Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kirre123
Amli skrev:
MattiasD skrev:
Kirre123 skrev:Jag har ägt snabba och riktigt snabba bilar men nu känns det som att jag prioriterar bränsleförbrukning (miljö) före en massa hästkrafter, min senaste bil var en v70 2,5t som var chippad och med den körde jag sällan över 90km/h det sista halvåret för då slukade den bara en massa bensin.
Den snabbaste var en sierra cosworth med 330hk kittet men det är några år sen.
Diesel är inget val för den som prioriterar miljö. De ända miljöriktiga modellerna Volvo har är 2.0F och 2.5FT.
Du har säkert rätt. Men jag vågar påstå att 99/100 som ens överväger en V70 DRIVe prioriterar ekonomi som nr.1. Och där är den svårslagen.
Volvos 2,0F är bara så j...a tråkig på något sätt så en sådan skulle jag ej vilja äga men 2,5FT är säkert en trevlig motor (har ej kört någon) men har en bränsleförbrukning som är för hög och total ekonomin är säkert bra mycket högre om man även räknar med försäkring, däckslitage, oljebyten 1000mil mm mm
V70 D5 är för dyr att äga för min del.

Jo det får jag väl hålla med om att ekonomin är en viktig del i mitt bilköp och det känns som att jag gör ett bra val miljömässigt.
av carvo
perhall skrev:Idén med DRIVe är utmärkt, dock tror jag inte att jag skulle stå ut. Den är otroligt långsam i accet jämfört med någorlunda snabba bilar. Kolla t ex BSR:s hemsida - före efter optimering. Att acca 80-120 kan ta 2-3 ggr så lång tid som med t ex en 2,5FT.
PH
Tycker inte att det är en riktigt rättvis jämförelse eftersom acc tiderna är med 3:an resp 4:ans växel. 2,5FT har ju 6 växlar medan 1,6D har 5. Utväxlingen är ju betydligt högre för 1,6D i detta fall.

Rekommenderar alla som tror att 1,6D är så otroligt långsam att ta en provtur. Tror de flesta kommer bli positivt förvånade.
av Steff 99
carvo skrev:
perhall skrev:Idén med DRIVe är utmärkt, dock tror jag inte att jag skulle stå ut. Den är otroligt långsam i accet jämfört med någorlunda snabba bilar. Kolla t ex BSR:s hemsida - före efter optimering. Att acca 80-120 kan ta 2-3 ggr så lång tid som med t ex en 2,5FT.
PH
Tycker inte att det är en riktigt rättvis jämförelse eftersom acc tiderna är med 3:an resp 4:ans växel. 2,5FT har ju 6 växlar medan 1,6D har 5. Utväxlingen är ju betydligt högre för 1,6D i detta fall.

Rekommenderar alla som tror att 1,6D är så otroligt långsam att ta en provtur. Tror de flesta kommer bli positivt förvånade.
Tveksamt om man blir positivt överaskad, V70 1,6 drive är slö , riktigt slö, men absolut en bil att välja om man kör mycket i tätort, men att försöka sig på en omkörning av en 24 metare kräver planering och 1 km fri sikt.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det finns faktiskt folk som inte måste köra om allt och alla som ligger framför och som lugnt och ledigt väntar på nästa raksträcka som är 1km lång.
Brukar tänka på det ibland när man varit i Karlstad (4 mil enkel resa på blandat 2+1 och motorväg) när man har släpkärra och håller 80-90 så händer det faktiskt att man har en eller ett par bila bakom sig hela vägen trots att det är 100-väg.Så som sagt, alla är inte så ivriga på vägarna..
Dessutom blir ju fler och fler vägar 2+1 alternativt motorväg så då kvittar det ju i alla fall om man någon gång då å då får "tänka" för att köra om.
Har inte själv provkört 1.6D i V70, men i V50 och där gör den ett gott jobb tycker jag..
av perhall
Kirre123 skrev:Volvos 2,0F är bara så j...a tråkig på något sätt så en sådan skulle jag ej vilja äga men 2,5FT är säkert en trevlig motor (har ej kört någon) men har en bränsleförbrukning som är för hög och total ekonomin är säkert bra mycket högre om man även räknar med försäkring, däckslitage, oljebyten 1000mil mm mm
V70 D5 är för dyr att äga för min del.

