Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Jo, det är onödigt mycket.
I högsta laget men knappast "på tok för mycket" utan snarast "inom felmarginalen". Det händer att jag drar i 3 bar men bara om jag kör mycket tungt lastad.
Alexas skrev:
ulf_gbg skrev:Frugan fick hjälp av en vänlig man att kolla lufttrycket i däcken och alla låg på 3,0 bar som jag fyllde med för ett par månader sen. Verkar alltså som att TPMS-systemet fick frispel helt enkelt.
Nu har frugan startat en ny kalibrering och är på hemväg i vinternatten och min puls har gått ned en smula. :-)
3.0 bar BildBild

Är inte det på tok för mycket? Min XC70 ligger på 2.6 bar (gjort av Volvo) vilket är maxtrycket.
Jag kör med 3 bar och det funkar bra i alla avseenden.
Yaniz skrev:
Alexas skrev:
ulf_gbg skrev:Frugan fick hjälp av en vänlig man att kolla lufttrycket i däcken och alla låg på 3,0 bar som jag fyllde med för ett par månader sen. Verkar alltså som att TPMS-systemet fick frispel helt enkelt.
Nu har frugan startat en ny kalibrering och är på hemväg i vinternatten och min puls har gått ned en smula. :-)
3.0 bar BildBild

Är inte det på tok för mycket? Min XC70 ligger på 2.6 bar (gjort av Volvo) vilket är maxtrycket.
Jag kör med 3 bar och det funkar bra i alla avseenden. Volvo har inget med maxtrycket att göra, maxtrycket går att avläsa på däcksidan. Bättre med för högt tryck än för lågt (särskilt sommartid på motorväg)/quote]
Suck alltså. Alltid dessa förståsig-påare som kan bäst själv.

@yaniz: så Volvo har helt enkelt hittat på däcktrycket och skrivit in det i instruktionsboken för att de tyckte det va kul? Helt rätt att det är bättre med för högt än för lågt om man nu ska välja av något som är fel men det är fortfarande så att det helt garanterat inte finns en person, varken på Volvo eller hos någon däcktillverkare, som rekommenderar 3.0 bar på en V70. Förutom då enskilda personer på diverse forum för att "det känns bäst".

Bilen är självklart testad av Volvo ur alla synvinklar med olika däcktryck. Komfort, miljö, ljud och inte minst säkerhet.

Volvo har inte hittat på en siffra. Det har testats fram för att passa bilen.

Och om det nu skulle vara så att man ska följa däcktillverkarna och deras rekommendationer istället så är jag väldigt spänd på att få se vilken tillverkare som rekommenderar 3.0 på en V70?

Såhär säger bland annat Michelin:
Enligt Michelin råder samma förhållande vid extrem höjning som vid för lågt däcktryck.

25 procent för lågt eller för högt däcktryck, jämfört med det rekommenderade, resulterar i att däckets livslängd halveras.

Visst är 3.0 inte extremt mycket över Volvos gräns men den är fortfarande fel enligt instruktionsboken.
Alexas skrev:@yaniz: så Volvo har helt enkelt hittat på däcktrycket och skrivit in det i instruktionsboken för att de tyckte det va kul? Helt rätt att det är bättre med för högt än för lågt om man nu ska välja av något som är fel men det är fortfarande så att det helt garanterat inte finns en person, varken på Volvo eller hos någon däcktillverkare, som rekommenderar 3.0 bar på en V70. Förutom då enskilda personer på diverse forum för att "det känns bäst".

Bilen är självklart testad av Volvo ur alla synvinklar med olika däcktryck. Komfort, miljö, ljud och inte minst säkerhet.

Volvo har inte hittat på en siffra. Det har testats fram för att passa bilen.

Och om det nu skulle vara så att man ska följa däcktillverkarna och deras rekommendationer istället så är jag väldigt spänd på att få se vilken tillverkare som rekommenderar 3.0 på en V70?
Även om jag håller med dig om att 3 bar är i högsta laget tycker jag inte man kan säga att det är "på tok för högt". För min V70 D4 -15 rekommenderar Volvo 2,3 bar fram och 2,1 bar bak om man har lätt last, inte kör fortare än 160, och inte vill köra med "ECO-tryck". För max last eller ECO-tryck rekommenderas 2,6 bar runt om och vid höghastighetskörning 2,7 bar runt om vid lätt last och 2,9 bar vid tung.

