Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Glapp är väl det vanligaste. Sen ska ett lager inte gå lätt, då är det utslitet. Man ska alltså inte kunna snurra till det så det frisnurrar. Det ska stanna hyfsat direkt.
Det går att byta enbart lagret på kompressorn och detsamma gäller frihjulsremskivan på generatorn.
Det går att göra på plats men är en smula trångt.
Bytte remskivan på generatorn och gjorde som så att jag lossade den och vred den där den låg så att säga.
Gällande lagret på kompressorn så finns det hela magnetkopplingar att köpa med lager och allt för runt 1000:-. Byts också på plats som sagt.
pb81 skrev:Nä det finns ju inga garantier givetvis, men när man byter rem så kontrolleras ju lager. De brukar ju låta illa en bra stund innan något skär ihop ordentligt.
Absolut bör man kontrollera det men vem vet vad som händer 500 eller 1000 mil senare?

Sedan ang ljud som inte skall finnas där, min fru körde ca en månad med bromsbelägg som var nere på metallen innan jag hörde det. Med det vill jag säga att det kanske inte är uppenbart för alla när nya ljud tillkommer som inte skall vara där :-)
Det där frihjulet till generatorn verkar vara en svag punkt. Nästan så jag är sugen på att byta den i förebyggande syfte. En kollega som hade sin V70 -15 inne för kamremsbyte i höst fick multriremsavhoppning bara par veckor senare pga detta generator-hjul. (Så det hade verkstaden missat) Dock en D2 om det skiljer nåt
Variosboy skrev:Glapp är väl det vanligaste. Sen ska ett lager inte gå lätt, då är det utslitet. Man ska alltså inte kunna snurra till det så det frisnurrar. Det ska stanna hyfsat direkt.
Det går att byta enbart lagret på kompressorn och detsamma gäller frihjulsremskivan på generatorn.
Det går att göra på plats men är en smula trångt.
Bytte remskivan på generatorn och gjorde som så att jag lossade den och vred den där den låg så att säga.
Gällande lagret på kompressorn så finns det hela magnetkopplingar att köpa med lager och allt för runt 1000:-. Byts också på plats som sagt.
Hur i helskotta fick du på ac-remmen? Jag hade köpt ett speciellt "skohorn" för just det ändamålet dvs för att få på remmen. Hur jag än försökte så lyckades jag inte, fick till slut åka till Volvoverkstan och punga ut 1500 kr för att lägga på remmen. Lagret i magnetkopplingen i brorsans bil har gett upp. Han har klippt ac-remmen för att ge sig i kast med byte av lager (och därefter påläggning av rem) framåt vårkanten. Var går det att köpa kompletta magnetkopplingar?
Hehe det där med frugans bil är ett återkommande problem, tror vi herrar får låna tanternas bil ibland och kolla efter fel. Min sambo anser att bilen inte har problem så länge den rullar. Sen hur den låter eller går undertiden är skitsamma, bara det rullar.
Cox skrev: Typ men måste säga att jag vart imponerad av min, förra veckan hon sa att bilen lät konstigt vid 80 km. Muttrade tog jag en sväng med bilen och mycket riktig den morrade av ett hjullager fram

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Uppskattat när man iallfall kan få en hint om att det är ngt nytt ljud som inte hörts förut :-)
Variosboy skrev:Lägga på remmen innan man skruvar fast kompressorn var lösningen den gången.
Man får alltså vinkla kompressorn så remmen kommer på, och sen drar man dit den med sina bult så hamnar den rätt
Lösgjorde du dvs skruvade du loss kompressorn helt och hållet, så att den hägde i ac-rören för att vinkla den, eller tänker jag fel?

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]