Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petzzon
Köpte en Maxi Cosi Mobi för några veckor sen och är supernöjda.
Använder den i en XC60 samt en V60.
Kraven var enkel att montera och det är den verkligen, min uppfattning är att den är enklare än Besafe Isofix!!
Upp till 25kg
Ställbar lutning
Användarvisningsbild
av Snacksalig
kave skrev:Snack: Tja, köpte en Multitech också och den tar mindre plats än vår gamla DuoLogic Isofix stol i baksätet. Dock svär man varje gång man ska montera stolen. Tar lång tid om man verkligen ska dra fast den ordentligt så den inte fläxar. Jag längar till den dagen bägge barnen har Isofix. Vidare tycks stödbenet tycks vara lite i kortaste laget för V70II.
Jag tycker att din sista anmärkning om stödbenet är en generell notering som jag gjort på alla stolar vi provade, innan vi valde multitech. En fråga som jag ställer mig är om det finns någon bil där man behöver den kortare halvan av beninställningen? Finns det bilar med så låga stolar?
Vi har en S60 med sportstolar, något som kanske bidrar till att benet måste vara fullt utställt, trots att stolen är i lägsta läget och max nedpumpad i framkant, men jag har liksom du flera gånger önskat mig ett lite längre ben - dock blir kanske stolen för upprätt, ur säkerhetshänseende, då?
Jag kommer inte kunna ha stolen bakom förarsätet när jag själv skall köra - den får inte plats där, upptäckte vi redan när vi lånade hem en V70 från Upplands Motor, över helgen, för provkörning. Kanske att jag kommer kunna installera den höger bak, och att flickvännen kan sitta bakom mig? I nuvarande S60 (med universums kanske trängsta baksäte, efter Porsche 911) kan bara f.d. afghanistansoldater utan ben sitta...
av Tobbev
Snacksalig skrev:I nuvarande S60 (med universums kanske trängsta baksäte, efter Porsche 911) kan bara f.d. afghanistansoldater utan ben sitta...
Hänger inte med alls här. Tycker inte baksätet är märkvärt trängre i S60 än V70. Jag sitter utmärkt bakom frugan när hon kör (dottern sitter bakåtvänd i passagerarsätet fram), och hon sitter utmärkt bakom mig när jag kör. Lite smalare är ju baksätet, men det är ju inte vad som diskuteras här.

Jag är 196cm, frugan 176cm.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Tobbev skrev:
Snacksalig skrev:I nuvarande S60 (med universums kanske trängsta baksäte, efter Porsche 911) kan bara f.d. afghanistansoldater utan ben sitta...
Hänger inte med alls här. Tycker inte baksätet är märkvärt trängre i S60 än V70. Jag sitter utmärkt bakom frugan när hon kör (dottern sitter bakåtvänd i passagerarsätet fram), och hon sitter utmärkt bakom mig när jag kör. Lite smalare är ju baksätet, men det är ju inte vad som diskuteras här.

Jag är 196cm, frugan 176cm.
Jag menade i "min" nuvarande S60 (MY08), och jämförde med V70II (MY11). Jag har inga erfarenheter av den nya S60:n eller gamla V70n, och kan inte jämföra med dem.
Jag tycker bara att i en så pass stor mellanklassare som S60 (MY08) ska man kunna placera en normal barnstol, som volvo dessutom säljer som sin egen, bakom föraren. Även om föraren är över 1.90. Detta lyckas man med både i VW Passat och Ford Mondeo.
Användarvisningsbild
av kave
Snacks: Ja, Volvobilarna är väldigt trånga invändigt. En Golf Plus eller en Subaru Legacy lämnar flera cm mellan barnstol och framsäte. Det är väl ett signum för de sk Premiumbilarna att det ska vara trångt eftersom Audi A6, Bmw E60 och F10 är lika eller eller värre.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Min upplevelse vid provkörning av Audi A6, och med multitechen monterad i baksätet, bakom mig som förare, var att den fick plats. Jag upplevde A6:an som att den hade både mer plats i baksätet, och att baksätet var mer avpassat för en vuxen (med avseende på säteslängd och lutning av ryggstöd), än V70 II.
Konstigt nog brukar folk välja mellan V70, A4 (?!?) och 3-serien (?!?). Både A4 och 3-serien är väl mellanklassare och storleksmässigt jämförbara med V60 och Saab 93?
Dock ligger de väl i samma prisklass, kan jag tänka, och därför jämförs av nybilsköpare. Man kanske kan tänka sig en mindre bil i högre premiumklass - som jämförelse till V70 II?
Användarvisningsbild
av Brainy
Även jag har snöat in på Besafe, dock så hade Bilia utförsäljning på Britax babyskydd. Så jag lär läsa på lite om Britax och se om det verkar säkert och bra.

Isofix/bältesbas? Det blir nog bältesbas för mig med motiveringen att jag kan flytta över stolen till andra bilar utan att fundera på om de har isofix eller ej.
På framåtvänd stol lär det däremot bli isofix.
av Petzzon
Brainy skrev:Även jag har snöat in på Besafe, dock så hade Bilia utförsäljning på Britax babyskydd. Så jag lär läsa på lite om Britax och se om det verkar säkert och bra.

Isofix/bältesbas? Det blir nog bältesbas för mig med motiveringen att jag kan flytta över stolen till andra bilar utan att fundera på om de har isofix eller ej.
På framåtvänd stol lär det däremot bli isofix.
Har haft Britax och den har funkat bra vad gäller babyskydd, efetr detta blev det dock en Maxi cosi.
Även om du har isofix bas kan du alltid montera stolen utan bas i alla bilar.
Dock hade vi bältesbas och upplevde det ändå enkelt att flytta runt den.
av SverreK
Tänker också köra isofix på framåtvända när första grabben nått den åldern.. Skönt att veta att stolen sitter fast i sätet om det behövs bromsas.

/Sverre
Användarvisningsbild
av kave
Snacksalig skrev:Min upplevelse vid provkörning av Audi A6, och med multitechen monterad i baksätet, bakom mig som förare, var att den fick plats. Jag upplevde A6:an som att den hade både mer plats i baksätet, och att baksätet var mer avpassat för en vuxen (med avseende på säteslängd och lutning av ryggstöd), än V70 II.
Konstigt nog brukar folk välja mellan V70, A4 (?!?) och 3-serien (?!?). Både A4 och 3-serien är väl mellanklassare och storleksmässigt jämförbara med V60 och Saab 93?
Tja, en Ford Mondeo som är mellanklassare är ju längre än V70 så ev klass spelar väl ingen roll.
Jag utgår från att 3-serien är den minsta sk mellanklassaren och A4 är den största i premiumsegmentet.
V70II har ju extremt tjocka säten så det inverkar ju inte positivt heller.
B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]