Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hakank
Fick full tank i min och blev positivt överraskad! Har aldrig hänt förr.
Användarvisningsbild
av AndersP
'
hakank skrev:Fick full tank i min och blev positivt överraskad! Har aldrig hänt förr.
överträffa kundens förväntningar alla säljares mål :-) eller hur @Jensen på Bilia
Användarvisningsbild
av Racetwin2
I våra tjänstebilskontrakt ingår alltid full tank när man hämtar ut bilen och man skall också lämna tillbaka den med full tank. Enkelt och bra. Risken skulle annars vara att folk lämnar ex dieselbilar så tomma att de måste luftas etc om någon varit nitisk och inte velat lämna tillbaks en enda droppe.

Problemet till tomma tankar är att bilfabrikerna inte får fylla full tank pga brandskäl. Många bilar á 70 liter bränsle på ett och samma ställe är ingen höjdare om det skulle börja brinna. Och bränslet är nästan en tusenlapp plus arbetskostnad att fylla den så man skall nog vara noga med att få med det i kontraktet om man nu inte har en väldigt serviceinriktad säljare.

Som någon skrev är marginalerna inte stora på en ny bil. Iaf inte en bil med poaketerbjudande och lite tillval. Det är alltid på soft products (service, reservdelar, finans, merchandise etc) som biltillverkarna tjänar de stora pengarna. Så har det alltid varit.
av Bitez
fan det snålaste jag varit med om var när jag hämtade en ny V70 från bilia i haga norra, så tändes lampan då jag körde ut ur parkeringen! Jag håller inte med om "...hur lämnar du din bil..." eller "det finns inte så stora marginaler, ingen lönsamhet!" bullshit i min mening. Mina erfarenheter är, ju större bilfirma, desto mindre kundfokus... En gång gick jag in till Bavaria (som de numera heter) i solna, gick ner till beg. avdelningen, fick i princip stå framför en säljare som satt på arslet vid sitt skrivbord fullt upptagen med solitarie på datorn... Jag fick ställa frågor, han svarade inge! kul!

Bilia haga norra igen, fick inte provköra en S40 utan att lova jag skulle köpa den, då det var tidskrävande av dom o tvätta efter varje provkörning... Måste tilläggas att jag byter bil typ var 10:e månad, rena privat köp, är sällan i en bilhall utan att det blir affär... så listan kan göras lååå....ng :))))))

Men men.. alla har väl bra o mindre bra dagar. Något riktigt effektivt som jag upptäckt (lite försent dock) är just att spela ut hallarna mot varandra, då stunden kommer och säljaren inte kan matcha och därmed inte gör affär, känner jag att smärtgränsen är nådd! får mig i.af att må bättre :))))))
Användarvisningsbild
av Guligan
Racetwin2 skrev:I våra tjänstebilskontrakt ingår alltid full tank när man hämtar ut bilen och man skall också lämna tillbaka den med full tank.
Låt mig gissa att du arbetar inom AB Volvo... 8)
Användarvisningsbild
av Guligan
Tycker det är lite märkligt att förvänta sig fulltankad bil vid nyleverans. Det är väl inte så svårt att räkna ut vem som får betala den extra bränslekostnaden plus arbetskostnad i slutändan. Bruttovinsten för nybilsförsäljning ligger generellt på mellan 6-7 %, och när kostnader tagits för löner till sälj- och leveransavdelning, marknadsföring, lokalkostnader, utbildningar etc etc så kan en full tank bränsle i praktiken avgöra om affären fick röda eller svarta siffror.
av Enzo
Hm, om ni köper en termos, begär ni att den ska vara full med kaffe också?

Åker ni tillbaka till bilsäljaren och ber honom tanka fullt när ni kört upp den första tanken då?

Eller kärnfrågan igen, när ni säljer er beg bil, är den då fulltankad.

Jag har faktiskt noll och ingen förståelse för argumentet att man ska få full tank med bilköpet, lika lite som jag förväntar mig en limpa i brödformen, hårddisken fylld med program, grillen fylld med kol eller gjutjärnsgrytan fylld med älgstek när jag köper dem.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Enzo skrev:Hm, om ni köper en termos, begär ni att den ska vara full med kaffe också?

Åker ni tillbaka till bilsäljaren och ber honom tanka fullt när ni kört upp den första tanken då?

Jag har faktiskt noll och ingen förståelse för argumentet att man ska få full tank med bilköpet, lika lite som jag förväntar mig en limpa i brödformen, hårddisken fylld med program, grillen fylld med kol eller gjutjärnsgrytan fylld med älgstek när jag köper dem.
Och när du köper en tv blir du inte det minsta irriterad över att fjärkontrollen saknar batterier!
av Enzo
Bosse78 skrev:
Enzo skrev:Hm, om ni köper en termos, begär ni att den ska vara full med kaffe också?

Och när du köper en tv blir du inte det minsta irriterad över att fjärkontrollen saknar batterier!
Jo, och saknar bilen batteri blir jag mer än det minsta irriterad. Däremot kräver jag inte att Sony ska betala 1 års Canal Digital åt mig när jag köper en ny TV.

Kräver du en iPod och 300 CD-skivor av säljaren också? Annars kan du ju inte använda stereon?
Användarvisningsbild
av Momentum
Guligan skrev:Tycker det är lite märkligt att förvänta sig fulltankad bil vid nyleverans. Det är väl inte så svårt att räkna ut vem som får betala den extra bränslekostnaden plus arbetskostnad i slutändan. Bruttovinsten för nybilsförsäljning ligger generellt på mellan 6-7 %, och när kostnader tagits för löner till sälj- och leveransavdelning, marknadsföring, lokalkostnader, utbildningar etc etc så kan en full tank bränsle i praktiken avgöra om affären fick röda eller svarta siffror.
å fan - det är av ren välgörenhet som man säljer bilarna - man gör bara en tusenlapp i vinst på bilen

Då borde min ÅF vara i konkurs redan, alltid full tank vid nybils köp, alltid en gratis lånebil vid service/verkstadsbesök, inga problem att låna demobilar i några dagar
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]