Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
andreas_lofgren skrev:För att den är framtung, har avdomnad styrning och är seg i reaktionerna. Mest därför. Körglädje är inte acceleration rakt fram.

V70 är en avspänd familjefraktare som passar bäst i D5 utförande med automatlåda, 3 ungar i baksätet och hela bagageutrymmet fyllt med "åka till fjällen" prylar. Till detta är den närmast oslagbar.
Håller med om att V70 är grym som familjebil med blomma och barn ombord och den stilla körstil som blir ett resultat av att ha dom med. 100 km/h på landsväg, lugna omkörningar och ett trevligt småchattande med baksätet är vad bilen är gjord för.

Däremot håller jag inte riktigt med om att D5 är den optimala motorn. Jag valde mellan D5 och 2,5FT och fann att FT:n var:

- Snabbare (främst i hög fart)
- Komfortablare (mindre ljud och vibrationer)
- Trevligare ljud och effektutveckling med snudd på dubbelt så stort användbart register

Däremot är ju D5 snålare och därmed billigare vid de miltal jag snurrar (5-7000 mil om året). Men pengar är ju inte allt :D

Valet mellan A6 2,0, V70 och Passat är inte helt enkelt: Passat står inför facelift vad jag förstår - annars helt ok, 2,0 motorn i Audi känns sådär ärligt talat och V70 är en bra bil men är nästan provocerande befriad från känslor. Jag skulle nog försökt klämma in en A6 2,8 X-edition med sportstol (Sportpaket) om det går...

Mvh
Arese
Senast redigerad av 1 Arese, redigerad totalt 0 gånger.
av Arese
AndS skrev:Jag har den gamla 2,4D i V70II och är min första diesel efter mera än 25år med olika bensinturbo och är helnöjd, lugnt fint och kraft så det räcker. Man köper inte en V70II för sportighet, oberoende om det finns T6 eller R-design.
Vill jag ha det sportigt så åker Yamahacykeln fram och då bleknar de flesta bilar när det gäller sportighet, men även det behovet börjar avta. Men det förutsätter att man har en motorcykel.
Hoj är mumma men jobbigt att få med weekendbagen och datorväskan på tjänsteresan... :D

Mvh
Arese
av perhall
andreas_lofgren skrev:Om subventionerna på etanol försvinner så brister kalkylen direkt. Vad gäller energieffektivitet så vinner 2,4D hands down. Det har alla andra europeiska länder förutom Sverige insett. När insikten väl kommer till Sverige skulle jag klart hellre vara ägare av en 2,4D än en 2,5FT.

För en privatperson i andra hand är sannolikt 2,4D mer ekonomisk också = bättre andrahandsvärde.
Jo, allt detta stämmer ju, bara motorerna håller. Det finns betydligt fler dieselmotorer än bensinmotorer på marknaden som har hållbarhetsproblem numera. BMW, Ford Mondeo... tyvärr så kommer nog de senaste direktinsprutade bensinmotorerna att ha vissa kvalitetsproblem, tidiga direktinsprutade bensinare har haft det. Men om 2,4D får bättre andrahandsvärde? Jo, det får den nog, men gamla D5 har inte bättre andrahandsvärde än 2,5T (jfr beg V70II). D5 var 35000 dyrare ny.
av perhall
Arese skrev:
andreas_lofgren skrev:För att den är framtung, har avdomnad styrning och är seg i reaktionerna. Mest därför. Körglädje är inte acceleration rakt fram.

V70 är en avspänd familjefraktare som passar bäst i D5 utförande med automatlåda, 3 ungar i baksätet och hela bagageutrymmet fyllt med "åka till fjällen" prylar. Till detta är den närmast oslagbar.
Håller med om att V70 är grym som familjebil med blomma och barn ombord och den stilla körstil som blir ett resultat av att ha dom med. 100 km/h på landsväg, lugna omkörningar och ett trevligt småchattande med baksätet är vad bilen är gjord för.

Däremot håller jag inte riktigt med om att D5 är den optimala motorn. Jag valde mellan D5 och 2,5FT och fann att FT:n var:

- Trevligare ljud och effektutveckling med snudd på dubbelt så stort användbart register

Däremot är ju D5 snålare och därmed billigare vid de miltal jag snurrar (5-7000 mil om året). Men pengar är ju inte allt :D

Valet mellan A6 2,0, V70 och Passat är inte helt enkelt: Passat står inför facelift vad jag förstår - annars helt ok, 2,0 motorn i Audi känns sådär ärligt talat och V70 är en bra bil men är nästan provocerande befriad från känslor. Jag skulle nog försökt klämma in en A6 2,8 X-edition med sportstol (Sportpaket) om det går...

Mvh
Arese

Håller helt med om 2,5T-FT:s fördelar mot gamla D5. Dessutom 35000 billigare när jag köpte. Men jag tycker inte att 2,5T/FT är så "rolig" som den beskrivs i denna tråd. En A6 2,8 är däremot rolig, har härlig nerv i motorn och är snålare, men dyr!! Och modellen börjar kännas gammal, kom 2004. Ska bli väldigt intressant att åka och prova nya 2,4D och se om man blir dieselfrälst:)/PH
av Arese
perhall skrev:
Arese skrev:

Mvh
Arese

Håller helt med om 2,5T-FT:s fördelar mot gamla D5. Dessutom 35000 billigare när jag köpte. Men jag tycker inte att 2,5T/FT är så "rolig" som den beskrivs i denna tråd. En A6 2,8 är däremot rolig, har härlig nerv i motorn och är snålare, men dyr!! Och modellen börjar kännas gammal, kom 2004. Ska bli väldigt intressant att åka och prova nya 2,4D och se om man blir dieselfrälst:)/PH
Missförstå mig rätt; 2,5FT är inget munterpiller jämfört med tyskarnas sexor, men jämfört med Volvos dieslar är den bra mycket muntrare pga trevligare ljud, mindre vibrationer, mer fart och bredare och mer progressivt effektband.

Mvh
Arese
av ekp99noh
Hej,

Och tack för alla intressanta inlägg, jag är "still confused, but on a higher level":-)

Det optimala hade ju varit att vänta ett par veckor, och sedan provköra motorerna på riktigt. Meeeen tyvärr, den möjligheten har åtminstone inte jag, utan skall skicka min beställning nu om ett par timmar. Och då tänker jag, riskbenägen som jag är, var "chansar" jag mest? Var e´risken störst att jag blir besviken? Var kommer skillnaden vara störst från nuvarande motor? Och då, mina vänner, när jag besvarar dessa frågor för mig själv kommer jag fram till att 2.5 FT är det rätta valet. Motivering: jag gillar motorn redan nu, och efter ytterligare 31 hk borde motorn bli än bättre. 2.4D gillar jag också redan nu, men här tror jag inte skillnaden blir så stor mot nuvarande modell, detta trots att vridmoment är klart bättre i den nya, om man läser Volvos spec. Men här undrar jag om det verkligen är möjligt att få ut detta vridmoment med bara 13 hk ytterligare.

Någon som håller med mig eller tycker motsatsen? Skynda er att komma in med synpunkter! Klockan 15:00 idag går beställningen iväg:-)

/ Nicklas
av Arese
ekp99noh skrev:Hej,

Och tack för alla intressanta inlägg, jag är "still confused, but on a higher level":-)

Det optimala hade ju varit att vänta ett par veckor, och sedan provköra motorerna på riktigt. Meeeen tyvärr, den möjligheten har åtminstone inte jag, utan skall skicka min beställning nu om ett par timmar. Och då tänker jag, riskbenägen som jag är, var "chansar" jag mest? Var e´risken störst att jag blir besviken? Var kommer skillnaden vara störst från nuvarande motor? Och då, mina vänner, när jag besvarar dessa frågor för mig själv kommer jag fram till att 2.5 FT är det rätta valet. Motivering: jag gillar motorn redan nu, och efter ytterligare 31 hk borde motorn bli än bättre. 2.4D gillar jag också redan nu, men här tror jag inte skillnaden blir så stor mot nuvarande modell, detta trots att vridmoment är klart bättre i den nya, om man läser Volvos spec. Men här undrar jag om det verkligen är möjligt att få ut detta vridmoment med bara 13 hk ytterligare.

Någon som håller med mig eller tycker motsatsen? Skynda er att komma in med synpunkter! Klockan 15:00 idag går beställningen iväg:-)

/ Nicklas
Hej

Med din beskrivning av dina behov av bra prestanda så är FT rätt för dig.

När det gäller 2,4d är det säkert inga problem att höja vridmomentet på låga varv utan att maxeffekten ändras i motsvarande grad. Karaktären tenderar dock att bli ännu "plattare". Ökat vrid långt ner i registret betyder ju dock väldigt lite för maximala prestanda. Där ligger man ju som bekant inte när man skall accelerera snabbt - då ska man ligga så nära maxeffekten som möjligt.

Mvh
Arese.
av DarrenB
andreas_lofgren skrev:Skillnaden mot exempelvis en BMW 5-serie Touring är stor.
Jag har haft både V70N 05:a samt precis hämtat ut en 2.5FT och jag har haft BMW 525i 05 samt 525d 07 (trimmad med M-Sport).
Håller inte med om att skillnaden är såå stor. Mot V70N vinner 5:an helt klart men mot V70II 2.5FT tycker jag att den komfortmässigt och motormässigt ligger närmre 5-serien, även om ljudkomforten är något bättre i BMWn. Nu kan ju inte jag så mycket om bilar men om man betänker att en motsvarande BMW kostar betydligt mer så tycker jag att man får mycket körglädje för pengarna med en V70 2.5FT. Trimmar man den blir det ännu bättre.

Jag räknade ut att jag skulle behöva punga ut 150.000 mer för att få motsvarande 5-seriebil med samma lull-lull. Lägg därtill att förmånsvärdet på BMWn är på över 7.000 och för Volvon strax under 4.000 samt att skatter och försäkringar billigare så känner jag att det är svårt att motivera prisskillnaden mot premiumsegmentet och jag är ändå en utpräglad BMW-fantast! :)

För att göra historien lång/kort så tycker jag att en Summum-utrustad V70II 2.5FT med nödvändigt lull-lull är jämförbar med en BMW 525 om man kör någorlunda Svensson-mässigt dvs lugnt och försiktigt men med blyfot enstaka tillfällen.

//D

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]