Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
2. är en dålig egenskap med V70II. Ingen bra spolning på den helt enkelt.

Ja nåt är fel med ljudet för V70:n är tyst, en av de tystare bilar jag har haft. BMW e39 och A6 MY16 är de enda som varit tystare.
av andersuw
perhall skrev:2. är en dålig egenskap med V70II. Ingen bra spolning på den helt enkelt.
Jag har inte märkt något som helst problem med kraften i strålarna på min V70 D4 -15. Men jag har hört att bilarna i den här generationen under en mellanperiod hade ett spolsystem där man fick något som mer påminner om en dusch än en stråle. Och det är möjligt att det funkar mindre bra. Det blir ju annars lite svårt att förstå varför Volvo frångick den varianten efter att först ha infört den.
av osla
Desmodue skrev:Om du kör taxi ska du byta olja i automaten, annars inte. Min förra bil gick 24 000 mil och växlade hur fint som helst. V70 2.4D.

Emblemets klistermärke byter du ju enkelt, finns till och med i USA för en mycket billig peng och sitter bättre än originalet, inte mycket att bry sig om om du köper en bil för 200 000.
och varför ska man inte byta olja i lådan bara för att man inte kör taxi/eller det är en utryckningsbil? oftast drar man släp privat, och många har svårt för att backa så lådan blir så varm så den håller på brinna upp. hur tror du lådan mår av det, och hur sliten blir oljan tror du? man ska inte alltid lyssna på åf som vill att du åker på lådbyte istället för att byta olja i lådan
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
patflemming skrev:En annan helt sjuk sak jag kom på som jag måste kolla med er på forumet. Om jag köper en bil med vämare som har Volvo on Call så säger dom på VOC supporten att man kan inte starta denna värmare om inte jag har VOC abbonnemanget som ligger på 1375:- per år. Jag kanske inte ens kan starta den manuellt ute i bilen ens, bara om värmaren har det som tillägg. Det är ju fan i mig helt horribelt om det stämmer. Det betyder ju att hela värmaren blir helt värdelös om inte jag år efter år pröjsar till Volvo. Där sjönk VOC rejält i mina ögon.

Enda sättet att få reda på om bilen manuell start av värmare är att ringa VOC och ge dem reg nummer på varje tilltänkt objekt. Eller prata med försäljaren av varje bil men jag är inte helt säker på att dom ens vet det själva alltid.
Jag har pratat med säljare som kollat direkt om bilen har tiduret medans jag väntat i luren.
Du får väl överge kravet på skinn (o muta frugan med nåt annat) även om det kanske inte ör optimalt.
Beggat har ju den fördelen att du ofta får krok o v-hjul på köpet.
Användarvisningsbild
av SRT
Det är bara till att vara tacksam för att nybilsförsäljningen ökat så att de en tid senare blir begagnade och har tappat sitt ny bil på gatan pris samt har all service gjorda.Hur skulle annars mer vanligt folk som mig själv ha råd med bil när jag kan få ett mindre hus för 500 000:-. :D
av andersuw
W.A.P.E. skrev:Jag har pratat med säljare som kollat direkt om bilen har tiduret medans jag väntat i luren.
Detta är ju också något som vanligen anges i annonserna ("dieselvärmare/bränslevärmare med tidur"). Nämns inte tiduret lär man ju kolla. Tror dock det gått ut väldigt få bilar som inte har tidursfunktionen aktiverad.
Användarvisningsbild
av Perra83
Alla Volvohandlare skriver nog om bilen har tidur eller ej. Icke Volvohandlare missar väldigt mycket utrustning eftersom deras dator inte visar så mycket som Volvos gör.
av andersuw
Perra83 skrev:Alla Volvohandlare skriver nog om bilen har tidur eller ej. Icke Volvohandlare missar väldigt mycket utrustning eftersom deras dator inte visar så mycket som Volvos gör.
Precis. Numera kan man ju tydligt se att Volvohandlarna bara saxar ur det de kan läsa om bilen i Volvos databas. Även det kan dock vara lite vanskligt ibland. Saker och ting kan ju ibland ha eftermonterats utan att finnas i deras system.
Användarvisningsbild
av apersson850
SRT skrev:Hur skulle annars mer vanligt folk som mig själv ha råd med bil när jag kan få ett mindre hus för 500 000:-. :D
Min senaste bil kostade mer än vad huset gjorde för tretton år sedan.

Men huset har ju bara drygt 100 kvadratmeter per våning, 2½ plan + källare, och tomten är bara en bit över 1000 kvadratmeter.
Huset har inte luftkonditionering, metalliclack, vingelvarning, navigationssystem eller dragkrok. Däremot faktiskt skinnklädsel och elmanövrerade stolar på vissa sittplatser, så där är det lika!

Att byta olja i automatlådan kan förvisso vara en god idé, alldeles oavsett om man har blå lampa på biltaket eller ej. Jag har bytt en gång. Ny automatlådeolja ser ut som hallonsaft, men den gamla såg mer ut som svart vinbärssaft. Då hade den tjänstgjort i 12000 mil. En del av dessa med släp/husvagn etc. bakom. En märkbar förbättring av växlingskvalitén märktes efter bytet. Så jag byter nog igen, när jag kört en bit till.
Dagens bilar har automatlådeoljan kyld av kylvattnet (via värmeväxlare), så temperaturen hålls nere bättre vid rangering än vad den gjorde förr, när oljekylaren var fartvindskyld och inte heller hade någon fläkt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Testade att ladda när bilen hade stått […]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]