- fre 30 okt 2009, 21:35
#336449

Det visar sig att, som tidigare nämnts, bi-xenon betyder att xenon-ljusen har två funktioner, det fälls mekaniskt bort en liten avbländningsskärm när man slår på helljuset. Precis så verkar det vara på de flesta bilmärken, men det kan heta lite olika. Man vill inte i onödan bygga bilar med fler än 2 xenonlampor eftersom de är så eländigt dyra (flera tusen per lyse).
Vad jag förstår är främsta orsaken till att man har extra halogenlampor för helljuset att man ska kunna helljusblinka även om man inte har xenonljuset på. Xenonlamporna tänder för långsamt, det tar någon sekund att få full effekt, och det lär vara framför allt tändandet som förbrukar dem så det vill man inte göra i onödan, så därför är de inte lämpliga för att åstadkomma helljusblink om de inte redan är på.
Som du kanske har märkt har man automatisk höjdjustering på xenonljuset - när man startar bilen så riktas de snabbt neråt för att sedan sakta höjas till "rätt" nivå. Det är tydligen ett krav därför att halvljuset från xenonljus är mer bländande än från halogenljus, så ett feljusterat xenonhalvljus skulle kunna vara väldigt störande och kanske rent av farligt för mötande trafik. Därför får man heller inte ha hemma-xenon-konverterade halvljus om man inte har automatisk höjdjustering, vilket man ofta inte har på halvljus byggt för halogen.
VolvoLuleå skrev:Jag hämtade ut min nya V70 2,4D förra veckan men blev lite besviken på en sak, jag trodde "Dual Xenon" betydde att även helljuset var Xenon men så var det ju inte.Jag reagerade precis som du när jag hämtade min bil - är det inte xenon i helljuset - var det inte bi-xenon jag köpte?
Jag vill slippa extraljus och funderar på att eftermontera Xenon i helljuset.

Det visar sig att, som tidigare nämnts, bi-xenon betyder att xenon-ljusen har två funktioner, det fälls mekaniskt bort en liten avbländningsskärm när man slår på helljuset. Precis så verkar det vara på de flesta bilmärken, men det kan heta lite olika. Man vill inte i onödan bygga bilar med fler än 2 xenonlampor eftersom de är så eländigt dyra (flera tusen per lyse).
Vad jag förstår är främsta orsaken till att man har extra halogenlampor för helljuset att man ska kunna helljusblinka även om man inte har xenonljuset på. Xenonlamporna tänder för långsamt, det tar någon sekund att få full effekt, och det lär vara framför allt tändandet som förbrukar dem så det vill man inte göra i onödan, så därför är de inte lämpliga för att åstadkomma helljusblink om de inte redan är på.
Som du kanske har märkt har man automatisk höjdjustering på xenonljuset - när man startar bilen så riktas de snabbt neråt för att sedan sakta höjas till "rätt" nivå. Det är tydligen ett krav därför att halvljuset från xenonljus är mer bländande än från halogenljus, så ett feljusterat xenonhalvljus skulle kunna vara väldigt störande och kanske rent av farligt för mötande trafik. Därför får man heller inte ha hemma-xenon-konverterade halvljus om man inte har automatisk höjdjustering, vilket man ofta inte har på halvljus byggt för halogen.