- tis 06 jun 2017, 18:02
En särskild finess om man som jag har paddlar på ratten är att man tillfälligt kan gå över i manuellt läge och sedan få automatisk återgång till D-läge utan att röra spaken överhuvudtaget. Vill jag få lite mer motorbroms i en brant nedförsbacke räcker det med några paddeltag på vänster sida för att få lagom mycket nedväxling och tycker jag det blev för mycket är det bara att justera med högerpaddeln. Bilen ligger sedan kvar i manuellt läge så länge motorn fortfarande bromsar eller den märker att jag paddlar lite. Utan motorbroms eller fortsatt paddling återgår den av sig själv till D-läge. Det går också att återgå till D genom att dra i båda paddlarna samtidigt och sedan släppa.
Vill jag slippa automatisk återgång till D-läge vid paddling måste jag fälla över spaken i S/M-läge. Men den möjligheten tror jag aldrig jag använt mig av. Tillfällig extra motorbroms är däremot ofta aktuellt på semesterresor söderut så den funktionen använder jag rätt flitigt. Paddlarna är rätt trevliga i det sammanhanget, särskilt om man har så mycket som åtta steg att dribbla med. :D
Vill jag slippa automatisk återgång till D-läge vid paddling måste jag fälla över spaken i S/M-läge. Men den möjligheten tror jag aldrig jag använt mig av. Tillfällig extra motorbroms är däremot ofta aktuellt på semesterresor söderut så den funktionen använder jag rätt flitigt. Paddlarna är rätt trevliga i det sammanhanget, särskilt om man har så mycket som åtta steg att dribbla med. :D
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
- By Wakki