Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Det går uppenbarligen att utan Volvos hjälp skaffa sig kunskap om hur bilens datanät fungerar i detalj och därigenom också möjliggöra saker som Volvo inte tänkt sig att man skall kunna göra. Exempelvis har vi en forummedlem (johnnype) som vet det mesta som är värt att veta om CAN-nätet på P2-bilarna (V70N m.fl.), särskilt de som är tillverkade före ansiktslyftningen kring MY -05, och kan göra lite vad han vill med bilar av de årgångarna. Men det är självfallet avsevärt jobbigare att tillägna sig den här kunskapen "bakvägen".
Användarvisningsbild
av apersson850
Schmoyoho skrev:
apersson850 skrev:Jag läste tråden på swedespeed. Det är tydligen exakt som jag trodde. Sådan information som man kan se i det gamla instrumentet, typ hastighet och varvtal, fungerar, men sånt som är nytt fungerar inte. Alltså finns inte alla meddelanden tillgängliga, och det är precis vad man kan vänta sig.
Service-indikatorn är ny för digitala instrumentet och fungerar även på eftermonterade instrument trots att det är något som inte fanns förut. Jag vet inte hur t.ex power-mätaren fungerar men t.ex beräknad last är ju en parameter som redan finns i ECM så det känns ju som att det inte borde vara något problem att visa det.
Det beror helt på hur DIM beräknar värdet som den vill visa. Det kan lika gärna vara så att det finns en del av den informationen som den vill ha tillgänglig att abonnera på, från någon annan styrenhet, men inte allt. Eller så ska den ha data i något annat format, som man tillfört som funktion i senare modeller, för att supportera visningen av det här värdet i instrumentet.
En annorlunda visning av servicetillfällena kan då vara baserad på information som fanns redan tidigare, bara visas i ett nytt format.

CAN-system fungerar rent allmänt så, att de noder som finns på bussen har två olika sätt att ge ifrån sig data. Antingen läser man ett dataobjekt när man är intresserad från önskad nod (RDO). Då kollar man när man vill veta om det hänt något. Skrivning till noden fungerar på motsvarande sätt.
Eller så prenumererar man på data från en viss nod (SDO). Då skickar noden information när värdet ändrats, eller med ett visst tidsmellanrum, beroende på hur den är funtad. Men om det inte finns stöd för att läsa eller prenumerera på en viss sorts information, så kan man inte lägga till exempelvis visning av denna data. Den existerar helt enkelt inte. Ibland kan man räkna ut den från annan information, men det är inte alltid det går.

Det finns ju en del "fuskmoduler" som tillför nya funktioner, typ värmarstart via fjärrstyrning eller fjärrstängning av bagageluckan. De fungerar så att den som gjort den snokat reda på vilket meddelande som skickas i bilen när den önskade funktionen ska ske. Sen stoppar fuskmodulen in detta meddelande i nätverket, som om det hade uppkommit på vanligt sätt, och simulerar därmed att någon tryckt på knappen där bak för att stänga luckan. Modulen som prenumererar på meddelandet tycker det ser lika bra ut som det brukar göra, och utför kommandot, trots att meddelandet egentligen kom från en falsk avsändare.
av mbc
Idag var det lite roliga inlägg på retros facebooksida, tydligen finns det en rysk firma som har en färdig lösning som funkar till alla 08-13.

http://vespervolvo.ru
Citerar vad ryssen lagt ut på v70ii owners facebooksida
"Good day! Hello to all Volvo lovers from Russia. I am the CEO of the company Vesper Volvo. We are the inventors and manufacturers of module for connection of TFT Retrofit for all cars Volvo p3 platform with the release of 2006. until we have a reliable partner in Sweden, yesterday sent the first batch of adapters in Sweden, and the people whom they were sent have not yet received them, said that their development. Today we will recall the parcel. Very funny situation. I think everyone should know the truth. I'm not going to name names and post links, I think anyone should know who it was. Sorry for bad English, I use translator."

Citerar från ryssens facebooksida.

"Our company offers an exclusive improvement for your Volvo: installation of TFT panel VOLVO sample 2014, in VOLVO cars of the 2006 - 2013 model years.
Models which the service is available for: S60, V60, XC60, S80, V70, XC70 2006-2013 model years.
The installation of the new Volvo dashboard will update your interior to the latest Volvo model years. Also, it will add more informativeness - you will be available for such information as displaying engine temperature, economizer, etc."

