Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
Om det är samma fel som ni har vet jag ej men det finns en ny programvara för ECM men liknande symptom som ni har så har man tur kan det vara enkelt åtgärdat

//Goose
Användarvisningsbild
av Korny
gooose skrev:Om det är samma fel som ni har vet jag ej men det finns en ny programvara för ECM men liknande symptom som ni har så har man tur kan det vara enkelt åtgärdat

//Goose
Har nu uppdaterat till denna mjukvara, men bilen går ändå som en potta skit när den e kall. :evil:
Ännu ett verkstadsbesök är inbokat den 17mars, hoppas att dom lyckas lösa problemet då.

/David
av Vålvå
Nu har jag också märkt av detta fenomen.Idag efter några minuter på tomgång vid en järnvägsövergång svarade inte motorn.Har någon fått sin mjukvara uppdaterad? och i så fall blev det någon skillnad.
Användarvisningsbild
av Korny
Vålvå skrev:Nu har jag också märkt av detta fenomen.Idag efter några minuter på tomgång vid en järnvägsövergång svarade inte motorn.Har någon fått sin mjukvara uppdaterad? och i så fall blev det någon skillnad.
Jag har fått ny mjukvara i ECM och sen dess har inte fenomenet med att bilen blir helt orkeslös dykt upp igen.

Tyvärr går dock bilen ojämnt mellan 1400 och 3000 varv ibland, känns ungefär som när en 4 cylindrig motor går på 3 cylindrar men fenomenet minskar när motorn fått upp temp, och många gånger uppkommer det inte alls... himla skumt.... återkommer med info, bilen ska in på verkstad imorgon... igen...

/David
Användarvisningsbild
av Korny
Då va de dax att byte lambdasond, den hade tydligen genererat 3 olika felkodar vid förra verkstadsbesöket, då lossade dom kontakten och sprayade kontaktspray och då försvann 2 av felkoder men tydligen så gav lambdasonden fortfarande ett helt omrimligt värde så ny beställdes igår och skulle bytas idag. Dock visade de sig att specialverktyg krävdes och de måste beställas från Göteborg så ny tid är inbokad på torsdag.
Som "tur" va så kom felet tillbaka när mekanikern körde ut bilen ur verkstan, så han tog en lite sväng och kunde konstatera att nått inte är som det ska med bilen, han trodde att den bara gick på 4 cylindrar, fattar inte hur byte av lambdasond ska lösa de men de lär väl visa sig.
Tänk att man redan har 5 dagar på verkstad med en bil som är 3 månader, skrämmande...

/David
av Vålvå
Jag vet hur det känns att ha en ny bil som strular. :(
Min förra bil XC90, körde jag bara till första korsningen innan jag vände om (inga bromsar). :shock:
Men min V70II har skött sig exemplariskt frånsett ovan nämnda slöhet,dock inget jag ligger sömnlös över.
Värre då om man drabbas av felkoder och "hostande" motor som Korny,men ge det några verkstadsbesök så fixar det sig :wink: Du har ju garanti :)
Användarvisningsbild
av Korny
:( då va lambdasonden bytt med felkod kvarstår. Agerade ryggsäck åt mekanikern (hehe) under byte och felsökning och lärde mig lite grann på köpet, att vara bilmek på Bilia e inte lätt, speciellt inte när man har ett så kasst diagnostikverktyg som VIDA! Både jag och mekanikern försökte förstå hjälptexten till olika felkoder men de var så luddigt skrivna att vi fick gissa oss fram till vad som gällde. Ex "mät med avsikt på kortslutning mellan virituell jord #6 på anslutningsdon och mätpunkt #31" däremot framgår inte huruvida det ska vara kontakt eller inte, vadå "med avsikt på kortslutning" kan inte blir mycket otydligare, KASST (tyckte vi iaf)!

Hur-som-haver så fick jag åka därifrån med samma fel som när jag kom dit, nu skulle dom kontakta experter i Göteborg för att försöka fastställa om hela lr delar(?) kabelhärvan måste bytas för det är där dom tror att felet ligger... Fler dagar på verkstan väntar.....

UPPDATERING:
I måndags va bilen inne för ytterligare felsökning, dom hittade och fixade ett jordfel till lambdasonden :-)-) , MEN när dom kollar mätvärdet från lambdan i realtid så ligger det för lågt....
Dom hade fått uppgifter på att värdet skulle vara 1.5-4 (volt?) men de ligger på 0.1-0.3 , så nått stämmer inte.
Och grundproblemet med ryckig/ojämn motorgång återkom på tisdagen, så nu är det 7:e verkstadsbesöket bokat... :cry:

/David
Användarvisningsbild
av Korny
Kör en lite uppdatering här:

Imorgon - fredag ska jag hämta bilen efter att Bilia haft den sen i måndags.
Dom har felsökt och testat massor av grejor och de som verkar/förhoppningsvis ha hjälpt va slutligen byte av samtliga spridare, men dom ska provköra ytterligare imorgon, är inte felet fixat då så ska jag ta ett snack med säljaren och verkstadschef om hur vi ska lösa detta.

Bilen har på 4 månader varit på verkstaden i 10 dagar, helt sanslöst.....

UPPDATERING 2: Spridarbytet hjälpte inte, så bilen fick stå kvar över helgen. I måndags bytte dom EGR enheten och efter det så har bilen funkat bra.
Va en skum grej bara när jag skulle åka iväg på tisdag morgon: När jag satte mig i bilen så varnade den för "låg kylvätskenivå - stanna bilen", kollade och mycke riktigt låg kylvätskenivån 1 cm under min.strecket, undrar vart den kylarvätskan tagit vägen över natten?

Skönt iaf att få hem bilen...

/David
Användarvisningsbild
av Korny
Shit, jag kollade igenom mina gamla inlägg och insåg att min bil varit nästan lika mycket på verkstan som hemma hos mig sen den 16:e mars....
Nu står den där för 3:e veckan i rad med samma problem som jag haft hela tiden, ojämn motorgång...

Blir nog snart en "Aldrig mer en Volvo"-människa.... :cry:
Brandsläckare i V90?

Hej. Tittar också på att sätta en[…]

SRS - FELKOD ecm-720a

Hur har det gått? Felkod för immobiliz[…]

Googlar man numret så. https://www.volvo200.[…]

Jag har "bara" AC (745 GLT 16V -88B) men[…]