 200...
Om du är intresserad så kan du söka, då det avhandlats i flera trådar tidigare.