Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

rdesign11 skrev:Verkar ju kanon detta :)
Om man har Iphone 4 då? Finns det något liknande ODB-dongle som man sedan med hjälp av en app till Iphone kan läsa av mätarna? Jag har ju redan GPS så att köpa en ny GPS bara för att se mätarna verkar lite overkill.
Det är väl samma dongel till alla enheter iPhone, Android telefon, Windows Netbook då de kör över bluetooth. Sen får du ladda valfri app i respektive maskin.

Går man ihop några stycken och delar porto får man ju dem för drygt en hundring....

http://www.aliexpress.com/product-fm/35 ... alers.html

-----------------

Det är väl bara Garmin som har en egen dongle som bara är kompatibel med Garmin GPS bluetooth och Garmin app, och därför blir Garminlösningen dyrare antar jag.
Ok, då jag ville ha en Wifi så har jag redan beställt en Kiwi. Den är ju dyrare än Bluetooth men å andra sidan (vad jag förstått) både snabbare och bättre. Det kanske är en smaksak :)
VolvoB20 skrev:Det är väl bara Garmin som har en egen dongle som bara är kompatibel med Garmin GPS bluetooth och Garmin app, och därför blir Garminlösningen dyrare antar jag.
Nja, Garmins har bl.a inbyggt minne och fortsätter "spela in" bilens data även om navigatorn är avstängd eller flyttad till en annan bil. Så fort du ansluter så laddar den över sparad data så den innehåller någon form av internminne och det är säkert en av orsakerna till att den är dyrare. Och givetvis varumärket förstås......:D

Garmins ansluter också automatiskt utan att man behöver göra något. Bara att starta och köra. Men det kanske de andra också gör iofs?

Kring snabbheten så vet jag inte hur stor skillnaden är. Garmins uppdaterar mycket snabbt och jag ser noll skillnad på ex bilens varvräknare och den på navigatorn och ex luftmassemätaren reagerar jättesnabbt. Det enda jag har synpunkter på med Garmins efter två dagars användning är att den största mätaren i mitten skulle kunnat haft en finare "nål-upplösning". Vid små förändringar så går nålen i små "hack". Inget som märks eg men......en detalj....

Det jag också saknar som garmin har pratat om att inkludera är att man skulle kunna sätta larmnivåer för resp mätare. Det skall ev komma i framtida mjukvaruuppdateringar hörde jag.

Men riktigt kul om ZizzoZ PaNi och ni andra testar och utvärderar de andra lösningarna. Vissa av apparna har förmodligen ännu mer funktionalitet än Garmin. har bl.a. sett en som man kan ha vid bankörning (ex ringen) och som med GPS och G-sensor mäter varvtider, G-krafter, kurvhastigheter etc. Riktigt kul!

Lycka till med köpen!

Jag skall själv skriva en liten rapport när jag kört med min ett tag. Har lagt upp ett videoklipp men det var tyvärr i mörker och utan ljud men det finns på min garagetsite nedan för den som vill se.
Jag skall själv skriva en liten rapport när jag kört med min ett tag. Har lagt upp ett videoklipp men det var tyvärr i mörker och utan ljud men det finns på min garagetsite nedan för den som vill se.
OT: Hur har du satt fast GPSen, det är inget fäste man får med då man köper GPSen va???
Bosse78 skrev:OT: Hur har du satt fast GPSen, det är inget fäste man får med då man köper GPSen va???
Det stämmer. Brodit har clips men de kostar en 400-500 kr och de måste man klämma in mellan listen och den mjuka delen av I-brädan. Jag köpte en hållare på Clas Ohlson för 49Kr där jag sedan limmade (2-komponentslim)den separata lösa sugplattan som följde med navigatorn. 10 minuters arbete. Passar hur bra som helst och går lätt att demontera utan åverkan. Har kört med detta i snart ett år nu. Se länk för beskrivning hur jag gjorde nedan.

Bild

Jag passade också på att dra fram ett extra cig-uttag som jag gömde under fläktutblåset vid pedalstället. En lödkolv och ca en timmas arbete. Hur jag gjorde beskrivet med foton etc ser du i denna länk:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... A5#p376299
Emiljonsson7 skrev:Nja, Garmins har bl.a inbyggt minne och fortsätter "spela in" bilens data även om navigatorn är avstängd eller flyttad till en annan bil. Så fort du ansluter så laddar den över sparad data så den innehåller någon form av internminne och det är säkert en av orsakerna till att den är dyrare. Och givetvis varumärket förstås......
Jag skall testa min och göra ett litet utlåtande sedan. Jag har väldigt svårt att tro att den kommer följa tex varvräknare i lika tagt som bilens utan kommer säkert hoppa fram så vet inte om man kommer kunna lite på den till 100%. Men som sagt hade ingen garmin gps som va kompatibel med den dongle så det skulle kosta ca 2500+ om jag skulle beställt gps o så. Då fick det istället bli till o testa en android dongle för 655:-. Dock om jag tycker det är kul o så då kommer jag nog beställa en gps + dongle. Tyckte det va lite mkt pengar att "testa" med.

Väldigt kul att du kom och skrev om det här Emiljonsson7 för jag hade då aldrig hört talas om att man kunde koppla in med gps,android,iphone :)
ZizzoZ skrev: Jag skall testa min och göra ett litet utlåtande sedan. Jag har väldigt svårt att tro att den kommer följa tex varvräknare i lika tagt som bilens utan kommer säkert hoppa fram så vet inte om man kommer kunna lite på den till 100%. Men som sagt hade ingen garmin gps som va kompatibel med den dongle så det skulle kosta ca 2500+ om jag skulle beställt gps o så. Då fick det istället bli till o testa en android dongle för 655:-. Dock om jag tycker det är kul o så då kommer jag nog beställa en gps + dongle. Tyckte det va lite mkt pengar att "testa" med.

Väldigt kul att du kom och skrev om det här Emiljonsson7 för jag hade då aldrig hört talas om att man kunde koppla in med gps,android,iphone :)
Tack! Ja det är två vägar att gå helt enkelt :D Båda har sina fördelar men det beror mer på om man redan har kompatibel GPS eller I-Phone/Andoid som du skriver. Jag har en gammal hedelig Nokia E51 och den har sina begränsningar ;)

p.s. jag läste på webben att Garmin hade problem i början då donglen drog ur batteriet i bilen av något skäl. Detta är fixat nu vad gäller Garmin men kan vara bra att veta om och kolla även för er som väljer Wi-Fi / I-phone eller Android. Förmodligen inräffar det bara om du har uppkopplningen kvar till OBD:n när du stänger ned och lämnar bilen. Tar du med dig telefonen antar jag tt den kopplar loss och går ned i avstängt läge av sig själv.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppska[…]

https://hosting.photobucket.com/42c531a3-beee-4b[…]

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]