Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC70...
...drar 300 kg tyngre släp än XC60.

Om nu Volvos webbsida stämmer.
Användarvisningsbild
av kave
bjornw skrev: Enligt Kave drar XC60 mer soppa än XC70 men enl spec så drar de lika. Även om XC60 är tyngre kan de ha kompenserat det med annan utväxling, lägre luftmotstånd osv. Det ska bli extremt spännande att se vad den nya dieselmotorn kommer att kosta och vilken förbrukning den kommer få. Hoppas de inte segar på utan ersätter dagens generation i alla modeller snarast!
Hmm, läser Volvo PV detat forum? De har varit inne på Volvocars och ändrat till nästan exakt samma förbrukningssiffror som XC70 nu. Faktum kvarstår, det är samma motor men bilen väger mer, har sämre prestanda så den borde dra mer bränsle.
av Mattiasa
Innan jag var och provkörde XC60 var jag också av uppfattningen att XC70/V70 skulle vara större än XC60, men faktum är att jag satt mycket bättre i XC60 både i framsätet och baksätet (jag är 185cm, 85 kg). Att bagaget är mindre stämmer, men övriga utrymmen tyckte jag var bättre. Sedan att XC70:n skulle vara komfortablare håller jag heller inte med om. XC60:n var väldigt skön att åka i, och jag trivdes bättre i den än i XC70:n. Skulle man önska sig något, så skulle jag vilja ha lite mer skålade stolar i XC60:n. Det hade inte skadat enligt mina preferenser iaf....

Detta är mina uppfattningar, om hur jag upplevde skillnaderna på dessa två bilar under provkörningen i Göteborg. Ej vetenskapligt bekräftat vill säga... :o
Användarvisningsbild
av kave
Skillnad mot XC70, behöver riktigt riktigt stora hjul för att se bra ut.
Jag såg en XC6 med 19" på, jag gissade spontant på 17" på lite håll. Med 17" eller mindre blir det rena ballongdäcken.
av Amli
kave skrev:Skillnad mot XC70, behöver riktigt riktigt stora hjul för att se bra ut.
Jag såg en XC6 med 19" på, jag gissade spontant på 17" på lite håll. Med 17" eller mindre blir det rena ballongdäcken.
Precis som på XC90 med andra ord.
Nu har jag kört XC60 och även testat City Safety. På vägen uppförde sig bilen mycket bra. Härlig körkänsla. Tyst i kupén. Automatlådan verkade väl avstämd till motor och bil.

Fordonet skapade en viss "villhakänsla" trots att min XC70 II bara är ett år gammal. Nåja, kanske XC60 brusade lite runt a-stolpen vilket jag inte hört på min bil. XC70 är förvånansvärt tyst även i farter långt över vad farbror polisen gillar.

City Safety är en riktigt bra grej. Det kan jag garantera. Detta system kommer att rädda en hel del plåt men även fotgängare och annat som kan komma i den ouppmärksamme förarens väg. Förmodligen kommer Volvo att införa detta som standard med tiden. (Min förhoppning).

Sammanfattning: Jag far nog runt ett tag till i min XC70 II men när dieselhybriderna börjar dyka upp kan det vara dags att handla igen.

Hälsningar

Henry
Användarvisningsbild
av Brainy
Vad tycker ni om baksätet i xc60? Bilen i övrigt ger jag ett stort 8) men baksätet får bara :x
Hög bekväm sittdyna och ett bra ryggstöd förstörs totalt av de stora klumpiga bakre fästena till framstolarna som gör att det inte finns någonstans att göra av fötterna (jag har strl 45 men han som var med mig och kikade har bara 43 och hade samma problem) utan att sitta mycket obekvämt :(
Detta är inget problem som har att göra med att bilen är liten utan måste helt enkelt vara en mycket dum konstruktion. Man har stulit infästningen från XC90 rakt av och inte tänkt på att baksätet i övrigt är mindre.
Tyvärr måste jag säga för hade det sett ut som t.ex. på V70 eller för den delen S40 så hade man suttit mycket bättre.

Men men, tur att det inte blir jag som ska sitta i baksätet när jag väl köper en!

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av CarMan
vilken bil som är bäst kan ju bara köparen avgöra!
jag har många gånger hört folk klaga på att S60 är trång i baksätet, & har litet bagage utrymme m.m.
Men för dom som vill ha desa utrymmen så kan man ju köpa en S80 (ja nu är dessa mer olika än förr)

jag drar samma paralell mellan XC60 & XC70 bilarna har lite olika för & nackdelar. vad som är en fördel eller nackdel är ju nått bara köparen kan avgöra.

-----------------------

men jag antar att trådskaparen är ute efter att vinkla bilarna mot varan på sånt sätt man kanke i första anbliken missar, typ vilken som får dra tyngst släp eller vilken som går att utrusta med RSE m.m.
av Amli
Jag har varit och provkört XC60 D5 oxå och det var onekligen en positiv upplevelse. Jag upplevde den som lite mer kompakt och bättre känsla än min XC70. Jag har visserligen Four-C så min är mer komfortabel och går på samma gång att strama upp ordentligt, men det har mer med systemet att göra än bilen i sig. XC60 är klart rappare och roligare att köra. Jag tycker dock inte det var så stor skillnad utrymmesmässigt i kupén. Möjligt lite trängre på bredden samt i baksätet, men som sagt inte så stor skillnad. Bagage utrymmet var däremot klart mindre.

Vidare så håller jag med om att den är snyggare i verkligheten. Styling paketet dock är ett MÅSTE tillsammans med minst 18" fälgar.

Invändigt känns den lite mer påkostad än XC70 även om det är väldigt likt. Displayen uppe på panelen för bedrövlig ut och sitter det ingen navigator på plats är det en stor ful plastbit som sitter där istället.

För mig hade inte XC60 varit ett alternativ men det har mest att göra med storleken. Men en riktigt fin bil, det tycker jag att det är!!
av Linqid
CarMan skrev:vilken bil som är bäst kan ju bara köparen avgöra!
jag har många gånger hört folk klaga på att S60 är trång i baksätet, & har litet bagage utrymme m.m.
Men för dom som vill ha desa utrymmen så kan man ju köpa en S80 (ja nu är dessa mer olika än förr)

jag drar samma paralell mellan XC60 & XC70 bilarna har lite olika för & nackdelar. vad som är en fördel eller nackdel är ju nått bara köparen kan avgöra.

-----------------------

men jag antar att trådskaparen är ute efter att vinkla bilarna mot varan på sånt sätt man kanke i första anbliken missar, typ vilken som får dra tyngst släp eller vilken som går att utrusta med RSE m.m.
Varför är inte RSE tillgängligt till XC60?
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]