Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordan
Mitroken skrev:Vad kostar det att installera Webasto dieselvärmare på v70 2013 diesel?
Värmare är standard men kolla så att den har timer.
av mbc
Nordan skrev:
Mitroken skrev:Vad kostar det att installera Webasto dieselvärmare på v70 2013 diesel?
Inte säkert det är standard om det är en importbil.
av Mitroken
mbc skrev:
Nordan skrev:
Inte säkert det är standard om det är en importbil.

Jaha så pass..
Bilen jag kolla på är en V70 2013 diesel summum automat d4 som är import. Ingen dieselvärmare tyvärr!
Så jag ska fråga om den har värmare eller timer? eller kanske båda?

Vad kostar Webasto annars?
av andersuw
Mitroken skrev:
Jaha så pass..
Bilen jag kolla på är en V70 2013 diesel summum automat d4 som är import. Ingen dieselvärmare tyvärr!
Så jag ska fråga om den har värmare eller timer? eller kanske båda?

Vad kostar Webasto annars?
Om bilen inte har bränslevärmare och du vill ha en, vilket jag tror du vill i vårt klimat, tror jag du gör klokt i att försöka hitta ett annat exemplar. Att eftermontera bränslevärmare är dyrt, både för att delarna kostar en vacker slant och för att det är en hel del monteringsarbete. Om man köper delarna på skroten och gör jobbet själv är det kanske idé men annars är det tveksamt. Observera också att det på en importbil kan fattas andra saker som vi ser som självklara här i Sverige. Tittade just lite på skillnader i standardutrustning för nya V90 på den tyska jämfört med den svenska marknaden. Det visade sig att de bilar som såldes i Tyskland inte bara saknade bränslevärmare som standard utan också sätesvärme, strålkastarspolning och larm.
av mbc
Saknar den värmare så kolla efter en annan, tro mig jag hade en 04 import och när det blev riktigt kallt så blev det bara ljummet i kupen och motorn tog fruktansvärd lång tid på sig att komma upp i driftstemp.
Varför tror du det är standard på svensksålda bilar?
Värmen funkar inte bra när det blir riktigt kallt utan tillskottsvärmaren tyvärr.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag skulle inte vilja ha dieselbil utan värmare.. Men det är inte för värmen i kupén.. Utan för att kunna fjärrstarta eller tidsstyra.

Jag körde med "autovärme" avstängd i tre år med mig V70 D3 och jag upplevde inte att det var kyligt eller så i kupén, och med mitt körmönster (inte så mkt stillastående) så värmdes biöen upp rätt snabbt och jag fick bra värme.

Jag ville inte att värmaren skulle slå på och av lite då och då. Känndes dumt att ev sota ner den om man ibland gjorde kprtare resor.. Då hann den ju bara starta och gå nån minut innan man ändå stängde av bilen...
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag kollade vid ca -10°C. Då krävdes det ytterligare ungefär tio km körsträcka för att få samma kylvätsketemperatur om jag körde utan värmaren tillslagen. Vid start med kall bil, förstås.
Att det varken är trevligt i kupén eller bra för motorn är förstås ganska uppenbart.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kollade flera gånger.. Mellan 0 till -5. Då var skillnaden bara några få km. Jag har ca 4km ut till motorvägen.. Med auto på var det ca 70 grader när jag kom dig.. Utan var det ca 55 grader. Efter 1-2km på motorväg var det 70 grader även utan.. Aen steg båda rätt sakta och det var ingen större skillnad.

Normalt förvärmer jag med värmaren så jag ändå startar med varm motor/kupé,en låter auto-läget vara avstängt.
De gånger man t.ex bara ska flytta bilen eller köra väldigt kort sträcka kan det inte vara bra för värmaren att starta upp och inte hinna bli varm. Det gör så den sotar igen snabbare.

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]