Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
Arese skrev:Jag har en 2011 XC60 D5 i garaget och jag kan tillstå att BMWs trelitersdiesel är mil bättre, främst avseende ljud- och gångkultur. Jag håller dock med dem som hävdar att 2011 D5 automat funkar bättre än tidigare årsmodeller. Motorn går mjukare och lådan växlar mer distinkt. Vid fartminskning, inför en rondell tex, växlar den själv ner tidigare så att man har en lägre växel på plats när man ger gas. Den växlar också upp tidigare, ofta hoppar sexan i redan i 70 km/h. En nackdel med att den växlar upp tidigt är dock att den ofta snurrar på 1200-1500 varv och då vibrerar och "durrar" det lite irriterande.

MVH
Arese
Självklart är en rak sexa bättre ur gångkultur, den är ju naturligt utbalanserad, men det var inte riktigt de aspekterna jag menade, D5an är ju de facto starkare, så det är ju bättre (jämfört med 3-litern i 525-utförande), ljudmässigt har jag ingen åsikt faktiskt. Min bil är tyst när jag kör och var det fränt ljud jag var ute efter så var det ju inte en diesel jag valde. Men körmässigt, dvs hur motorn dra och hur lådan växlar, så hade den där 525an inget att sätta emot, den kändes inte lika bra.
Användarvisningsbild
av Momentum
Tack Arese
Arese skrev:Vid fartminskning, inför en rondell tex, växlar den själv ner tidigare så att man har en lägre växel på plats när man ger gas.
Ja det var ju det jag sa
Momentum skrev: Min har "rätt" växel i redan i förhållande till vad motorn kan prestera i ett sådant läge
Lådan är redan "på plats" med en lämpligare växel, den växlar ju ner hela tiden då man saktar ner
Sen om man vill ha ytterliggare en lägre växel så trycker man hastigt ner gaspedalen lite så kuggar den ner ännu mer direkt
av Primus
Enzo skrev:
Primus skrev:
Enzo skrev:Jag tror att det är omprogrammeringen av växellådan som stått för den större delen av den lägre förbrukning som MY11 har gentemot MY10, samt lite annan teknik och utveckling då så klart. Men som det känns nu så ligger inte en D5 MY11 med automat efter någon konkurrent. En bekant fick just en 525 xd med automat (E61-kaross) och den ligger helt klart i lä drivlinemässigt och förbrukningsmässigt.
Det låter ju toppen att Volvo till slut har lyckats förbättra harmonin mellan låda och D5 motorn. Om det nu är så.. 8) Jag vill inte underskatta era bedömningar men allt för ofta tenderar man till att vara för positiv till sin egen nya bil. Det är som när Aftonbladet och Expressen testkör nya Volvo eller SAAB. Alltid höga poäng och glada tillrop.. :lol: . Men bara det att det finns ett sportläge borde förbättra läget minst ett snäpp. Och enligt mig var/är ju det här en av min bils stora svagheter så Volvo borde inte vara blind för behovet. När jag får tid ska jag provköra.

Att sedan Volvo skulle slå BMW:s motor och låda får nog anses som en världssensation. Dels för att BMW:n kostar naken som en välutrustad Volvo och som med "nödvändig" utrustning kostar mellan 100-200000 mer. Dessutom är BMW kända för att just kunna få fram fantastiska motorer och växellådor. Skulle Volvo slå det förvånar det mig att det inte redan framkommit tydligare i olika tester och provkörningar. Nää, det sista tror jag inte på helt enkelt. Men det är ju iofs en subjektiv uppfattning du har. Tycker man att Volvos motor och låda är bättre än BMW så är den ju det! I din värld. :lol: Observera att jag faktiskt inte har kört någon av de två bilarna så jag ligger ju i underläge för att påstå det jag påstår.. :oops: . Men jag är nog ganska säker på att tar du ut 100 testförare så kommer de allra flesta att hålla BMW:n som bättre. Kanske alla om man inte har en ny Volvo i garaget.. :D
Jag säger bara att BMW med likvärdig effekt drar mer i jämförbar körning (det är iofs en betydligt större cylindervolym och en äldre motor, det kommer en nyare version till MY11 ju, men ändå), samt att växellådan inte växlar lika lågvarvigt. Lustigt att du har såna fördomar, trots att du inte kört nån av bilarna, sådär jättemkt dyrare än ju inte 525an och jag tror säkert att den nya är bättre än dagens V70.

Men likförbaskat så verkar Volvo ha gjort nåt radikalt till MY11, och det vore kul att veta mer exakt vad de gjort.