Sedan är det också så att vad Volvo säger och vad däcksfirmorna (de som säljer och monterar däck) säger skiljer sig märkbart enligt mina mångåriga erfarenheter. Medan Volvo anger runt 2,2 bar som riktmärke vid "vanlig" körning sedan många år (var ungefär samma på min 855 -94, V70 -02 och V70 -15) säger däcksfirmorna regelmässigt runt 2,7 bar när man frågar. Jag har frågat många gånger just därför att jag varit osäker på vad som egentligen är rätt. Att buden varierar beror sannolikt på att inget tryck är riktigt optimalt ur alla perspektiv. Såvitt jag kan bedöma ger lite högre tryck lägre och/eller jämnare däckslitage och bättre bränsleekonomi. Men det ger kanske inte optimal väghållning och/eller komfort.

Själv kör jag regelmässigt på runt 2,7 bar (någon tiondels bar högre fram än bak) sedan många år eftersom jag funnit att det funkar bra i alla väsentliga avseenden. När jag kör tungt lastat en längre sträcka pumpar jag i runt 3 bar där bak.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
@andersuw.

Jag håller med dig. Det var fel att skriva "på tok för mycket" som ett generellt uttalande för däcktrycket varierar med hastighet/last. Men om man ska ha ett tryck på bilen som är högre än vad Volvo rekommenderar vid höghastighets-körning (160- km/h) med Max-last när man är ensam i bilen tycker JAG att det i den situationen är på tok för mycket för vad Volvo rekommenderar och troligtvis kommit fram till med beaktning av alla olika aspekter.

Men det är bara jag. Alla gör precis som de vill :D
Det var värst vilka diskussioner som jag triggade med mitt inlägg. :shock:
Jag valde att stoppa i 3 bar i däcken efter råd från min bilskollärare när jag tog körlektioner för lastbil för något år sen, men vem säger att han var någon expert på ämnet. Förmodligen har ni rätt i att det bästa är att följa rekommendationen från Volvo och sänka till 2,6 bar. Sen kan jag nog misstänka att skillnaden mellan 2,6 och 3,0 bar är högst marginell ur alla aspekter. Jag förlorar kanske mest på det genom att det blir en stötigare gång. Men jämfört med min förra bil (en S60 med sportchassi) så går V70:n ljuvligt mjukt och komfortabelt. :)
andersuw skrev:En tänkbar anledning till sådana "frispel" skulle kunna vara att drivhjulen släpper en aning på grund av halt väglag och därför snurrar fortare än hjulen bak. Det skulle av iTPMS-systemet kunna tolkas som att det är dåligt med luft fram. Säkert är systemet tillräckligt intelligent för att utesluta fel på däcktrycket så länge skillnaden i rotationshastighet bara finns där kortvarigt eller är större än vad däcktrycksvariationer kan ge upphov till. Men om det bara släpper lite grann där fram och gör så under en längre period kanske systemet kan ta miste.
Din förklaring låter rimligt med tanke på hur systemet är konstruerat. I detta fallet så kom dock indikeringen upp när frugan körde på rak motorväg utan några extrema manövrar (broms, gas, sväng) så jag har svårt att förstå varför båda drivhjulen skulle släppa. Dessutom borde det finnas någon tröskelnivå för snabba förändringar som skall trigga indikering för lågt lufttryck. Den ändring i rotation på hjulen som är resultatet av en punktering torde vara väldigt långsam jämfört med momentana släpp på drivhjulen.

Nåja, det kanske vara en "one-time-only"-grej och då är det inte mycket att orda om. Om jag kommer ihåg det vid nästa servicetillfälle så skall jag nämna det på verkstan.
ulf_gbg skrev:Om jag kommer ihåg det vid nästa servicetillfälle så skall jag nämna det på verkstan.
Ja gör gärna det. Det kan ju vara någon mjukvaruuppgradering som behövs för att få full ordning på systemet i det här fallet, precis som i många andra. Skall själv försöka komma ihåg att fråga om detta när jag är på verkstaden härnäst trots att jag inte själv haft några problem med det ännu.
Hände mig när det blev kallt.. Jag hade lite slarvigt justerat trycket när däcken var varma. När bilen sen stått en natt i några minusgrader och jag körde iväg tog det knappt nån km så skrek bilen med samma meddelande som innan. Åkte förbi macken direkt och hade då 0,3-0,4 bar mindre i alla däcken från dagen innan.

En anledning till att man ska fylla på när däcken är kalla, eller justera några tiondelars bar uppåt i allafall. Så att lägga i 3.0 om rekommendationerna är 2.6 eller 2,7 är ingen dum idé om man innan man fyller på kört några km.. kanske t.o.m lite mer.
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]