Jo det får jag väl hålla med om att ekonomin är en viktig del i mitt bilköp och det känns som att jag gör ett bra val miljömässigt.
När det gäller service är nog 2,5FT med 1500 mil billigare än 1,6D med 2000 mil. 1,6D har ett partikelfilter som kostar ca 1 kr/mil.
av perhall
carvo skrev:
PH

Det är faktiskt väldiigt svårt att jämföra vilken som är högst växlad eftersom den ena är en diesel. Men 2,5FT är nog utan tvekan marknadens högst växlade bensinbil i normal pris- och motorklass. Även på femman varvar den mindre än de flesta bilar i klassen på sexan så jag håller inte med om att det är orättvist. En 2,5FT varvar ca 3000 i 140 på femman och 2500 på sexan. Unikt för en bensinare. /PH
av MattiasD
Amli skrev:
MattiasD skrev:
Kirre123 skrev:Jag har ägt snabba och riktigt snabba bilar men nu känns det som att jag prioriterar bränsleförbrukning (miljö) före en massa hästkrafter, min senaste bil var en v70 2,5t som var chippad och med den körde jag sällan över 90km/h det sista halvåret för då slukade den bara en massa bensin.
Den snabbaste var en sierra cosworth med 330hk kittet men det är några år sen.
Diesel är inget val för den som prioriterar miljö. De ända miljöriktiga modellerna Volvo har är 2.0F och 2.5FT.
Du har säkert rätt. Men jag vågar påstå att 99/100 som ens överväger en V70 DRIVe prioriterar ekonomi som nr.1. Och där är den svårslagen.
Ja, en dieselbil som är miljöklassad och därmed skattebefriad i 5 år är troligen det billigaste att köra med. Det gör dagens miljöbilssubventions så otroligt fel då den ger dieselbilar mest skatterabatt (då skatten på dessa är högst) jmf med gas och etanolbilar som har låg skatt. Men man ska inte välja bort 2.5FT med miljöargument!
av DEriksson
Vi hyrde en 1,6drive i helgen Inför tysklandresan Visst bilen var inte snabb i acc men när man väl kom upp i fart räckte den allt till körde 150mil med släp på 0,66l enl färddatorn och 75 mil av den var med ca1000kg på släåpet och ca 300kg i bilen + 2 personer när det är dags att byta kommer iaf jag att köpa en sådan
av Steff 99
Variosboy skrev:Det finns faktiskt folk som inte måste köra om allt och alla som ligger framför och som lugnt och ledigt väntar på nästa raksträcka som är 1km lång.
Brukar tänka på det ibland när man varit i Karlstad (4 mil enkel resa på blandat 2+1 och motorväg) när man har släpkärra och håller 80-90 så händer det faktiskt att man har en eller ett par bila bakom sig hela vägen trots att det är 100-väg.Så som sagt, alla är inte så ivriga på vägarna..
Dessutom blir ju fler och fler vägar 2+1 alternativt motorväg så då kvittar det ju i alla fall om man någon gång då å då får "tänka" för att köra om.
Har inte själv provkört 1.6D i V70, men i V50 och där gör den ett gott jobb tycker jag..
Du har helt rätt att man inte måste köra om, det funkar hur bra som helst att ligga bakom vad det nu än är, men det gör ju inte 1,6d mindre slö för det....eller hur? :lol:
Användarvisningsbild
av Kirre123
DEriksson skrev:Vi hyrde en 1,6drive i helgen Inför tysklandresan Visst bilen var inte snabb i acc men när man väl kom upp i fart räckte den allt till körde 150mil med släp på 0,66l enl färddatorn och 75 mil av den var med ca1000kg på släåpet och ca 300kg i bilen + 2 personer när det är dags att byta kommer iaf jag att köpa en sådan
Härligt att det är någon med lite erfarenhet av modellen ifråga som är positiv :D
(det låter som ni hade mycket öl med er hem :mrgreen: )
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
V90 läggs ner.

Ja 220d är ju knappast en raket, däremo[…]

Oljud motorrummet

Startmotorn? Den ger ett metalliskt skrap/gnissell[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Tja har samma problem på min d5(d5244t4) H[…]