Tror du verkligen att BMWs högre pris enbart beror på högre tillverkningskostnader så bör du nog tänka till en gång till. De tar så mkt betalt för att de kan, inte för att bilen kostar så mkt mer att tillverka.

Men hur som helst, XC70D5 med automat drar idag något mindre än en 525 xd, om du vill kalla det för en världssensation så får det stå för dig, jag finner det hur som helst absolut möjligt. Varför skulle just BMW vara unika där?

Jag kan säga att jag drog en medelstor husvagn i ca 12 mil, och förbrukningen då var nästan skrattretande låg. Jag lade märke till att lådan låste direkt och låg kvar på låga varv med behaglig förbrukning, så jag tror att de jobbat med lockup-hanteringen.

Dessutom verkar färddatorförbrukningen stämma bra med verklig förbrukning.
Vid en tankning fick jag återstående körsträcka 1240 km, men det hade föregåtts av ca 2 mil på 70-väg, men ändå!!! Den trillade snabbt ned till runt 1000 km vid efterföljande motorvägskörning.

Jag är inte särskilt impad av 525-motorn, däremot anser jag den vara bättre i 530-utförande (samma motor) och 520-motorn är ju en pärla, där ligger BMW före rejält, även om den inte är så snål som de säger.

Du får ursäkta, men du framstår lite som de vanliga kepsförsedda yngre killarna som envetet tror att BMW är bäst vad det än gäller. BMW gör många saker bra, men självklart är de inte bäst på allt och ibland lyckas faktiskt andra tillverkare också. Och dessutom, varför skulle BMWs 197 hk/400 Nm ur 3 liter vara så mkt bättre än Volvos 205 hk/420 Nm ur 2,4 liter? Är det verkligen orimligt att Volvon kan kännas lika bra, och kanske till och med lite bättre?
Kepsförsedda ynglingarna som bara..? Nu tryter argumenten tror jag. Inget ovanligt att gå från sak till person när man inte vet riktigt hur man ska uppföra sig och vad man ska säga...

När jag läser dina inlägg blir jag glad för det verkar som Volvo tagit viktiga steg i utvecklingen av motor och automatlåda. Det är det ju fler som intygar här. När du sedan jämför med BMW tror jag att du blivit lite imponerad av effektsiffrorna. Du återkommer till dem i flera inlägg som om det vore ett bevis för något bra. Här vill jag direkt ta dig ur den villfarelsen. Bara för att en motor har mer hk eller vrid så blir den inte automatiskt bättre för det jämfört med andra motorer. Den blir inte automatiskt bättre vare sig vad gäller gångkultur eller ingenjörskonst. Och jag håller fast vid att de flesta av 100 testförare skulle föredra BMW:s 525 motor före Volvos D5. Och att jag håller fast vid denna diskussion är att det är lite spännande att se hur man bygger upp argument för det man själv köpt... Jag kan tycka att Volvo är bra på många sätt(jag kör ju en själv) men att inte se dess brister är verkligen att ha bjälken i ögat. Sedan är ju upplevelser av bilar, motorer och lådor subjektivt. Så jag vill på inget sätt negligera din upplevelse och tro. Men som jag skrivit tidigare; De flesta skull nog inte hålla med i din jämförelse med BMW.
av Amli
Jag håller med Primus helt.
Jag noterar att alla som säger att MY11 är så otroligt mycket bättre kör just MY11... Jag har kört V70 D5 AWD med automat och jag kan säga direkt, någon stor skillnad är det inte.
av Enzo
Men herregud, böla om personangrepp, det var det väl knappast.

Däremot så befäster du ju tyvärr de fördomar jag hade, du har bergfasta åsikter om två bilar som du aldrig kört och uttalar lika bergsäkert att 100% av icke Volvoägande motorjournalister skulle hylla BMW förutsättningslöst.

Jag tror diskussionen är över här, precis som den ofta är med fanatiska BMW-förespråkare.
av Steff 99
Enzo skrev:Men herregud, böla om personangrepp, det var det väl knappast.

Däremot så befäster du ju tyvärr de fördomar jag hade, du har bergfasta åsikter om två bilar som du aldrig kört och uttalar lika bergsäkert att 100% av icke Volvoägande motorjournalister skulle hylla BMW förutsättningslöst.