Videos and photos:
https://a.d-cd.net/b45e4b1s-960.jpg

Drive2 blog: https://www.drive2.ru/o/VESPERVOLVO
E-mail: [email protected]
Website: vespervolvo.ru
Facebook: https://www.facebook.com/vespervolvos/
Instagram: https://www.instagram.com/vespervolvo/
av daekol
Om man kollar vespers instagram där verkar det ju vara möjligt att byta interiören till MY12 också med nya skärmen i mitten och allt. :o
av andersuw
@apersson850

Så vitt jag vet funkar CAN generellt så att mottagande nod censurerar beroende på initiala instruktioner från CEM som i sin tur härrör från carconfig. CAN är således en typ av "broadcast system". Om mottagande nod inte har order att lyssna lyssnar den inte. Om den har order att lyssna gör den det.

Har du någon annan idé om hur detta fungerar?
av Schmoyoho
Begriper inte riktigt vad vespervolvo menar med att de återkallar paketen, men verkar kosta 4200 kr för TFT-adaptern om jag förstår det rätt och ytterligare 2100 kr för ett använt instrument? Kändes lite saftigt.
Användarvisningsbild
av apersson850
andersuw skrev:Så vitt jag vet funkar CAN generellt så att mottagande nod censurerar beroende på initiala instruktioner från CEM som i sin tur härrör från carconfig. CAN är således en typ av "broadcast system". Om mottagande nod inte har order att lyssna lyssnar den inte. Om den har order att lyssna gör den det.
Det är möjligt att Volvo gör så, men det är inte något som är generellt för CAN-bussar. CAN innebär en parallellkoppling av alla enheter. Alla kan sända till alla och alla kan höra allt. Ett meddelande avsett för en viss nod innehåller dess adress, så andra noder bryr sig inte om det. Broadcastmeddelande läses av alla, men om de sen gör något med informationen beror på om de behöver den eller ej.

En nod kan begära en viss information från en annan nod, som då skickar tillbaka den, om den vet vad förfrågan innebär. Då kan det vara så att i en senare modell av bil har nod A förändrats, så att den vill veta något från nod B, som B inte tidigare fick förfrågan om. Ifall B redan i det äldre utförandet kände till denna information, då fungerar det. Men om nod B måste uppgraderas med fler funktioner i senare utföranden, för att supporta nod A:s nya funktionalitet, då fungerar det inte att bara lägga till en nyare nod A.

Sen kan naturligtvis en användare av CAN lägga till egna struktureringar i nätet. Om man vill låta CEM innehålla ett program som skickar ut konfigurationsdata till noderna, exempelvis "Jag vet at du har funktionen för tiduret till värmaren, men du får inte släppa ifrån dig den, för det har kunden inte betalt för", så går det bra. Eller "du får bara köra en förenklad navigator, fast du har full funktionalitet inbyggd, för kunden har inte betalt för det heller".

Jag har ingen egen information om exakt hur Volvo gör i sina CAN-nätverk. Däremot har jag programmerat CAN-nätverk i andra maskiner, så jag är bekant med hur olika implementation av CAN fungerar generellt. Det finns flera varianter baserade på CAN, exempelvis CANopen, DeviceNET och Mechatrolink-II, som alla är CAN i grunden. Mechatrolink-II är ett rent motionnätverk baserat på CAN-hårdvara.
av mbc
Schmoyoho skrev:Begriper inte riktigt vad vespervolvo menar med att de återkallar paketen, men verkar kosta 4200 kr för TFT-adaptern om jag förstår det rätt och ytterligare 2100 kr för ett använt instrument? Kändes lite saftigt.
Om jag fattat det rätt så har retrofit beställt moduler av ryssen.
Retrofit har inte berättat för nån om ryssens lösning utan hävdat att de har snart en egen lösning framme, nån har fått nys om deras hemlighetsmakeri med ryssen och kontaktat honom.
Eftersom retrofit hävdar att det är deras egen modul som är på gång så har ryssen blivit sur och återkallat paketen.
Har varit lite underhållande läsning både på retrofit och v70ii owners facebooksida där retrofit har kommit med ursäkter och bortförklaringar.
Det mesta är dock borta nu.
Senast redigerad av 1 mbc, redigerad totalt 0 gånger.
av Uninium
StefanN skrev:Säljer inte ryssen direkt till kund eller vad sysslar han med?
Jo,500eur för adaptern inkl frakt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 23

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering