- tis 08 nov 2016, 21:25
Dock kan ju sensorn för kylvätsketemperatur ha fått spatt på samma sätt (ibland för lågt värde, ibland för högt) utan att för den skull sätta felkod. Ett tänkbart sätt att kolla detta är att mäta temperaturen på kylvätskan med vanlig termometer (t.ex. stektermometer) via expansionskärlet. Det kanske är lite svalare där än i andra delar av systemet men jag tycker inte det borde skilja så himla mycket. Och termostaten bryr sig troligen inte om vad tempsensorn säger utan rättar sig efter hur varm vätskan de facto är (förutsatt att den är hel). Var försiktig när du lättar på locket bara. Bör förstås göras mycket gradvis och försiktigt med varm motor.
snepo skrev:Har kollat felkoder. Hittade inga. Felmeddellandet i instrumentet var borta. Stoppade i en ELM 327. Körde hårt nästan en timme. Tempen som högst var 56 grader. I stadskörning sjönk den till 50 grader. Vet inte hur pålitlig en ELM är. Borde ju inte visa mer än 30 grader fel. När jag startade efter att kollat felkoder gick inte fläktarna igång. De gick inte heller när jag stängde av bilen. Mysko. Termostat??Ja mysko. Din ELM läser bara den temp bilen redan registrerat så den är med all sannolikhet oskyldig. Man skulle i och för sig kunna tänka sig att termostaten kärvar i båda riktningarna (ibland inte öppnar ordentligt, ibland inte stänger ordentligt). Men det förklarar inte varför fläktarna gick igång med helkall motor.
Dock kan ju sensorn för kylvätsketemperatur ha fått spatt på samma sätt (ibland för lågt värde, ibland för högt) utan att för den skull sätta felkod. Ett tänkbart sätt att kolla detta är att mäta temperaturen på kylvätskan med vanlig termometer (t.ex. stektermometer) via expansionskärlet. Det kanske är lite svalare där än i andra delar av systemet men jag tycker inte det borde skilja så himla mycket. Och termostaten bryr sig troligen inte om vad tempsensorn säger utan rättar sig efter hur varm vätskan de facto är (förutsatt att den är hel). Var försiktig när du lättar på locket bara. Bör förstås göras mycket gradvis och försiktigt med varm motor.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
- By Wallner77