Jag tror diskussionen är över här, precis som den ofta är med fanatiska BMW-förespråkare.
Jag vill nog återigen säga att det ÄR stor skillnad på en Volvo D5 och en 6 cylinders diesel sittandes i en 5-serie från BMW MY 2007 o senare, detta till BMW:s fördel.
Min känsla är att D5 är okultiverad i både igång och ljud upplevelese, D5 förbrukar också mer diesel i jämförbara hastigheter.
Om man sedan jämför automatlådan, men då får vi ta BMW:s 6 vxl automat, så växlar Volvon My 2010 o nyare ganska lika, men responsen i växlingarna där är Volvon avsevärt segare.
Men kom ihåg att då talar vi om BMW:s gamla låda, den nya 8 vxl som sitter i F10 är ett under av teknik, där är inte Volvo i närheten
när den sitter ihop med 530d motorn på 245hk, det är frågan om det finns någon drivlina som slår detta, tyvärr där ligger Volvo mil bakom.
av Arese
Amli skrev:Jag håller med Primus helt.
Jag noterar att alla som säger att MY11 är så otroligt mycket bättre kör just MY11... Jag har kört V70 D5 AWD med automat och jag kan säga direkt, någon stor skillnad är det inte.
Testa igen ! Jag har över 7000 mil i MY09 och MY10 i kroppen och framhärdar i att MY11 beter sig helt annorlunda. Skulle jag kunna välja skulle jag dock ta x25d drivlinan i XC60:n varje dag i veckan.

MVH
Arese
av Primus
Enzo skrev:Men herregud, böla om personangrepp, det var det väl knappast.

Nää, jag kan hålla med om att det inte var ett peronangrepp från din sida. Och jag är ärlig med att jag inte kört just dessa två bilar. Men jag har kört 325d, 520d och 530d. Jag har också kört Volvos nya D5 med manuell låda. Så jag är inte helt ute och cyklar.. 8) . Men vi har helt enkelt helt olika uppfattningar om BMW kontra Volvo i denna fråga. En viktigt del i detta är ju att du är nöjd med din bil. Jag har en kompis som var nöjd med sin 9-5 och argumenterade för dess förträfflighet. Nu kör han Volvo och är toknöjd och argumenterar som en bättre bilförsäljare på Bilia.. :lol:

Och jag erkänner att jag håller BMW som extremt bra. Men så kostar de också därefter. Jag hävdar också att Audi utvecklas snabbast av de stora bilmärkena nu och de senaste 3-4 åren. Volvo finns inte i närheten vad gäller nivå eller utvecklingstakt. Titta bara på S60 med ett mittutblås??? Hur ser det ut? En skitsak men ändå. Läs TV:s senaste nummer där de testar S60 mot Audi. TV är snälla mot S60 ändå vinner Audi. Varför detta konstiga inspel. Jo, Volvo har tappat fart och utvecklingskraft. Avståndet till BMW och Audi ökar, inte minskar.
Användarvisningsbild
av crumpets
Moderatorcrumpets:
Stämningen i tråden ligger lite på gränsen men är OK. Vill helst slippa se denna tråd bli en i raden som spårar ur på grund av personliga åsikter som kanske är lite starkare än ordningssinnet.
Påståenden kastas hit och dit och inget backas upp. Detta är inte regelbrott men inte heller särskilt god diskussionston, men som sagt. Ta det inte längre än så så slipper vi raderingar och låsningar.

Användarcrumpets:
Fantastiskt roligt att ni diskuterar dieslar ur ljud- och skojaspekt. En diesel är alltid en diesel och jag skrockar lite för mig själv varje gång jag hör det där fruktansvärda knattret oavsett om det är en audi merca volvo eller bmw det kommer ifrån. Skulle ha mycket svårt att leva med en dyr fin bil som låter som en eländig buss.
En vän har en audi med V6diesel, roade mig med att göra nedväxlingar med den häromveckan just för att det där roliga vinandet som kommer från sl-bussarna innan korsningar och inbromsningar uppstod då :roll:

OBS! Förstår såklart ironin i att predika om hätsk stämning för att sedan slänga in en brandfackla själv, ni får ta det med lite humor ;)
av Amli
Primus skrev: Jo, Volvo har tappat fart och utvecklingskraft. Avståndet till BMW och Audi ökar, inte minskar.
Håller med även här. För att inte tala om VW. Jag kollar efter ny bil och fick låna hem bland andra nya Touaregen. Ojojoj, VW har verkligen lyckats med den kan jag lova! :-)-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Helt rätt!! Att bygga den har i detta fall i[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Så här ser aggregataxeln (Volvos namn p[…]

Pilot Assist

Finns det olika Pilot Assist? Jag har kört li[…]

Visa din semesterbil(d)