- fre 13 maj 2016, 19:01
Tycker det är rätt problematiskt att uttala sig om vad Volvo kan och inte kan när det i själva verket inte är Volvo personvagnar som avses utan en hoper enskilda verkstäder. De är visserligen auktoriserade av Volvo och det ställer vissa krav men det kan förstås variera avsevärt när det gäller hur bra de i praktiken fungerar, liksom det kan variera från en mekaniker eller verkmästare till den andra inom samma verkstad. Själv har jag sedan 25 år tillbaka anlitat Upplands Motor i Uppsala och ytterst sällan funnit anledning att beklaga mig över dem. Tvärtom har jag i de flesta fall varit väldigt nöjd trots att jag är säker på att jag är en ganska krävande kund. De är också alltid öppna för lösningar som är ekonomiskt rimliga givet bilens ålder. De har till exempel många gånger själva föreslagit att jag handlar delarna på skroten istället för hos dem när de tycker priset på nydelen är orimligt högt.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut